Tolpoortjes NS - hoe te taggen?

Geen access=* tag?

Welke zou dat moeten zijn?

Ik heb ze in Deventer zo getagd: voorbeeld.

Op de OSM world Discord server hebben we ook al eens de discussie gehad tussen barrier=turnstile of barrier=gate. Zeker als bij de Nederlandse de deurtjes openklappen vind ik het meer een gate dan turnstile (zoek maar op) maar de Engels sprekende zien de definitie van turnstile iets breder.

Ik zou persoonlijk wel voorstander zijn van de tag public_transport=ticket_scanner + barrier=turnstile/gate. Voor de micromappers kun je public_transport=ticket_scanner dan ook gebruiken voor losse incheckpalen zonder poortje. Dan kan ook dite note: weg want het is dan duidelijk dat het om een ov poortje gaat.

Het voorstel voor amenity=ticket_validator is officieel goedgekeurd. Het voorstel zou nu een goede basis moeten hebben gelegd voor het taggen van ov-poortjes: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:amenity=ticket_validator

barrier=gate +
amenity=ticket_validator + 
fee:conditional=yes @ (stay > 1 hour) + 
operator=NS + 
payment:OV-Chipkaart=yes

De tag mag ook als losse node worden gebruikt (bijvoorbeeld bij losse incheck paaltjes).

@Cartographer10
fee betaal je ook als je niet "stay"t maar reist; is het niet accurater om het volgende te gebruiken:
fee=yes
fee:conditional = no @ (stay < 1 hour)

Ah zo, goede. Maar, overschijf je met die conditional niet die fee=yes ook als je reist en dus wel betaald?

Ik denk niet dat reizen onder stay valt, immers is je eindlocatie een ander station

Ik zou eigenlijk de hele conditional met stay gewoon weglaten. Op enkele grote stations na* wordt er standaard €20,- afgeschreven van je ov-chipkaart, die je terugkrijgt als je binnen bepaalde tijd weer uitcheckt. fee=no suggereert dat je niet hoeft te betalen (en dus geen saldo te hebben), maar dat moet dus wel (alleen komt het netto uit op 0).

(* en dan moet je dat eerst wel via de kaartautomaat ophalen, gedoe dus)

Om het nog wat complexer te maken: je kunt ook reizen op rekening i.p.v. op saldo. Dan betaal je echt niks als passant van een station.

Zullen we het dan gewoon simpel houden en fee=yes gebruiken zonder fee:consitional? Dan wordt het:

barrier=gate +
amenity=ticket_validator + 
fee=yes + 
operator=NS (of een andere) + 
payment:OV-Chipkaart=yes

Ik stel dan ook voor om die “note=OV-Chipkaart poort” overal weg te halen als bovenstaande wordt toegevoegd

Eens!
Misschien meteen ook even https://taginfo.openstreetmap.org/search?q=Ov-chipkaart rechttrekken: hoofdletters of niet?

Kleine letters. Alle andere payment opties zijn allemaal kleine letters: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:payment#Public_transport onze ov-kaart is een beetje het vreemde eendje in die lijst

Eens, kleine letters.

Pak je ov-chipkaart er maar eens bij en kijk wat erop staat :wink:
(hint: kleine letters)

Top, dus voor de volledigheid:

barrier=gate +
amenity=ticket_validator + 
fee=yes + 
operator=NS (of een andere) + 
payment:ov-chipkaart=yes

Kan ik ook langs die poortjes met een (geprinte) e-ticket? Ik heb geen ov-kaart, koop altijd losse e-tickets.

Heb meteen de wiki aangepast: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:payment#Public_transport

Ja toch? Moet je dan niet de QR code voor de scanner houden? Tis alleen even de vraag hoe je die mapt. Heb nog niet echt een goede paytment:*= tag er voor gevonden (kan best zijn dat ik hem over het hoofd zie in die grote lijst)

EDIT: heb ook meteen alle gevallen van payment:OV-Chipkaart in NL aangepast

payment:prepaid_ticket ? Ligt eraan hoe je vastbijt op het fysiek “stempelen”
En volgens mij is payment:app ook vaak mogelijk :smiley: (i.i.g. tickets die je koopt via NS International, voor de rest gebruik ik geen app-tickets)

En ik heb ze toegevoegd aan de mapCSS regeltjes voor NL, voor als ze ooit weer opduiken :slight_smile:

Weet ik niet, zowel op Schiphol en Emmen-zuid staan geen poortjes en veel anders reis ik niet met de trein :wink:

Zo reisde ik tot de coronatijd meestal: In het weekend was een papieren retourtje uit de spoordeelwinkel veel goedkoper dan met de OV chipkaart (en er zit meestal een koffie of iets bij).

De QR code scan je bij de poortjes.

Oke, dan misschien toch payment:prepaid_ticket=yes gebruiken? Wiki zegt:

One or more tickets you buy in advance and that are stamped at a ticket vending machine before traveling.

Die e-tickets koop je vooraf online alleen scannen wij de qr-codes ipv van dat een kaartje wordt afgestempeld. Dan zou zowel payment:ov-chipkaart=yes + payment:prepaid_ticket=yes aan alle poortjes moeten worden toegevoegd (alleen die met een poortje. Bij losse incheckpaaltjes hoeft/kan dat niet)