Calandbrug

De Calandbrug op Rozenburg is voor langere tijd buiten gebruik. Men zegt nu enkele maanden, maar ik heb informatie vanuit RWS dat het naar verwachting veel langer gaat duren.

De LAWs over die brug zijn omgeleid (gemarkeerd) via knooppuntenroutes. Die heb ik aangepast. Omdat ik ook van Wandelnet gehoord heb dat ze de omleiding waarschijnlijk laten bestaan ook als de brug hersteld is (het zou ook een veer kunnen worden, of helemaal niks meer voor voetgangers en fietsen - auto’s hebben nu een tunnel), heb ik de routes permanent omgekat, maar wel met een opmerking erbij.

Er lopen ook fietsroutes overheen, daar heb ik geen omleidingsinformatie over dus die heb ik niet aangepast.

De fietsroutes zijn een knooppuntroute 97-98 en omgelegde LF routes, die omgelegd zijn omdat de Fast Ferry Hoek van Holland naar de Maasvlakte is opgeheven.

Inmiddels is er een nieuwe pont, Hoeksveer, die vaart om de 2 uur van Hoek van Holland, Berghaven naar de Prinses Margriethaven bij Futurelands op de Maasvlakte vv. https://www.hoeksveer.nl/
Nadeel is dat deze pont niet het hele jaar vaart

Naar mijn idee is het het beste om die pont in te tekenen, de LF routes daarover te leggen, dat is dan ongeveer de oude route.
Het Hoeksveer geeft op zijn site ook aan dat de LF routes daarover heen gaan.

Het lijkt me het beste knooppunt 57 dan naar de Margriethaven te verplaatsen en zo de route 57-94 te herstellen.

Voor 97-98 is het lastiger een omleiding te maken; je kunt wel via Neckarweg en Theemsweg, maar je landt dan bij de Merseyweg midden in de route 99-80

Er loopt ook nog een Fietsroute 7 van Hellevoetsluis naar Nieuwerkerk ad IJssel, die zou dan via de Theemsweg omgelegd kunnen worden

Teveel “zou” en “mischien” voor mij!
Knooppunt 57 verleggen zou op de weg moeten gebeuren denk ik? Alleen in OSM aanpassen om het netwerk kloppend te maken is voor mij een brug te ver!
(als het om een LAW-markering zou gaan regel ik het gewoon zelf op de weg, desnoods met een viltstift, en vervolgens pas ik in OSM aan wat ik spontaan op de weg zie!)
Ik heb de wegen op de opstaande brug access=no getagd, met een note. De omleiding op de weg is zaak voor de wegbeheerder, ik hoorde dat die er is, alleen voor de wandelaars dachten ze “die kunnen de fietsomleiding volgen”, > 10 Km om aan de overkant te komen, terwijl er een knooppuntroute is van 5 Km vanaf de veerstoep. Grapjurken.

Ik heb de route van de Hoeksveer ingetekend op basis van hun website.

Zowel Hoeksveer als Nederland Fietsland vermelden dat de Hoeksveer onderdeel is van de LF Kustroute en LF Maasroute. Deze route kan wat mij betreft verlegd worden naar de nieuwe route. Dan moeten deze relaties (Kust 8, Maas 9) de etappes in de superroute-relatie worden en kunnen de omleidingen verwijderd worden (of eventueel tijdelijk op disused:route). Ik stel wel voor om een fixme=survey gewenst o.i.d. toe te voegen aan de etapperelaties.

De route 57-94 (oude Fast Ferry) is op dit moment verwijderd uit OSM, vanwege het vervallen van de oude veerverbinding. Ik zou deze niet herstellen zonder enige bron of survey. De Routedatabank geeft deze route ook nog niet aan via een nieuwe route. Daarom zou ik fixme’s toevoegen aan knooppunten 57 en 94 met de vraag of de route al is aangepast.

Route 97-98 zou ik niet zomaar omleggen zonder survey. Levert de afsluiting een foutmelding op in Knooppuntnet? Knooppuntenroutes over highway=construction zijn bijvoorbeeld ook geen probleem.

Fietsroute 7 hoort gewoon de route volgens de bewegwijzering te zijn. Er is geen foutcontrole en de route hoeft dus ook niet omgelegd te worden bij een eventuele afsluiting.

Ik heb de LF-routes via de Hoeksveer gelegd met fixme’s met een vraag voor verificatie van de route. De LF-omleidingsroutes over de Calandbrug staan nu op disused:route. Deze hoeven dus niet omgelegd te worden. Als de Hoeksveer-route geverifieerd is, kunnen de omleidingsroutes helemaal verwijderd worden.

Ik heb ook fixme’s toegevoegd aan de fietsknooppunten met de vraag of knooppunt 57 verlegd is naar de aanlegsteiger van de Hoeksveer en of de route 57-94 weer bestaat.

Naar mijn idee kun je de omleidingsroutes beter bewaren als alternatief routes. Die had en heb je vaker bij LF routes.
Het Hoekseveer is een seizoenpont, die niet in de herfst-, winter en vroeg voorjaar vaart en ook vaart deze pont maar enkele keren per dag met een flinke tussenruimte, dus er zullen zeker mensen zijn, die een omleiding willen.
Ook is er best een kans, dat Nederland Fietsland zal besluiten tot een alternatief route

Er start maandag een veerdienst ca 200m ten noorden van de Calandbrug, voor fietsers en voetgangers. De planning is dat die tot december vaart, maar ik denk zomaar dat het wat langer kan gaan duren.

Ik heb de veerroute en de terminals ingetekend, met als note dat het tijdelijk is tot minimaal 1 jan 2023. De markering wordt nu aangebracht. Ik heb de lange wandelroutes omgelegd, in goed overleg met de markeerdersgroepen en Wandelnet. De knooppuntverbindingen heb ik geen info over, ik denk niet dat ze die omleggen. Dus daar ben ik van afgebleven.

De lange fietsroutes zou ik ook kunnen omleggen, maar daar zijn veel meer experts voor in deze groep, en die willen misschien ook de knooppuntroutes aanpassen. Dus ik beperk me liever tot de wandelroutes!

Fietsroutes zijn omgelegd

Ik hoorde net aanvullend dat de dienst op zaterdagen en zondage niet gaat. Ik ga even bevestiging zoeken.

Aanvulling: Mo-Fr 06:00-19:00 gezet op het pontje. Eind december ga ik 's kijken hoe het ermee staat, met die takkebrug.

Prorail is duidelijk op de website: ProRail komt over de brug met veerpont over Calandkanaal

1 Like

; PH off toegevoegd, dat lijkt me afdoende?

De Calandbrug is weer open, het pontje is weg, en ik zag dat alle routes alweer verlegd zijn.
Het autoveer Maassluis-Rozenburg vaart nog steeds niet. Er is een voet/fietspontje, dat staat ingetekend, maar dat was naar een tijdelijke terminal een heel eind van het dorp vandaan.

Inmiddels is die terminal verlegd naar vlakbij de autoveerterminal Rozenburg, hoorde ik via Wandelnet. Helaas ontbreekt mij de precieze info, maar ik heb het toch ingetekend waar het volgens de beschrijvingen ongeveer zou moeten liggen, plus een paadje ernaartoe. Om het helemaal precies te maken is survey nodig van OSM-kwaliteit, want de website van de veerdienst en de routemakers van Wandelnet vinden die mate van precisie en detail niet belangrijk genoeg. Ik kom er alleen voorlopig niet.

Ik heb de oude terminal nog laten liggen met de knooppuntroutes (fiets en voet) er nog op; want ook daarvoor heb ik niet de juiste info/waarneming om die routes aan te passen.

Dat was mijn werk, n.a.v. een opmerking ter plekke. Exacte opmerking weet ik niet meer, maar als ik wat fout gedaan heb, dan hoor ik het graag en herstel ik het asap.

Nee hoor helemaal goed, voor de wandelroutes!

De rest van het verhaal gaat over de grote pont tussen Maassluis en Rozenburg. Daar vaart een fiets/voetveer, en dat was op Rozenburg tijdelijk verlegd.

Ze leggen dan vanaf de dijk een loopbrug naar een ponton, en zoiets kan vrij makkelijk weer verplaatst worden. Het duurt wel even voordat we dat op luchtbeelden zien, maar omdat ik voor een aantal wandelroutes zorg wil ik wel alvast een zo goed mogelijke mapping hebben, later op basis van survey te verfijnen.

Jammer dat anderen vaak zo weinig gevoel hebben voor in kaart brengen… Er zijn mensen gaan kijken, en hun verslag is ongeveer: “Je kan er weer door, alles is in orde”. En de website van het veer zegt “dichtbij de oude plek, zie foto’s”. Die foto’s tonen een loopbrug vanaf een dijk naar een bootje aan een ponton in een groot water. Brengt u dat even in kaart, heer Pieps?

GRrrr!