boundary=administrative, admin_level i Norge

Hei,

iflg SSB er Norge “delt inn i ca. 14000 grunnkretser som igjen er gruppert sammen til ca. 1550 delområder.” https://www.ssb.no/klass/klassifikasjoner/1
I OSM brukes admin_level=9 til bydeler, som er større enheter enn delområder. Sånn sett vil det være naturlig å bruke admin_level=10 til det, og så admin_level=11 til grunnkretsene.

Det går an å laste ned data fra geonorge.no for disse enhetene (ihverfall grunnkretser), men det hadde jo vært fint om det ble lagt inn i OSM.
Noen som vet om det er gjort noe innsats rundt dette? Jeg vet heller ikke hva slags lisens Geonorge har på dette.

Mvh
Glenn

Nei takk :slight_smile: blir bare grenseløst mye grenser

Grunnkretser og delområder er såkalte statistiske enheter. De brukes kun til å føre statistikk, og har de ingen politisk funksjon. Men jeg ser det ikke stopper svenskene fra å for eksempel legge til «Primärområde» i Göteborg.
Slike har vi i Norge også, Oslo kommune har sin egen statistiske enhet, delbydeler, som er omtrent like store som SSB sine delområder, men som ikke samsvarer de. Andre bykommuner har sine egne statistiske avgrensninger, slik at delområder og grunnkretser ikke passer pent inn i rollene admin_level=10 og admin_level=11.

Min erfaring med grunnkretsene i Bergen er at noen få av de gir mening og bruker kjente navn. Mens mange av de bruker stort sett ukjente navn. Så jeg har importert ca halvparten av grunnkretsene i Bergen kommune som place=neighborhood, men ser ikke helt økt verdi av å legge til alle kretsene.

Hadde vært nyttig om de er allment kjent og brukes for eksempel i Wikipedia sider osv. Ellers vil eg si at det er bedre at de som er interessert i grunnkretser laster ned og legger grunnkretsene oppå kartet sitt manuelt der de enn skulle ønske å visualisere d

Jeg synes heller ikke vi skal importere grunnkretsene. De er fiktive områder som brukes av SSB for noen av sine analyser. De er ikke administrative områder og er heller ikke laget for å navngi områder.

Jeg er også enig i at grunnkretsene ikke bør importeres, av de grunnene som allerede er oppgitt.