Let op: migratie forumsoftware in de toekomst, feedback gevraagd

Leuk om te zien hoe een eerste** testoverzet**, met gedeeltelijk data er uit ziet.

https://community.openstreetmap.org/t/forum-migration-test-instance-forum-fluxbb-community-discourse/978

Dat ziet er al veel belovend uit! Goed bezig daar.

Nice, dan kunnen we ons BAG megapost voortzetten :roll_eyes:

Ik zie nog altijd geen “Flanders”. Met mij als enige inwoner :slight_smile:

Alroads verwoord t aardig
+1
Vooral de huidige plaats van de discussie is een foute start, zoals terecht is opgemerkt.
Het lijkt op de reclame slogan van Ford,
“je mag een auto kopen bij mij, maar heb niet het lef om een andere kleur dan zwart te willen, dan wordt het niets”.
Ik zie het zwart in :frowning:

Wat extra detail: Standaard heb je nog geen account op community.openstreetmap.org. Je kan wel makkelijk een account aanmaken en daarbij gebruikt hij de OAuth gegevens die ook voor die forum en de rest van OSM wordt gebruikt.

Er is een Nederlandstalig topic, https://community.openstreetmap.org/t/users-netherlands-belgium-dutch zie ik.

Als dit forum “as is” wordt gemigreerd dan verwacht ik dat er een aparte users: Netherlands en users: Belgium komt.

Ik heb de vraag gesteld of de nieuwe omgeving een “test” omgeving is, welke na verloop verwijderd wordt.
Het antwoord was dat dit het nieuwe forum zou zijn, en niet verwijderd zou gaan worden.

Waarom dan een test met migratie van oude data, die niet live is.

Ik hoop dat de “migratie” wel degelijk wordt overwogen.
(Maar ik krijg er mijn twijfels bij)

In de welkomstmail voor nieuwe gebruikers heb ik nog geen link naar het ‘nieuwe’ forum opgenomen.
Is dat al wel gewenst?
Ik kan er nog niet echt chocola van maken, maar dat ligt waarschijnlijk aan mij.

Zolang dit oude vertrouwde forum nog niet opgeheven is zou ik dat niet doen.

Los van wat ik over het nieuwe ‘forum’ vind, is imho niets slechter dan twee pseudo-parallelle fora die niet in sync zijn.

Inderdaad, dit bedoelde ik ook te verwoorden.
Jouw woorden slaan de plank raak!

Voorlopig wacht ik nog wel en promoot ik gewoon het ‘oude’ forum.

Geen probleem dat nog het oude forum wordt gepromoot, zo snel zie je nieuwe mappers toch niet op het forum :wink: Verder vraag ik me af wat gebeurd met de huidige content op het nieuwe forum zodra de inhoud van dit forum wordt gemigreerd.

Inderdaad twee parallelle forums is een slecht idee, maar ik ben blij dat er in ieder geval de keuze gemaakt is de inhoud van dit forum te migreren. Bij dat laatste lijkt ook direct de pijn te zitten, een proef ziet er wat mijn betreft prima uit.

Wat betreft de voortgang, zie hier, forum content migration to discourse voor een lijstje en hier lees ik ergens Mei.

emvee, Alleen al het feit dat de migratie buiten OSM is opgestart en de gehele community er niet over heeft geoordeeld is al een vreemde zaak dat het dan toch plaats vindt en ja er zijn misschien argumenten voor maar een algehele stemming stemming heeft voorzover ik weet niet in/op OSM plaatsgevonden, toch ?

Buiten OSM opgestart? Zo zie ik het niet, de site heeft een .openstreetmap.org adres en de initiatiefnemers lijken me alleen doorwinterde OSM-ers.

Wat mij betreft is het bijwerken van de software waarop het forum draait geen algemene stemming waard, maar mocht dat jou mening zijn dan zou ik het via de link in de startpost kenbaar maken. Ik verwacht van de migratie geen wonderen maar verwacht wel dat het wel meer mensen aan trekt, dat was in ieder de ervaring bij het overzetten van het Franse forum.

Al een tijdje geen aandacht voor dit topic in dit (NL) forum.

Maar wellicht dat dit forum een keer opgeheven zal zijn en als “wij er dan niet bij waren” hebben we ook niets meer te klagen.

Ik probeer een beetje te volgen wat er in het forum besproken wordt, wat op zich al niet zo gemakkelijk is, en een paar zaken gaan ons aan:

Er zijn lieden die geen voorstander zijn van een sub-forum, hetzij in een eigen taal (Nederlands dus), hetzij voor een eigen regio (Nederland dus). Ik ben daar tegen omdat een subforum in een eigen taal/regio laagdrempeliger is en on topic. Ik denk zo dat de gemiddelde Braziliaan (ik noem een willekeurig voorbeeld) niet zo geïnteresseerd is wat er OSM-technisch in Nederland bediscussieerd wordt en andersom. Ook voorstellen gezien voor automatische vertaling (via een tool ik meen deepl) naar het Engels van alle posts; ik denk dat dat ook fout gaat en de nuance verdwijnt.

Wat is jullie mening?

(ik heb dit topic ook maar even sticky gemaakt - het is belangrijk genoeg).

Ik kom nu (vrijwel) nooit op een ander subforum dan de Nederlandse. 98% van mijn mapactiviteiten vinden plaats in Nederland. Afstemming over eventuele problemen doe ik graag met mappers die in hetzelfde gebied mappen.
Ik ben bang dat een locale Braziliaanse mapper niet zit te wachten op mijn vraag over b.v. een bag import.

Eens - een NL sub-forum is essentieel om een lokale community te behouden.

Ook bij het nieuwe “Help and support” topic zie je nu al voorbeelden van verwarring omdat de hele wereld zich met een lokale situatie bemoeit. Soms moet de eerste vraag gewoon zijn: 'In which country is that situation located?"

Ps. Wel mooie software dat nieuwe forum.

+1 Ik ‘leef’ op het NL sub-forum voor mijn interesse en werk voor OSM. Laten we a.u.b. niet verzuipen als NL community.

Ook al doe ik niet zoveel meer met OSM mapping, Ik lees nog wel vaak het forum. Ik vind een nederlandstalig forum ook heel fijn dus ook +1
En als ze dat op dat nieuwe forum niet willen, kan het zijn dat er anders-talige community-forums ontstaan waardoor het echt versnipperd raakt.

Als er geen Nederlands subforum komt, stopt het voor mij.
Ik ben niet van plan in het Engels te gaan communiceren. Dat is te lastig voor mij.