Pyöräreitti vrt. maastopyöräreitti

Miten voi estää tavallisen pyöräilyn ja sallia maastopyöräilyn?

Tällä hetkellä reititys kulkee maastopyöräreitin kautta jossa on irtokivia, soraa ja jyrkkyyttää sen verran että 99% pyöräilijöistä välttäisi.

mtb:scale varmaan sopisi tähän? En tosin tiedä, kuinka hyvin reitittäjät tukevat sitä.

Juu, vähän vaikea vastata alkuperäiseen kysymykseen, kun kontekstia on niin vähän. Mutta itse pidän selvänä, ettei maastopyörälle sopivalta polulta voi kieltää normipyöräilyä. Tai ainakin tämä tuntuisi tosi ristiriitaiselta.

Reitittäjistä ainakin GraphHopper ottaa kyllä huomioon maastopyörän ja normipyörän erot. Siis, reitittäjän sivulta kulkumuodoista voi valita mm. “pyörän”, “kilpapyörän” tai “maastopyörän”, ja vähänkään pidempi reitti kyllä ainakin oman kokemuksen mukaan muuttuu pyörän tyypin mukaan.

Eli ratkaisu ei minusta ole millään tavalla kieltää maastopyöräreiteiltä pyöräilyä, vaan laittaa niille esim. tuo mtb-lisätagi, tai vaikka smoothness-arvo. Jostain varmaan voi kaivaa esiin, mitä tageja esim. GraphHopper käyttää reititysalgoritmissaan eri pyörätyypeille.

Minä kokeilisin ensin jättämällä bike=yes tagin pois ja sen jälkeen kuvata pelkkää maastopyöräilyn haastavuutta mtb:scale=0,1,2,3 tagilla. Jos pyöräreitittäjä reitittää siitäkin huolimatta kakkos/kolmosvaativuuden polulle se on sen pyöräreititysalgoritmin vika. Nollasta saisi reitittää - siitä äitinikin ajaisi pyörällä.

Itse olen juuri korjannut HSL:n reittioppaaseen pyöräreititystä, joka onnistui viemään polulle, jossa kävelyä ei suositeltu (discouraged) vaikka mitään muuta polusta ei kerrottukaan. Jostain syystä HSL:n käyttämä pyöräreititysmoottori hyväksyi sen. Homman hanskasin Houtarin ohjeilla lisäämällä poluille informal=yes tagit. Sinällään se on vähän turhaa, mutta toisaalta totuudenmukaista, koska minun tapauksessa kyse oli lähinnä metsäkoneen urista.

Eli ota mahdollinen bike=yes tagi pois, jos polku ei kerran normipyörälle sovellu. Lisää mtb:scale luokitukset ja jos vieläkin reitittää kokeile tuota informal=yes tagia. Sinällään mikään noista ei estä pyöräilyä, mutta pitäisi kertoa pyöräilijälle ettei mummonpyörällä sinne kannata mennä ja reititysmoottorienkin pitäisi se pikkuhiljaa tajuta.

bike=no tagi on huono, koska se sitten torppaa sen maastopyöräilyn esimerkiksi Trailmapissa eikä se ole totuudenmukainen, koska kyllähän maastopyöräkin on pyörä. Sitäpaitsi saahan mummo pyöräänsä metsässä jokamiehenoikeuteen perustuen talutella jos välttämättä haluaa, eli ei se pyöräily huonollakaan polulla ole usein kiellettyä vaan vain hankalaa. Bike=no on sitten enemmän Espan puiston kävelytiet tms. paikat, joissa pyöräily on ihan aidosti kiellettyä.

Kun nyt tuli reittiopas mainittua niin kerrottakoon että siellä hyödynnetään OpenTripPlannerin reititysmoottoria, jonka kehitysbacklogille on kirjattu seuraavanlainen feature “Do not allow bicycle traversal on ways tagged with mtb:scale”. Toteutusaikataulusta en osaa sanoa saatikka siitä milloin tämä toiminto ilmestyy reittioppaan käyttöliittymän taakse.

Ainakaan tällä hetkellä ei reittioppaan suunnalla ole suunnitelmissa lisätä maastopyörää uutena tarjottavien kulkumuotojen valikoimaan vaan keskitymme jatkossakin tarjoamaan pyöräreittejä kaikille.

Mitä tulee tuohon tikolan mainitsemaan informal/discouraged-viittaukseen koskien reittiopasta niin täältä löytyy siihen liittyen lisäinfoa.