Plaats hier je ervaringen met het gebruik van Obliquefoto's

Laatst was ik na een wandeling ter plaatse delen van de vesting van Gorinchem aan het mappen. Je kunt met de obliquebeelden individuele kanonnen goed onderscheiden. Heel praktisch om mee te micromappen dus.

Ik gebruik de beelden ook wel eens om 3D-aspecten van gebouwen te mappen, zoals het aantal etages en de vormen van daken.

Ik heb geprobeerd om er StreetComplete opdrachten mee uit te voeren, maar het is vaak nog lastig om lantaarnpalen te onderscheiden en wegdek te bepalen.

Op sommige plaatsen ontbreken er nog beelden of zijn ze verouderd.

Over het algemeen ben ik heel tevreden met de kwaliteit van de beelden en ik ben Slagboom en Peeters erg dankbaar voor het beschikbaar stellen van de beelden aan ons.

P.s. Wanneer gaat Slagboom en Peeters de OSM-kaart van hun obliekviewer vernieuwen? Die kaart is ondertussen oud aan het worden.

Strict Tracking uit zetten, dan werkt het weer in Firefox.
Kan specifiek voor deze site met het ‘schildje’ in de adresbalk.

Hier volgt een handige tip voor situaties waarin een bepaald object in de weg staat, bijvoorbeeld omdat het vliegtuig net even te ver weg is.
Er zijn per jaargang een viertal foto’s met windrichtingen gekozen als ‘standaard’.

Er zijn van elke locatie per vlucht meerdere foto’s per windrichting geschoten waarvan de beste is gekozen. De andere foto’s (van hetzelfde gebied) zijn echter ook te bekijken. Klik dan in de viewer in het weergavemenu bovenin op de drie streepjes. Er verschijnt dan rechts een zijbalk met daarin alle beschikbare foto’s voor dat gebied van deze datum, met daarbij tevens de windrichting.

Ik kwam er vandaag achter en had er meteen veel profijt van, dus hopelijk jullie ook!

Goede tip, bedankt!

Hoi! Ik heb sinds kort ook toegang en zag op een bepaalde plek al een foto beschikbaar was uit februari 2022. Toevallig heb ik deze destijds gedownload, alleen kan hem nu niet meer terugvinden in de omgeving. Hij stond beschikbaar in de lijst van “nearby photos” terwijl ik de periode van 2021 had geselecteerd. Nu bestaat de periode van 2022 in het dropdown menu uberhaupt (nog) niet op deze locatie. Maar de foto stond wel in de lijst bij 2021. Nu dus niet meer.

Komt dit vaker voor? Of zijn deze misschien weer ingetrokken? Het ging om een foto met de prefix 220213RVS2 op deze locatie

Vreemd genoeg zijn de foto’s intussen weer verschenen op de omgeving. Waar het mee te maken had zullen we denk ik nooit weten… :smiley:

Door navraag bij een gemeente kan het zijn dat we binnenkort kunnen beschikken over de materialen van een andere partij in de luchtfotografie. Hierover hoop ik één dezer weken meer te kunnen vertellen.

Toevoeging: overigens maakt ook deze partij in haar presentatie gebruik van Openstreetmap voor navigatie door de beelden (in een voorbeeldje op hun webstek zag ik een fragment staan van de kaart van Dokkum). Dus ik acht de welwillendheid wel groot. We zullen zien :slight_smile:

Overigens noem ik bewust even geen namen uit concurrentieoverwegingen.

Een mooie inkijk in het werk van Slagboom en Peters:

5 Likes

En dit was de vlucht van die dag.

1 Like

De gemeente Utrecht wil haar actuele beelden graag beschikbaar stellen. Dit is een aanbod van pakweg 1,5 jaar geleden, maar ik vermoed dat die nog staat.

Punt is dat ik dan een hardeschijf vol met obliekbeelden heb zonder een omgeving om ze in te laden (en beschikbaar te stellen aan een ieder).

De gemeente beheert ze in de voor ons bekende omgeving, maar het is rechtentechnisch lastig om ze via die omgeving beschikbaar te stellen omdat een andere aanbieder ze geschoten heeft.

Wie zou er een oplossing voor weten? Hoe kunnen we de beelden beheren voor een kleiner gezelschap (bijvoorbeeld 10-20 vrijwilligers die in Utrecht bezig zijn).

Graag jullie gedachten hierover!

Over hoeveel data praten we?

Hangt van het aantal jaargangen af; maar reken maar op een gigabyte of drie? Ik zat even terug te lezen, maar ik heb daar geen uitsluitsel over gekregen.

Wat ik kan doen is een afspraak maken, erheen gaan en dan zien hoe veel data het is.

Het zou voor ons makkelijk zijn als de gemeente een aparte digitale omgeving met deze data op kan zetten, maar dan stellen we vast teveel eisen. Ik zou echter ook niet weten wat ik met meerdere gigabytes aan obliekbeelden op m’n harde schijf zou moeten doen.

Ik weet niet of het nog steeds mogelijk is, maar graag zou ik ook toegang krijgen tot deze beelden! :slight_smile:

Als er nog toegang is, zou ik hier ook graag gebruik van maken

1 Like

ik ook…

Ik zet veel openbaar groen in dorpen op grass terwijl ik de kleur eigenlijk niet groen genoeg vind in de nadir luchtfoto. Het is hier bovendien alweer geen survey weer.

1 Like

afbeelding

Mooi vliegweer.
afbeelding
En natuurlijk is Slagboom en Peters in de lucht.
We zullen de beelden op korte termijn zichtbaar krijgen in de viewer, die we van Slagboom en Peters mogen gebruiken om Openstreetmap bij te werken.

Aanmelding via Lachgast.

En twee andere NL bedrijven in de lucht.
afbeelding

afbeelding

En zo vele maatschappijen in de lucht boven Nederland, in opdracht van de verschillende projecten.
Uit verschillende landen:
afbeelding


Twee die op hetzelfde moment boven Zeeland vliegen.

3 Likes

Ai Ai Ai, de Partenavia P.68C doet nu op een hoogte van 4635voet vanuit EHEH de strook van Roosendaal tot en met Tilburg. En het begint nu te betrekken. Blehhh

Het is nu 00:15 uur.

En er wordt door Eurosense boven Nederland gevlogen.

is dat AHN laser werk?

Ik zag er eerder een week geleden van Tilburg naar ik geloof Arnhem baantjes trekken, ook te laat voor daglicht opnamen