[Tip] JOSM Map Paint Styles: parking:lane en sidewalk

Mocht je in JOSM met de tags parking:lane:* of sidewalk werken, of bewerk je een gebied waar iemand ze al aangebracht heeft: in JOSM kun je deze tags visualiseren door de juiste Map Paint Style in te laden. Dit voorkomt fouten en maakt het werken ermee een stuk efficiënter.

Voor parking:lane is dat Parking lanes. Ik heb deze onlangs bijgwerkt met ondersteuning voor parking:lane:=separate (geïntroduceerd met de parking=street_side tag).

Voor sidewalk kun je Stoepen en voetpaden (met alles dr’op en dr’aan) (Engels: Sidewalks and footways (with knobs on)) gebruiken. Deze heb ik opgesteld op basis van de bestaande Map Paint Style Sidewalks die geen ondersteuning voor sidewalk:left=* en sidewalk:right=* heeft (de auteur daarvan geeft in de style aan graag bij wijzigingen betrokken te worden, maar reageert nog niet op e-mail, vandaar de vork).

Deze highlight ook footway=crossing en footway=sidewalk, maar is met name handig om te zien wat de sidewalk tags doen.

Een Map Paint Style kun je net als een Preset direct vanuit JOSM opzoeken en gebruiken via het voorkeurenmenu. Een handig feature van JOSM is dat je een lijstje met geïnstalleerde Map Paint Styles bij de andere gereedschapsvensters kan zetten:

Daarmee kun je een Map Paint Style zo aan of uit klikken, en ook eventuele instellingen ervan aanpassen.

Ziet er leuk uit, bedankt voor het delen!

Wenn ich ein paar kleine Verbesserungen der deutschen Übersetzung vorschlagen dürfte (die schon sehr gut ist!):

  • meta: Geh- und Fußwege (zonder n) …
    description: “Praktisch für Fußgänger-Mapping. Visualisiert die Tags sidewalk, sidewalk:left und sidewalk:right und zeichnet die verschiedenen Arten von highway=footway mit unterschiedlichen Mustern. Straßen die für Fußgänger nicht zugänglich sind werden durchscheinend gemacht.”
    (ik heb de vrijheid genomen om “von Straßen” te verwijderen - ik hoop dat de style ook de sidewalk-tags van fietspaden laat zien! sidewalks doet dat iig)

Jahoor, hij past verder geen filter toe. Hij zal zelfs sidewalk-waarden laten zien bij een highway=footpath. Zoiets kan op een gegeven moment ook met waarschuwingskleuren getoond worden natuurlijk, maar het is zo zeldzaam dat dat niet direct nodig leek.

Een waarschuwing voor het mixen van zowel sidewalk en sidewalk:left of sidewalk:right kan er nog wel een keer bij, maar JOSM waarschuwt je daar ook al voor.

Ik zocht eigenlijk een vertaling van voetgangerszaken, kom ik daar in het Duits niet mee weg zo? Ik heb het in het Engels ook even aangepast. Verder heb ik je verbeteringen overgenomen: danke schön!

Fußgängerangelegenheiten is zeker niet verkeerd, maar niemand zou dat zeggen. Het klinkt als ambtenaarspoëzie, Städtisches Baudezernat für Fußgängerangelenheiten oid (als dat maar bestond) :slight_smile:

Zaken is zo’n heerlijk breed word, de duitse vertalingen (Angelegenheiten, Geschäfte und natürlich Sachen) zijn allemaal specifieker en hebben een heel andere gevoelswaarde.
Lastig, dat vertalen, hé? :slight_smile:

Top, dat raakt de juiste tongue-in-cheek noot.

Ja. En dan heb ik de Japanse vertaling nog niet toegevoegd. Maar daarna houdt het bij mij ook op met actief beheerste talen. Fries is bij mij voornamelijk passief. :slight_smile:

Door een bug in JOSM kan het zijn dat oudere versies van deze Map Paint Styles hetzelfde ikoontje tonen. Ik heb dat nu opgelost door ze andere namen te geven in de MapCSS. Sidewalks en footways zou er nu zo uit moeten zien:

(Eigen bewerking van G7).

:smiley: Ik denk te weten waar je de inspiratie vandaan hebt.

Ministerium für alberne Fußgängerangelenheiten? Top!
:smiley:

:stuck_out_tongue:

In de nieuwste versie worden wandelroutes en wandelknooppunten ook getoond:

Dit kun je ook uitzetten in de instellingen van deze Map Paint Style als je dit niet wil.

Map Paint Styles worden vanzelf geüpdatet in JOSM na een dag of tien, maar als je een Map Paint Style direct wil updaten dan kan dat ook: https://josm.openstreetmap.de/wiki/Styles#UpdatingstylesinJOSM

Voor de mappers die kerb-waarden taggen voor (rolstoel)toegankelijkheid: deze worden door bovenstaande Map Paint Style nu ook getoond:

(Dit is een voorbeeldje natuurlijk om alle mogelijke waarden te tonen.)