Let op: migratie forumsoftware in de toekomst, feedback gevraagd

Terechte vraag, en die kritiek wordt ook daar al benoemd. Plaats zulke comments ook zeker daar (in het Engels). Het argument van Amanda (OSM stichtingsbestuurslid) dat ze dat niet deed omdat haar gebruikersnaam hier niet aangemaakt kan worden geeft mij weinig vertrouwen in het stukje waar de gemeenschap erbij betrokken wordt.

Ik snap op zich wel dat er op een gegeven moment keuzes gemaakt moeten worden, ook qua techniek (Discourse is een stuk meer bij de tijd dan FluxBB). Een migratie eens in de zoveel tijd is an sich niet onoverkomelijk. Migratie van bestaande content zou wel erg fijn zijn, en voor velen denk ik randvoorwaardelijk.

Wel zou ik zelf als voorwaarde stellen dat dit dan een migratie is die mailinglists en forum beide vervangt, anders schiet je er alsnog niet veel mee op. Het doel is namelijk ook versplintering van de gemeenschap tegen te gaan. Discourse lijkt een soort mailinglist-functie te hebben voor mappers die echt heel erg van de mailinglists zijn. Ik denk dat het samenvoegen van de twee wel beter is. Mailinglists werpen een enorme drempel op voor nieuwe (en bestaande) gebruikers. Van de Nederlandse gemeenschap is ook maar een klein deel op de Tagging- en Talk-ML actief.

Kleine terzijde naar aanleiding van het openstreetmaptreffen van laatst: Discourse is de naam van deze nieuwe forumsoftware; dat is niet hetzelfde als Discord, waar je mensen ook wel eens over hoort. Deze Discourse-instantie wordt net als dit forum zelf gehost door de OSMF.

Mijn inbreng is niet bedoeld om de “vooruitgang” tegen te houden.
Ik wacht daarom ook rustig af, hoe het verloopt.

Gelukkkig kun je een donker kleurschema instellen.

Als je dat op besturingssysteemniveau al ingesteld hebt doet hij dat automatisch zelfs.

Zolang er een Nederlands subforum is, alle topics vanuit huidge forum worden overgezet, een fatsoenlijke zoekfunctie wordt geïmplementeerd en er geen 2 forums naast elkaar worden gebruikt zal het wel prima zijn… De nieuwe ‘community’ oogt nogal rommelig en te modern met een grote berichten stroom enz…ach, alles went :wink:

Gebruik zelf dit forum veel als database om dingen in op te zoeken mocht ik de wikis niet duidelijk genoeg vinden. Dus een fatsoenlijke zoekfunctie is echt een must have!

In de Welkomstmail heb ik tegenwoordig een link staan naar ‘discord’.
Dit nav een voorstel op een OSM zoombijeenkomst.
Dit verwijst dus weer naar een ‘derde’ forum. Wat is de ‘meerwaarde’ van Discord en ‘moet’ dit nog wel in de welkomstmail bliven staan? Wie komt wel eens op discord en is dit ook een versnippering van het overlegplatform. Wellicht kan Cartographer hier iets over zeggen.

Deel huidige tekst. https://forum.openstreetmap.org/viewforum.php?id=12 (Nederlandstalig deel van het forum; de plek om vragen te stellen en ideeën op te doen)

Voor overleg kun je ook terecht op https://discord.gg/q6HnfNZ "Openstreetmap World is een internationale discord server waar mappers van over de hele wereld samenkomen om elkaar te helpen en om

over OSM te praten. Er is ook een Nederlands subkanaal voor Nederlandse mappers onderling".

Het huidige forum komt dan te vervallen en wordt vervangen door Discourse dus er komt geen 3e forum (voorlopig is dit nog het forum. Discourse is nog niet operationeel als hoofd forum). Persoonlijk zou ik Discord er in laten staan omdat het mogelijk de jonger mappers wat meer aanspreekt dan het forum. Op Nederlandse kanaal komen toch vaker nieuwe mappers met vragen.

Ik vind het wel een goede zet om - zoals ik het begrijp - alle overlegkanalen (mailinglist, forum, help, etc) samen te voegen op een nagelnieuw platform. Migratie van de oude platforms zullen ze hoe dan ook goed aan moeten pakken om niet (een deel van) de gemeenschap van zich te vervreemden. Maar zo te zien heeft discourse vaker met dit bijltje gehakt.

Inloggen gaat gewoon met Single-Sign-On met je OSM-account dus je behoudt je OSM-gebruikersnaam als die gelijk is aan dit forum.

Ik heb dus net mij op discourse aangemeld en meteen maar een discord account aangemaakt.

Als ik in contact wil komen met de OSM gemeenschap kan ik kiezen uit:

  1. mailinglist
  2. forum (phpBB) - dat is dus hier
  3. Telegram
  4. Discord
  5. Slack
  6. IRC
  7. Wiki
  8. OSM dagboeken
  9. Changeset commentaren

En ik ben er vast nog wel een paar vergeten.
En dat alles in minstens 40 verschillende talen.
Voor alle duidelijkheid: ik ben op al bovenstaande kanalen actief in het Nederlands, Engels en Spaans.

En gaan we dat nu allemaal vervangen door het forum “nieuwe” stijl? (Ja, ook op het nieuwe forum ben ik te vinden)
Over 3 jaar is er vast weer wat anders…

Als ik internationaal iets wil bespreken moet ik nu nog vaak naar een mailinglijst. Dat is ten eerste onhandig en ten tweede verouderd tot het niveau van fossielen, dus ik juich een overstap naar iets moderners van harte toe. Over het tegengaan van versplintering ben ik eveneens positief.

Ik vind het van belang om met de introductie van Discourse het huidige forum en de mailinglijsten ook echt achter ons te laten, want anders eindigen we met meer versplintering en met deze situatie: https://xkcd.com/1782/

Zoals eerder door anderen gezegd is een goede zoekfunctie een must have, want we grijpen hier nog wel eens terug naar topics van soms wel een decennium geleden.

P.s. Discord is leuk als je een vlotte babbel aan wilt gaan (vaak met jongere mappers) zonder dat je een formeel forum bericht te hoeft typen. Dat kan ik wel waarderen, maar het dient een ander doel dan dit forum, want hier discussiëren we doorgaans iets serieuzer.

De discussie over welke vorm van communicatie over OSM is natuurlijk minder relevant dan de discussie over OSM.

Het forum en de ter zake commentaren op de changesets zijn voor mij de geëigende kanalen en voldoen. Om ook nog op parallelle kanalen te communiceren vermindert de focus en de kans iets voor jou belangrijk te missen neemt toe.
Voor mij zijn dit forum en de changesetcommentaren voldoende.

Dit gezegd hebbende: het forum zelf kan wellicht wat verbetering en modernisering gebruiken. Ik noem voorbeelden als het eenvoudig invoegen van afbeeldingen of bijlagen, auto-purging van niet gearchiveerde topic (5 jaar oude berichten uit OSM-café behoeven bijvoorbeeld niet bewaard te blijven).

Of alle berichten met links bewaard moeten worden in het forum, daar twijfel ik aan. Een forum is m.i. geen naslagwerk maar een discussieplatform.

Of FluxBB verouderd is, daar heb ik geen oordeel over, maar er is genoeg forumsoftware die regelmatig geüpdatet wordt en in grote mate aan te passen, bijvoorbeeld phpBB. Import van topics hier is denkelijk wel mogelijk.

Dat is ook waar; duurzame documentatie hoort op de wiki thuis. Ik zou het ook al prima vinden als dit forum doorzoekbaar blijft zonder de inhoud over te zetten naar Discourse.

+1

De documentatie hoe je iets moet doen staat op de wiki.

Wat er niet staat is de achtergrondinformatie waarom er bepaalde keuzes gemaakt zijn (met name ook waar Nederland afwijkt t.o.v. andere landen).

Ook mijn steun hiervoor +1

Ik hoop dat

  • het onderwerp dan steeds zichtbaar blijft, al heb ik niets tegen afwijkingen
  • er een Vlaams forum komt.

Leuk om te zien hoe een eerste** testoverzet**, met gedeeltelijk data er uit ziet.

https://community.openstreetmap.org/t/forum-migration-test-instance-forum-fluxbb-community-discourse/978

Dat ziet er al veel belovend uit! Goed bezig daar.

Nice, dan kunnen we ons BAG megapost voortzetten :roll_eyes:

Ik zie nog altijd geen “Flanders”. Met mij als enige inwoner :slight_smile:

Alroads verwoord t aardig
+1
Vooral de huidige plaats van de discussie is een foute start, zoals terecht is opgemerkt.
Het lijkt op de reclame slogan van Ford,
“je mag een auto kopen bij mij, maar heb niet het lef om een andere kleur dan zwart te willen, dan wordt het niets”.
Ik zie het zwart in :frowning:

Wat extra detail: Standaard heb je nog geen account op community.openstreetmap.org. Je kan wel makkelijk een account aanmaken en daarbij gebruikt hij de OAuth gegevens die ook voor die forum en de rest van OSM wordt gebruikt.

Er is een Nederlandstalig topic, https://community.openstreetmap.org/t/users-netherlands-belgium-dutch zie ik.

Als dit forum “as is” wordt gemigreerd dan verwacht ik dat er een aparte users: Netherlands en users: Belgium komt.