Gps til logging av stier?

Hvilken håndholdt Gps regnes som bra/best til logging av stier?? Garmin har et par nye i GpsMaps serien (65s og 66sr) som har støtte for alle satellittsystemer, er det noen som har erfaring med disse?

Spørsmålet ditt fikk meg til å tenke på det “motsatte spørsmålet”…

Hvilke utfordringer møter man ved å bruke andre mindre nøyaktige enheter?

Jeg kjenner til at både trær, høye hus og trange daler kan gjøre posisjonsbestemmelse mindre nøyaktig. Men man skal vel alltid tegne med loggen som hjelp, og ikke bruke streken fra GPS/GNSS direkte. Da kan man forbedre plassering av stien litt etter høydelinjer, andre ting på kartet og så videre?

Hvordan kan man få det meste ut av en litt hakkete log / GPX-fil? Hjelper det å gå stien to ganger, f.eks i motsatt retning? Feste enheten på toppen av sekken?

Beklager om dette er et Ofte stilt spørsmål /FAQ :slight_smile:

Slik jeg ser det må det være best med en så presis logg som mulig uansett om man har hjelpemidler som f.eks høydekurver å tegne etter. Det får jeg ikke med f.eks mobilen. Går jeg samme sti flere ganger med den viser sporloggen kanskje 20m forskjell selv om jeg har gått praktisk talt i samme fotspor hver gang.

Skal jeg kjøpe Gps vil jeg ha en som er så bra som mulig, og et godt hakk bedre enn en mobil. Angående feste i toppen av sekk, er nok det lurt ja. Har sett stor forskjell på nøyaktighet ved å ha mobilen i hånda kontra i bokselomma. Sikkert enda bedre på toppen av en sekk.

Ifølge Garmin skal de jeg nevnte være svært nøyaktige. Tenkte kanskje noen her har erfaring med de.

Jeg har ikke forsøkt dem selv. Forstår på omtale på nettet at de har dual band mottak (innenfor ett satellitt-system om gangen) og dermed skal de gi litt bedre nøyaktighet enn vanlig gps. Her er en omtale med noen eksempler på resultatene: https://hikingguy.com/hiking-gear/in-depth-garmin-gpsmap-65s-review-guide/

Håndholdt GPS (og de andre satellitt-systemene) har temmelig dårlig nøyaktighet, særlig i skog, i skrånende terreng og mellom bygninger. Om går en strekning på f.eks. 100 meter og så går den samme veien tilbake vil en få to ganske forskjellige spor. Når jeg skal logge et spor bruker jeg tre gps’er (Garmin, Apple Watch og iPhone) og så forsøker etterpå å lage et slags gjennomsnitt av disse. I tillegg kan DTM-kartet gi gode hint om hvor stien går i terrenget.

Fortell gjerne om hvordan det gikk.

Har bestilt GpsMap 65. Skal sammenligne den mot mobilen og en GpsMap 64s (som har Gps/Glonass) jeg kan låne av en venn.

Her står det at de skal ha bedre nøyaktighet enn de gamle:

https://support.garmin.com/en-US/?faq=jptru9E32f6q0zydcdtXh9

Jeg har både Gpsmap 65 og Gpsmap 66sr, faktisk 2 av hver. Gpsmap 66sr har i likhet med Gpsmap 65 støtte for Gps/Glonass/Galileo og Dual-frequency. De har bedre nøyaktighet enn noe annet jeg har testet av Gps. Selv i tett skog nede i en dal “bommer” de skjeldent mer enn et par meter på stien i følge DTM/Flyfoto bakgrunnskart i OSM. For å få enda litt bedre nøyaktighet har jeg rigget til en stang i ryggsekken som når litt over hodehøyde hvor jeg fester alle 4 gps’ene. Jeg lager så en “middel” sporlogg av de 4 loggene. I mange tilfeller stemmer da denne middel-loggen helt med DTM og flyfoto.

Gpsmap 65, 65s og 66sr kan trygt anbefales. Vær obs på at i Gpsmap 66 serien er det kun 66sr som tar alle satelittsystemer og har Dual-frequency.
Gpsmap 66sr også har støtte for Rinex-logging som kan gi enda bedre nøyaktighet.

Les mer om det her: https://support.garmin.com/en-US/?faq=7iMJZdoCcM2562XlKlMC76

Ser ikke ut som det er noen begrensing “innenfor ett satellitt-system om gangen”. Mine GpsMap 65 og 66sr mottar Gps, Glonass, Galileo og L5 (Gps) og E5 (Galileo), alt dette samtidig så lenge jeg har aktivert Multi GNSS og Multi Band i menyen for satelittoppsett.

Les mer her: https://support.garmin.com/en-US/?faq=jptru9E32f6q0zydcdtXh9

Det som er sikkert er at de nye modellene er betydelig mer nøyaktig og kan sterkt anbefales til logging av stier o.l.

Om ikke prisen spiller noen rolle er kanskje Trimble Catalyst et alternativ. Jeg har nylig kjøpt en. Så langt veldig fornøyd, den har nøyaktighet på 1-2cm i åpent terreng. I tett skog faller nøyaktigheten, men fortsatt bedre enn en vanlig håndholdt Gps. Den kan brukes sammen med Android mobil og nettbrett. Koster ca. 8000,- for antennen + abb. for korrigeringsignal som må til for å få nøyaktighet. Prisen avhenger av hvor god nøyaktighet du vil ha. Jeg har valgt 1-2cm nøyaktighet OnDemand. Da koster det ca. 180,- pr.time. Billigste abb. er 1m nøyaktighet og da er prisen 825,- pr.mnd. Det er også mulig å bruke den uten abb. Da er nøyaktigheten kanskje litt bedre enn en vanlig håndholdt gps.

http://www.norgeodesi.no/trimble/trimble-catalyst/c-25/p-548

Tips: Oppdaget nylig programmet Gps Track Editor som automatisk kan lage et gjennomsnitt av flere logger. Driver å tester det nå. Ser ut som alle sporene må være logget samtidig og ha timestamp. Men ser ikke ut som det har noe å si om de er logget med forskjellig tidsinterval på sporpunktene. Kjekt program. Gratis er det også.