[Wandelen] Volgorde secties in waymarkedtrails

Waymarkedtrails heeft kort geleden zijn frontend verbeterd, met name het informatiepaneel. De lijst met routes laat from, to, description, name en ref nu als aparte gegevens zien.
Wat daar nog ontbrak is de sortering van de samenstellende deelroutes, in de rubriek Secties. De onderdelen waren op objectnummer gesorteerd, dat gaf soms een behoorlijk vreemde lijst.

Ik had daar een github issue voor gemaakt en twee mogelijkheden genoemd: a. sorteren op alfabet, en b. Sorteren op positie in de overkoepelende relatie.
Op alfabet sorteren zet mappers ertoe aan om een naam te maken met allerlei onderdelen erin die niet in een naam thuishoren, want dan komen ze mooi in de lijst te staan. Sarah Hoffman van waymarkedtrails zit ook bij Nominatim en is daarom erg streng op het naam=naam-en-niks anders-principe. Dus het is vlot opgepakt en het is geworden: sorteren op positie in de parent relation. Als je de parentrelatie goed maakt heb je een mooie sectielijst, en als de sectielijst verkeerd is dan moet je de volgorde in de parent aanpassen.

Kleurenwandelingen via knooppunten
Een leuke bijkomstigheid is dat de secties van langere wandelingen die via de knooppunten lopen nu ook mooi in de loopvolgorde weergegeven worden. Bijvoorbeeld de rondwandelingen in de Betuwe: https://hiking.waymarkedtrails.org/#route?id=11918038&type=relation&map=14.0/51.8327/5.1743

Lange routes via knooppunten
Het Zuiderwaterliniepad in Noord-Brabant heb ik voor een behoorlijk deel ook uit de knooppuntverbindingen samengesteld. Daar ben ik toen mee gestopt, want op zo’n lange route is het niet te onderhouden. Je kan namelijk niet de parentrelatie geografisch sorteren.

Hierarchisch sorteren en continuiteitslijn in JOSM
Weet iemand of dat uberhaupt mogelijk is, zo’n “hierarchische” geografische sorteerfunctie maken voor de JOSM relatiebewerker?

Helemaal ideaal zou zijn als de continuïteitslijn in de relatiebewerker ook rekening houdt met de deelrelaties. Dus als deel a netjes aansluit op deel b, dat het lijntje dan verbonden is. Dus als de eindknoop van de ene etapperelatie dezelfde is als de beginknoop van de volgende etapperelatie, dan sluit het lijntje, en anders heb je rooie puntjes.
En als het wel op elkaar aansluit maar in de deelrelatie zit een onderbrekeng, dan zou je voor dat lid bijvoorbeeld een schuin rood streepje door het lijntje kunnen weergeven.

Wat blijkt? Als je een type=superroute gebruikt dan doet JOSM precies dat! Ik gebruikte overal type=route omdat het toch niet uitmaakte, maar nu stap ik toch over op: type=route bevat ways, en type=superroute bevat relaties.

Peter,
Dat je een draadje start: prima.
Maar een draadje waar je aanvullingen op je eerste bericht geeft door daarop te antwoorden…?

Je kunt je eerste bericht ook updaten en het ‘antwoord’ op je eigen bericht dan (laten) verwijderen?

Martin

Zelf vind ik combinatie meestal handig:
Het originele bericht aanpassen naar de laatste inzichten.
EN een antwoord op jezelf geven zodat de aanvulling te zien is en dat de thread weer wordt gemarkeerd als ongelezen.

Maar dit is persoonlijke voorkeur.

Inderdaad, maar op dezelfde avond aan jezelf antwoorden zonder dat er anderen al geantwoord hebben en daarmee de thread als ongelezen forceren is imho niet nodig.
Maar dat is persoonlijk.

Dezelfde avond?

Oeps, sorry… :confused: