Satellietdataportaal

@ Allroads, bedankt, dat is een stuk makkelijker :slight_smile:

Als ik het mij goed herinner is de licentie alleen voor Nederlanders geregeld.
Mogelijk wordt op IP adres gefilterd.

De laag ook nu in De beste imagery layers om NL OSM te mappen met JOSM. toegevoegd. .jos file gebruik.

De dank gaat uit naar Geoserve en NSO, die dit op ons verzoek heeft gemaakt.

Een nieuwe site gelanceerd.

Nu met deeplink, dat is mooi, kan je een ander de discussie locatie laten zien.

Tevens aangegeven data Firefox kaart switch addons niet werken.

https://www.spaceoffice.nl/nl/nieuws/476/grote-update-maakt-satellietdataportaal-aantrekkelijker-voor-burgers-bedrijven-en-het-onderwijs.html

Na verandering in beheer van de website en aanlevering url’s van de layers.

De latest mozaïek is nog steeds niet werkend.

@ligfietser of moderatoren

Kan de topic titel worden aangepast.

Satellietdataportaal, satelliet beelden van Nederland ( NSO ).

Aangepast in Satellietdataportaal

Is het nodig/noodzakelijk om een gebruikersaccount aan te maken voor satellietdataportaal ? Wat is de meerwaarde?
Wellicht actuelere luchtfoto’s?. Ik zie als laatste dec21/jan22, terwijl in BAG-import draadje er al over maart geschreven wordt.

Account aanmaken is niet eens nodig…

Klik bovenaan op Zoekgebied en zet de marker waar je wilt kijken. of trek een vierkantje.
Vervolgens krijg je links een lijst met recente foto’s: klik op sateliet-symbool, dan zie je de datum.
Het is net waar ze overheen gevlogen hebben…
Maar van deze recente foto’s hebben ze nog geen samengesteld beeld voor heel Nederland gemaakt.

Okee, dat is de truuk… Bedankt!

En je kunt via WMTS die strook ook als achtergrond in JOSM krijgen. Errug handig. :slight_smile:

Er zijn veranderingen geweest wegens aanbesteding NSO en de verwerking van satellietbeelden. tender gunning details en de publicatie
De website heeft een verbetering/verandering ondergaan, zo ook wat betreft de tile url van de beelden.

https://tiles1.geoserve.eu/SuperView1/tileserver/20220806_105302_SV1-04_SV_RD_8bit_RGB_50cm_Eijsden/18/135248/88013

De latest is op het moment nog niet beschikbaar.
Hierover is contact geweest voor de vakantie.
Hopend dat die de komende tijd beschikbaar komt.
Even afwachten, dan kan OSM OK - Nederland ook worden aangepast met nieuwe url.
Het zal dan een wmts worden.

Deze melding kreeg ik van Satellietdataportaal, wellicht interessant om te onderzoeken of de licenties compatibel zijn met OpenStreetMap.
De website is nu trouwens ook onbenaderbaar en ben ik “Unauthorized” na akkoord te gaan met de voorwaarden.

Ik kreeg ook een 403 Forbidden error, na het accepteren van de voorwaarden. Na vernieuwen en de voorwaarden niet accepteren, werkt de site wel gewoon. Waarschijnlijk dan wel zonder die twee nieuwe sets.

Na het niet accepteren werkt het inderdaad gewoon (was nog niet in mij opgekomen…)
Bij het opvragen van specifieke tegels zag ik dat de (wel erg recente) “0.3m Pleiades-NEO” tegels beschikbaar zijn op een paar plekken.

Het zijn echt mooie en bruikbare tegels :ok_hand:, het zou super zijn als we ze ook officieel mogen gebruiken.

Ik was vanochtend ook aan het worstelen met de site. Onder Chrome ook de Forbidden error na accepteren (leek logische keuze). In de browser Edge had ik dit niet.
Bij Mijn Portaal in Chrome was ik ook ingelogd. Weet eigenlijk (niet meer) of ik hier ook een account voor aangemaakt heb om dit te bekijken.
Niet accepteren werkt inderdaad, nu weer beschikbaar. Die NEO-tegels zie ik niet. @E_de_Wit : wil je eens een locatie doorgeven waar ze bij jou te zien zijn?

Deze en deze bijvoorbeeld.

Ik heb bij Leeuwarden ook twee SuperView-NEO tegels van 0.3m die we in ieder geval mogen gebruiken.
https://www.satimagingcorp.com/satellite-sensors/superview-neo-satellite-constellation/

Net contact gehad met website beheerder.
Ik had het zelf ook dat ik keer op keer deze melding kreeg.

Oplossing om uit de loop te komen.
Nee, ik ga niet akkoord.
Dan kan je bij de kaart komen.
Dan opnieuw inloggen.
Nu ja, ik ga akkoord.
Dan zou het moeten werken.
Dan zie ik ook de NEO beelden.

Waarschijnlijk heeft het iets te maken met een cookie.
Dit wordt nader bekeken, deze melding hadden ze nog niet ontvangen.

De vraag of er wezenlijk wat veranderd betreffende licentie van de nieuwe lagen, gebruik door Openstreetmap Nederland.

Volgens twee collega’s kan je de data van de nieuwe lagen gebruiken om te verifiëren, en over de data je eigen belijning tekenen en deze gebruiken in Openstreetmap

Je mag geen pixels kopiëren, dus een schermafdruk maken en publiceren.

Hey, een update. :slight_smile:

1 Like