De beste imagery layers om NL OSM te mappen met JOSM

Hallo emvee,
Ik had dit inderdaad altijd in de shortcut erbij gezet; maar sinds de aanpassing dat JOSM zich in AppData folder nestelt, wanneer je de installer gebruikt; heb ik gevonden op de website van JOSM dat je dit in de JOSM\app\JOSM.cfg moet zetten.

Ik heb hier nu de volgende line toegevoegd:

java -Xmx6144m --set=message.notifier.enabled=false  -jar josm.jar

Ik hoop dat dit helpt; zal het laten weten!

Edit: dit lijkt inderdaad te werken! Heb net een uur kunnen mappen zonder vastlopers. Zonde van een hoop frustratie en dom dat ik die geheugen toewijzing niet eerder opgepikt heb. Het staat ook niet al te duidelijk; en het zou de JOSM developers sieren om zo’n setting mee te nemen in de installer waarbij de cfg dan automatisch wordt aangemaakt.

Fijn te horen dat het vergoten van de Java maximum memory allocation pool het probleem lijkt op te lossen.

Z’n setting van 6144M default meenemen zal ervoor zorgen dat op machines met maar 8 Gb het systeem snel vast loopt als er ook andere processen wat nodig heeft, ook niet ideaal. Er zijn denk ik wel slimmere dingen mogelijk.

Eens emvee! Ik heb inderdaad wel wat geheugen beschikbaar. Je zal dit af moeten stemmen op het beschikbaar geheugen in je machine.
Welke andere slimmere dingen zit je aan te denken?

Wat slimmer zou zijn wat betreft geheugensettings voor java is te kijken naar hoeveel geheugen de computer heeft. Zoals eerder geschreven is het geen goed idee -Xmx6144m mee te geven als je maar 8 Gbyte (of minder) geheugen tot je beschikking hebt.

Wijziging url BGT

Op 1 juli 2022 worden de oude BGT viewservices (gebaseerd op de visualisatieregels 2.0) definitief uitgezet.

De .jos en .zip files zijn aangepast.

Allroads,

Als ik in JOSM de PDOK aerial imagery Beeldmateriaal.nl 7,5cm (WMS) latest inlaad; dan is dit een scherpere versie dan die automatisch door de .jos wordt ingeladen.

Enig idee wat hiervan de oorzaak is?

Groet,
Otto

Goed opgemerkt.

Ik had laatst ook al zo iets, maar was in de veronderstelling, dat beide gelijke tiles zou hebben, niet nagekeken.

Wat je ziet is dat de tiles van de WMS vier keer zoveel pixels heeft dan de wmts.

De opmerking/vraag bij PDOK neeergelegd.

OSMOK site, daar gebruikte ik wel de wms layer

Antwoord PDOK

Dan de overweging om de wmts te vervangen door de wms.

Omdat het nog wel een tijdje kan duren heb ik de .jos file aangepast met de Luchtfoto HR WMS layer.

Werkende link in de eerste post van dit topic.

Dit is ook gedaan in de BAG section van het forum.

Bedankt voor dit! Ik maak er dankbaar gebruik van.

Zijn die layers die in die .jos staan ook te publiceren in een lijstje dat je in iD kunt gebruiken als Aangepast[e achtergrond]?

Dus vergelijkbaar met dit

https://service.pdok.nl/hwh/luchtfotorgb/wmts/v1_0?FORMAT=image/jpeg&SERVICE=WMTS&REQUEST=GetTile&VERSION=1.0.0&LAYER=2021_orthoHR&STYLE=&FORMAT=image/jpeg&tileMatrixSet=OGC:1.0:GoogleMapsCompatible&tileMatrix={zoom}&tileRow={y}&tileCol={x}

dat ik een tijd gebruikt heb tot de recente luchtfoto’s op de standaard PDOK-plek stonden?

Nee.
De BGT omtrekgericht is dan de belangrijkste laag.
Deze wordt door PDOK uitgeleverd als wmts.
https://service.pdok.nl/lv/bgt/wmts/v1_0?SERVICE=WMTS&request=GetCapabilities
En bevat alleen het coordinatenstelsel Rijksdriehoek EPSG:28992, tilematrixset.
Dit slikt ID niet.

Dan het volgende, BGT omtrekgericht tiles zijn png, dit heeft als voordeel dat ze transparant zijn, je ziet alleen het lijnenstelsel, tevens gezien dat ID een zwarte achtergrond heeft, dan zie je de zwarte lijnen van BGT omtrekgericht niet.
Een luchtfoto is jpeg, dat is een volledig ingekleurd plaatje, vandaar dat je dan een transparant BGT layer er overheen kan leggen.

In ID is het niet mogelijk om zowel de luchtfoto aan te zetten en ook nog een eigen overlayer.

De luchtfoto die je toen gebruikte had

tileMatrixSet=OGC:1.0:GoogleMapsCompatible

Dat slikte ID wel.

Dat is dan jammer :(.
Die enkele keer dat ik BGT ‘gebruik’, blijf ik het dan maar op het oog doen.

Dat klopt ja; het png-formaat ondersteunt transparantie.

Ik gebruik BGT niet maar deze transparantietheorie is natuurlijk bij uitstek een reden om JOSM te gebruiken :wink:
In JOSM kun je 'tig lagen tegelijkertijd aanslingeren.

Helemaal mee eens! Erg fijn die ‘vaste’ bestanden van Allroads!
Het zal vast niet heel complex zijn om het te maken en bij te houden, maar dat moet dan iemand wel doen! :slight_smile:

BGT url uit gezet

De .jos file opnieuw downloaden, begin van het topic.

Ja, als je een eigen .jos opstart file heb gemaakt moet je deze aanpassen om de BGT zichtbaar te krijgen,
Je kan de .jos file downloaden en de file met een tekstverwerker, bijvoorbeeld, notepad++, aanpassen

        <layer index="1" name="BGT Omtrekgerichte visualisatie  (OSM OK)(wmts)" type="imagery" version="0.1" visible="true">
            <name>BGT Omtrekgerichte visualisatie  (OSM OK)(wmts)</name>
            <type>wmts</type>
            <url>https://service.pdok.nl/lv/bgt/wmts/v1_0?SERVICE=WMTS&request=GetCapabilities</url>
            <default-layers>[{"layerName":"omtrekgerichtevisualisatie","style":"","tileMatrixSet":"EPSG:28992"}]</default-layers>
            <customHttpHeaders>{}</customHttpHeaders>
            <show-errors>true</show-errors>
            <automatic-downloading>true</automatic-downloading>
            <automatically-change-resolution>true</automatically-change-resolution>
        </layer>
        <layer index="2" name="BGT Icoonvisualisatie (OSM OK)(wmts)" type="imagery" version="0.1" visible="true">
            <name>BGT Icoonvisualisatie (OSM OK)(wmts)</name>
            <type>wmts</type>
            <url>https://service.pdok.nl/lv/bgt/wmts/v1_0?SERVICE=WMTS&request=GetCapabilities</url>
            <default-layers>[{"layerName":"icoonvisualisatie","style":"","tileMatrixSet":"EPSG:28992"}]</default-layers>
            <customHttpHeaders>{}</customHttpHeaders>
            <show-errors>true</show-errors>
            <automatic-downloading>true</automatic-downloading>
            <automatically-change-resolution>true</automatically-change-resolution>
        </layer>

layer index nummer aanpassen eventueel naam aanpassen.

of een nieuwe imagery wmts laag in JOSM aanmaken.
BGT wmts

BAG wms

Ik loop sinds kort tegen deze melding aan voor de NSO Satelliet LATEST mosaic laag:


2022-09-10 15:20:52.505 INFO: GET https://satellietdataportaal.nl/wms/Mosaics/service?FORMAT=image/png&TRANSPARENT=TRUE&VERSION=1.1.1&SERVICE=WMS&REQUEST=GetMap&LAYERS=latest_mosaic&STYLES=&SRS=EPSG:3857&WIDTH=512&HEIGHT=512&BBOX=626172.1357122,6887893.4928338,782715.1696402,7044436.5267618 -> !!! (49 ms)
2022-09-10 15:20:52.505 WARNING: javax.net.ssl.SSLHandshakeException: No subject alternative DNS name matching satellietdataportaal.nl found.. Cause: java.security.cert.CertificateException: No subject alternative DNS name matching satellietdataportaal.nl found.

Cause: java.security.cert.CertificateException: No subject alternative DNS name matching satellietdataportaal.nl found

Ik dacht eerst dat het aan een ontbrekend certificaat lag maar het certificaat van satellietdataportaal.nl:443 toevoegen aan de java cacerts file werkt niet, en dat lijkt ook niet nodig omdat het bijbehorende root certificaat vertrouwd wordt.

Hier lees ik dat de oorzaak van de foutmelding is een verschil in DNS hostnamen maar ik zie niet zomaar wat er fout gaat.

Ik zag als tip om java op starten met -Dcom.sun.jndi.ldap.object.disableEndpointIdentification=true maar dat maakt geen verschil.

Twee verschillende java binaries gebruikt maar zelfde probleem, lopen meer mensen in dit probleem?

Update: De url in the .jos file wijzigen van https://satellietdataportaal.nl naar https://www.satellietdataportaal.nl heeft het “DNS” probleem opgelost, maar nu is het probleem “Error: No tiles at this zoom level” ook al ik ver in of uit zoom.

Als ik een van de URL’s die voorbij komt op de debug output van josm dan is duidelijk waarom:

https://www.satellietdataportaal.nl/wms/Mosaics/service?FORMAT=image/png&TRANSPARENT=TRUE&VERSION=1.1.1&SERVICE=WMS&REQUEST=GetMap&LAYERS=latest_mosaic&STYLES=&SRS=EPSG:3857&WIDTH=512&HEIGHT=512&BBOX=606604.2564712,6917245.3116953,616388.1960917,6927029.2513158

Ik vermoed dat de link voor de NSO Satelliet LATEST mosaic laag een update nodig heeft.

Ik ben daarvan op de hoogte, wachtend op een nieuwe latest. Andere url. Hoor hem er eigenlijk uit te halen.

vervolg

Dit heb ik doorgegeven aan de websitebouwer.

Een Windows PC opnieuw opgezet.

Er zijn er die JOSM opstarten vanaf het bureaublad met een snelkoppeling naar een *.bat file, Windows gebruik.

Waarbij je het pad op geeft naar de .jar file om josm te starten. Via een Windows console.

Je kan ook direct een file downloaden, zo ook de topic start download

NL_OSM_basis_layers.jos

met

--download="path"

.bat file maak je door in een tekstverwerker, de volgende tekst te zetten. En het op te slaan als bijvoorbeeld JosmNL.bat

Hier een voorbeeld van Windows install Josm (nieuwe install vorm) met het pad naar de *.jar file. Windows install gebruikt een josm-custom.jar, waarbij de java ingebouwd is bij de programma opzet bij gebruik josm.exe file.
Het is dan de laatste josm-tested.jar. Welke je ook kan downloaden, voor gebruik moet java los op je windows systeem staan.

echo off
cls
java -jar -Xmx6144M "C:\Users\(name)\AppData\Local\JOSM\app\josm-custom.jar" --download="C:\JOSM\NLjos\NL_OSM_basis_ layers.jos"
pause

(name) je eigen username
-Xmx6144M is geheugen toewijzing kan je ook weglaten of juist meer of minder toewijzen.

C:\JOSM\

In de root van C: maak ik een map JOSM om een zo kort mogelijk string te maken (of kies een andere map plaats).
Dan twee mappen, \NLjos, met NL_OSM_basis_ layers.jos file en \NLbat, waar ik de JosmNL.bat file in zet.

Zodat je op je bureaublad een snelkoppeling naar de JosmNL.bat kan maken.

C:\JOSM\NLbat\JosmNL.bat

Voordeel:

Direct *.jos file geopend.
Heb je de laatste keer in JOSM via een andere map een file geopend wordt dit pad onthouden, lastig als je een nieuwe start wil maken in NL, moet je op zoek naar die *.jos file. Dat hoeft niet meer.

Het is ook mogelijk met *.bat file de josm.exe te activeren.

echo off
cls
C:\Users\(name)\AppData\Local\JOSM\JOSM.exe --download="C:\JOSM\NLjos\NL_OSM_basis_ layers.jos"
pause

of de hwconsol.exe te activeren.

echo off
cls
C:\Users\(name)\AppData\Local\JOSM\hwconsole.exe --download="C:\JOSM\NLjos\NL_OSM_basis_ layers.jos"
pause