Hoe maak ik nu een duidelijke nieuwe kaart?

Hoi allemaal!
Ben al wel op vele onderdelen deze site gaan lezen, maar echt snappen lukt me niet :frowning:
Mijn plan en bedoeling is vrij eenvoudig :wink:
Enige dat ik graag “in kaart wil” zijn ca 35 namen en postcodes verdeeld over heel NL.
Dit vanwege ook logistiek gezien, snel aan de klikken zodra we landelijk vanuit een stichting, kunnen zien waar wij en al onze collega’s wonen.
Op deze manier kun je dan ritten plannen, en snel berekenen hoe veel km 's dit zal opleveren.

Heb wel al in Excel (ben onbekend met werken in Excel) een lijst met alle gegevens, maar als dit openbaar zou worden zou ik met ook achternamen en adres/tel.nr hun privacy schaden, dus dit heb ik al in Excel aangepast :wink:

Hoe en waar kan ik nu beginnen?
Of is er iemand die mij wil en kan helpen?

Groetjes poeh!

De gegevens van jouw collega’s hoef je niet bekend te maken en je hoeft ze niet in OSM op te nemen. Sterker dat soort gegevens willen we helemaal niet in OSM.

Ik denk dat je het probleem in twee stukken kunt opknippen:

  1. Ben je bekend met mashups? Je pakt een achtergrond kaart en prikt daar een paar punaises (markers) op. De markers kun je opleuken met foto’s/tekst ballonnen e.d. OpenStreetMap is hier iets ongeschikter voor als Google maps maar met OpenLayers kun je dit prima maken.
  2. Route lengtes e.d. kun je eenmalig berekenen voor alle combinaties en die informatie opslaan in een lookup tabel of je gebruikt de luxere functies uit OpenLayers om de routes on-the-fly te laten berekenen op basis van keuzes van de gebruiker via 1 van de route servers. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van de route API van yournavigation.org. Alternatief zou je ook simpelweg de lookup tabel op de achtergrond uit kunnen lezen of een route website aanroepen en daarbij de gekozen posities als parameters mee geven zoals bijv: zo.

Hoi Lambertus!
Dank voor je reactie!
Maar ik ben in dergelijke pc kunstjes nog echt een Janneke, je kent haar wel nog van Jip? :wink:
Klikte op open Layers en pffff hahaha ineens HTML!

Route lengtes hoeven er niet gelijk bij in hoor…is meer ff zicht op waar men woont dus, en erna is berekenen afstanden van de ene naar de andere, ook vlot gedaan met google maps of met routenet (daar ook gelijk kosten brandstof erbij in beeld ;))

Ja, je hebt nu wel een punt te pakken waar OSM niet zo goed in is. En dat is ook niet zo vreemd: OSM gaat over geografische data en niet over het maken van mashups. Diensten als routenet zouden door anderen (3-de partijen) verzorgd moeten worden. Oftewel iemand moet zin hebben om zoiets te maken, maar aangezien jij geen programmeur bent zal dat wel iemand anders moeten worden denk ik :wink:

Wat misschien een alternatief is, is een KML bestand te maken met daarin de posities. Ik heb ooit een klein voorbeeld gemaakt met de positie van 5 molens. In google maps ziet dat er zo uit:
http://maps.google.com/maps?q=http:%2F%2Fnl.wikipedia.org%2Fw%2Findex.php%3Faction%3Draw%26title%3DGebruiker:Wimmel%2FMolens.kml&ie=UTF8&ll=51.838323,5.4039&spn=0.375897,0.874786&z=10 (zie de blauwe puntjes)

Het KML bronbestand staat hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gebruiker:Wimmel/Molens.kml
Op basis van mijn voorbeeld kun je dat misschien zelf ook maken. (Download dan dit bestand: http://nl.wikipedia.org/w/index.php?action=raw&title=Gebruiker:Wimmel/Molens.kml )

Als je google maps gebruikt, moet je het bestand wel op internet zetten. Kan dat vanwege privacy niet, kun je ook google earth gebruiken. Dan is het voldoende dat het bestand ergens op je eigen harde schijf staat.

Op zich leek me dit inderdaad nog vrij eenvoudig , en zoals jij met die molens , is ook wat ik wel met enkel paar VOORnamen en de precieze plaats of dorp (evt ook postcode) :wink:

Maar ben echt een kluns in deze dingen!
Klikte op maken van dat KML bestand, en zag dat ook google maps deze intussen ondersteunt, maar kom gelijk in soort HTML tekst bestand!:confused:
Toevallig ben ik slechtziend en met name HTML is voor mij totaal onleesbaar grr :slight_smile:

Wat nu? :roll_eyes:

Het is inderdaad een soort HTML dat je moet bewerken. Op zich is de aanpassing relatief eenvoudig, een stukje kopieren, en de gegevens aanpassen. Maar ik snap best dat relatief eenvoudig voor mij is, toch wel erg moeilijk voor iemand anders kan zijn. Daarbij komt ook nog dat je van alle adressen de Latitude en Longitude moet opzoeken.

Ik wil je best ondersteunen, maar ik ga dit niet voor je doen, ik heb zelf immers ook genoeg te doen, dus als het niet lukt, dan houd het toch op.

Toch wel bedankt voor je aanbod!
Dit gaat me gezien de HTML , maar ook zodra getallen moeten worden ingevoerd , zal het me helaas niet lukken, al wil ik het ooit nog wel leren! (ook websites en fora maken hebben mijn interesse)

Maar dan zal ik eerst een betere monitor moeten hebben…er loopt al wel de ellenlange ambtelijke weg van artsen, medische (at)testen , ergo-peuten enz, maar dergelijke spullen kosten al vaak meer dan jaar voor ze vergoed gaan worden :wink:

Dus jammer, hopelijk vind ik iemand alsnog die dit klusje wil/kan doen of desnoods “begeleiden”.