N4 highway type between Namur and Martelange

The N4 between Namur and Martelange is mapped as highway=trunk, but I have not seen an F9 sign by the road. According tot the tagging conventions, the 1st and 2nd category N-roads are mapped as primary when this sign is not present.

Is there a special agreement why this road is tagged as trunk?

Ik denk dat je gelijk hebt. Ik rijd deze baan regelmatig, en kan me geen enkel F9-bord herinneren. Er is trouwens slechts op enkele plaatsen voldaan aan de voorwaarde “2+2 rijstroken mét middenberm”. En op meer en meer plaatsen wordt hij zelfs bewust versmald tot 1 rijstrook per richting, zoals bv. bij de werken in Tenneville, die nu eindelijk hun voltooiing naderen.

Ter anderer zijde kan men wel stellen dat deze weg echt wel belangrijk is, en best de status “trunk” verdient; het ligt er maar aan in hoeverre men de wiki als “bindend” wil beschouwen dan wel als “richtinggevend”.

Trunk heeft natuurlijk een paar defaults, zoals niet toegankelijk voor fiets/voetganger en nog een paar. Die access tags zijn op een aantal plekken handmatig gezet (waar soms yes en soms no gezet wordt) terwijl de borden daarvoor ook ontbreken. Nu zal het niet fijn zijn om overal op die weg te fietsen of te wandelen, maar verboden is het IMHO ook niet en er zijn op plekken zelfmoordstrookjes of de snelheid is zelfs beperkt tot 70. Toegang/voorkeur voor routing hoort IMHO dus ook door een router opgelost te worden en niet door (op redelijk arbitraire voorkeuren) access tags te gaan zetten.

We’ve discussed the general topic a few times on the chat channel, and there seems to be something of a consensus that only if F9 is present, it can be trunk. But F9 alone is not enough to be trunk. As an extreme example, someone showed a place where just a normal bridge was marked with F9 signs.
While I used to see “trunk” as equivalent to “expressweg” (fake motorways to say it disrespectfully), I’ve let go of that idea. So the main properties are: has an F9 sign and is actually a very important N road for more than a few meters.

Het lijkt me dat er nogal wat werk is aan die N4: bv. in Tenneville is de snelheid beperkt tot 50 km/h sedert de werken, daarvoor was het 70 km/h; maar volgens OSM is het nog steeds 90km/h. En way 385572028 ziet er al helemaal pittoresk uit…