MML:n tarkkuus ja ajankohtaisuus?

  1. Kuinka tarkkoja/ajankohtaisia nuo MML:n kartat OSM:ssa ovat?

  2. Päivittyvätkö ne OSM:än?

Mo!

Tarkoitat varmaan OSM:n perus-editorissa olevia MML taustakarttoja? Ne näyttävät tulevan kartat.kapsi.fi -palvelusta: “Kartat.kapsi.fi palvelun materiaalit päivitetään automaattisesti kerran vuorokaudessa maanmittauslaitoksen materiaaleista. Päivittäminen tapahtuu yöaikaan.”

Maanmittauslaitoksen karttojen ajantasaisuus / päivitys ajankohdan selvittäminen on sitten vähän hankalmpaa: eri karttakohteet päivittyvät hieman eri tahtiin. Tiestö ja rakennukset nopeiten. Lisäksi aluettain voi olla eroavaisuuksia

Tuo on suora linkki web-sovelluksesta, joten OSM:n editorissa on niin uusia kuin Kapsin palvelussa on.

P

Kiitti.

Jos on polku metsässä eikä puusto niin tihee että ilmakuvista ei näy, onko perusteluja piirtää se kartalle?
Vai onko pakko käydä katsomassa polun olemassaolo?

Mo!

Kyllä mun mielestä voi piirtää sen polun sinne maasto-/peruskartan perusteella. Vaikkei sitä näkyisi ilmakuvassa, eikä olisi käynyt paikan päällä.

Voisi olla hyvä laittaa sitten mukaan source-tag. Ja siihen vaikka joko nls.fi, MML tms. josta voi päätellä, että mistä tuo polku on tullut.

P

Ei taida pitää paikkaansa tuo Kapsin karttojen pävitystiheys. MML:n karttapaikassa näkyy selkeästi esimerkiksi rakennuksia, joita ei ole vielä Kapsin kartoissa. Tosin en tiedä julkaiseeko MML aineistojaan muille eri tahtiin, kuin karttapaikkaan.

Hei vielä

Olen samaa mieltä ylläolevien vastausten kanssa polkujen olemassaolosta, mutta pikkuhuomautuksena tai -lisäyksenä vielä: olen itse huomannut, että MML:n ja Ajantasa-asemakaavan tarkkuus etenkin polkujen kohdalla on välillä aika surkea.

Siis: jos aineistossa näkyy, että polku on metsässä, se hyvin todennäköisesti löytyy myös luonnosta, mutta sen paikka ja reitti on noissa aineistoissa usein näköjään aika kursorinen, eli GPS-jäljet olisi kyllä toivottavia. Ja source-lisätagi on varsinkin näistä aineistoista piirrettäessa erinomainen idea!

Ehkä Ajantasa-asemakaavan kohdalla epätarkkuus johtuu myös siitä, että polut on kenties tuotu asemakaava-aineistoon suunnitteluvaiheessa? Etenkin sitten polkujen kohdalla paikan päällä on päätetty muuttaa linjoja paremmin maastoon sopiviksi. Mutta tämä on vain arvaus noiden virheiden etiologiasta. Esimerkistä käy Helsingin niemenmäkeen rakennetut uudehkot polut. Kävin kartoittamassa nuo polut uskollisen GPS-mittarini kanssa, ja niiden lijaus eroaa merkittävästi Ajantasa-asemakaavan ilmoittamasta. Toki GPS on suuritöinen. Tarkka jälki vaatii yleensä vähintään kolme-neljä kartoituskertaa jotta voi vertailla. Nuo nimenomaiset linkkaamani polut kulkevat vielä isojen kerrostalojen kanjonissa, joten GPS-signaali kyllä kimpoaa seinistä ja tuottaa pahoja virheitä. Tarvitsin yli tusina eri päivinä tehtyä reissua, mutta tällaisesta aineistosta GPS-pisteitä virheet alkavat kumota toisiaan ja polun oikea linja jo hahmottua.

Kääk, mua on huijattu :roll_eyes: Valitukset lienee paras osoittaa Kapsille, jos joku vaivautuu IRC:iä käyttämään. :stuck_out_tongue:

P

En lähtisi tekemään mitään kartoitusta asemakaava-alueilla MML:n aineistojen perusteella: nuo maasto-/peruskartat on tehty kuitenkin 1:10k/1:20k mittakaavoihin ja siten käyttökelpoisia haja-asutusalueilla. Muttei siis Kehä III:n sisäpuolella (tämä siis tsadilaisille tiedoksi :wink:

Asemakaavoitetulla alueella voi olla käytössä asemakaavan pohjakartta (eli siis kantakartta), joka lienee yleensä 1:1500-2500 mittakaavassa tuotettu. Tosin niidenkin ajantasaisuus ja tietosisältö on epäkoherenttia eri kunnissa (jopa yhden kunnan sisällä). Kantakartan käyttöoikeudet voivat sitten rajoittaa sen käyttöä OSM-kartoituksessa, Helsinki on ainakin (muistaakseni) julkaissut CC-BY-4.0 -lisenssillä (sama kuin MML), niin sen käyttö lienee ihan ok. Mutta muistetaan se source-tagin käyttö.

P