Itämeren saaret

Löytyisikö OSM-yhteisöstä kannatusta ja mahdollisesti myös osallistujia (ainakin) Itämeren saarten datan parantamiseen Maanmittauslaitoksen tietojen perusteella?

Mitä vaaditaan saarten muotojen tuomiseen?

Mistä saadaan saarille nimet, miten laskettaisiin saarten korkeimmat kohdat?

Minulla on sirpaleista tietoa näistä vaiheista ja jotain jo askarreltunakin, mutta voitaisiin tehdä tästä kunnon projekti.

Mo!

Hassua, juuri noita saaria olen tässä vähän parannellut MML:n aineiston perusteella.

Automaattinen importointi on hankalaa. Puoli-automaattisella prosessilla pääsee aika pitkälle: QGIS:ssä generoidaan haluttava GeoJSON, JOSM:ssä sitten tuodaan tiedot osaksi OSM tai korvataan olemassa oleva saaren rantaviiva. Saaren nimet (suomi ja ruotsi) voi ottaa myös MML:n aineistosta.

Korkein kohta? Hmm, tätä en ole ajatellut.Oliko tälle joku tarve? Korkeusmallista sen varmaan voisi katsoa, tosin nuo laserkeilaukset eivät taida olla tehtynä merialueilta kovinkaan kattavasti.

P

Moi!

Olen askarrellut tiedoston saarten muodoista QGISissä, se on jossain tietokoneen uumenissa, koska tein sen joskus vuosi sitten. Uskon, että nimet saa helposti kaapattu muotoihin Nimistöstä. Muistaakseni luovutin tässä kohtaa, kun koneeni temppuili. Olen lisännyt nimistön perusteella saarten korkeustiedon Wikidataan, mutta sain kuulla, että tieto on siitä pisteestä, missä nimen koordinaatti on. Se ei ole saaren korkein kohta, mikä tarvittaisiin Wikipedian tietolaatikoihin. Oikeampia tietoja on haettu käsin yksi kerrallaan maastotietokannan korkeuskäyristä. Ajattelin, että tämän voisi automatisoida merestä leikattujen saarten muotojen avulla. Olin ajatellut että se aineisto, mistä korkeustiedon saisi, olisi juurikin joku korkeusmalli, mutta tässä kohtaa minulta loppuu tiedot ja taidot. Tuontia en ole tehnyt ikinä, ja JOSMiakin olen vain kokeillut.

Susanna

Voin vastata vain ekaan kysymykseen.

Olen käsin parannellut pääkaupunkiseudun saaria. Automaatiosta ei ole kokemusta mutta kannustan ja toivon että hanke etenee. :slight_smile:

Ehkä helpointa olisi laskea QGIS:n avulla 2m korkeusmallista se korkein kohta (sijainti ja korkeus). Sitten sen voisi tuoda saarelle tietoina.

P

Arvelinkin että se onnistuisi. Miten ja missä tätä voisi koordinoida parhaiten? Tiedän vähintään yhden henkilön ja tahon, joka ottaa mielellään osaa tähän.

Kannatan projektia.

Saarten ääriviivat OSM:ssä voisivat olla parempia. Ongelma ei ole ainoastaan että ääriviivat ovat epätarkkoja, vaan tarkkuus saattaa olla niin huono, että kaksi tai useampaa saarta on piirretty yhtenä OSM:ssä, tai että saari ei ole olemassa lainkaan OSM:ssä. Jos haluaisi tehdä asialle jotain tehokkaasti, niin pitäisi varmaan luoda systemaattinen tapa käydä puoliautomaattisesti nopeasti läpi saari tai pieni alue kerralla, ja hyväksyä saaren/saarten uusi ääriviiva MML:n kartasta.

Korkein piste olisi mielenkiintoinen. Hienoa jos löytyisi tapa laskea tämä ja viedä Wikidataan ja Wikipediaan.

Korkeimman pisteen hakeminen QGIS:llä onnistuu näin:

Syntyy uusi karttataso, jossa on jokaiselle polygonille rasteritasolta löytynyt maksimiarvo. Sandön (EPSG:3067 186734.0,6684261.8) korkein kohta näyttää olevan 20,07 metriä.