Hi, we are TomTom - let's exchange ideas

We agree that an open discussion is ideal and are looking into providing a centralized MapMetrics forum within OSM so that editors in all of the countries that MapMetrics covers can benefit from Q&A. We will be sure to keep you posted.

Could you ping Steve to answer the questions we’ve raised regarding access to the (anonymized and aggregated) data (i.e., heatmaps) that backs the tile analysis? You and Steve appear to be avoiding giving straight (or any) answers to some issues.

We understand, but unfortunately at the moment there is no capacity on the innovation team to follow up on this forum. We will let you know once there’s a platform facilitating open discussion on these MapMetrics-related topics, but in the meantime we advise you to send these questions to innovationteam@groups.tomtom.com.

What makes that email “works” but at the same time there is no capacity on the innovation team to follow up on this forum? That does not sound logical to me.

Not too many people are going to email them so that’s a time saver. Here on the forum there is question after question to be answered, which is not too unexpected as they are very limited on sharing any information that would turn this into something beneficial for both our use cases.
Strange that TomTom is reaching out to us and then kind of pull back…

TomTom was hoping for more enthousiasm? But this is what you get when you present an immature product to potential users/customers, hoping to sell. I’ve been there before in my geo IT job.

MarjanVan/Steve: if you’re not willing to engage with(in) the rest of(!) the OSM community here and be transparent/open regarding the current questions, I don’t think you can expect any engagement from us elsewhere (my €0,02).

Onderstaande nieuwsbericht zegt genoeg…

https://tweakers.net/nieuws/197428/tomtom-automatiseert-productie-digitale-kaarten-verder-en-schrapt-500-banen.html

“ Het bedrijf geeft niet aan welke extra bronnen nu worden aangesproken, of hoe het geautomatiseerde platform werkt. ”
OSM community als onbetaalde kaartmakers voor TomTom,
byebye maproulette

Ehh, je weet dat Garmin al jaren gebruik maakt van OSM?

https://www.garmin.com/nl-NL/p/586905

… niet alleen Garmin… Eigenlijk alles wat er aan GPS op de markt is draait wel op OSM… Denk bv aan MIO . Ook de diverse routingapps. Allemaal OSM. Daarmee voel ik me nog niet een onbetaalde kaartenmaker.
Wat de preciese reden van ontslag is bij TomTom… ? TomTom zal toch niet van de ene op de andere dag overstappen naar OSM?
Maar wie weet…

'k Weet nog goed dat je werd uitgelachen als je iets met OSM deed. Dat kon toch nooit wat zijn.

IK GEBRUIK MAPS.ME werd er mij toegeschreeuwd toen ik probeerde om OSM te verdedigen… en m’n fietsmaat zwaaide met z’n mobiel.
Ja maar maps.me is ook… probeerde ik nog… NEE HET IS MAPS.ME!!!

Straks krijg je hetzelfde bij TomTom :smiley:

Gebruik maken van is iets anders dan wat tomtom doet: een maproulette bij osm neerzetten om kaarten waar je geld voor vraagt gratis te laten repareren en zo kosten besparen aan personeel. Ik kan zelf kaarten maken voor mijn garmin-gps, dat kan ik niet met een tomtom.

… en dat is het unieke aan een Garmin… Dat dat (nog) steeds kan…
Echter… Het pushen van maproulettes vanuit een bedrijf geeft me overigens geen goed gevoel.

Als Marjan open kaart had gespeeld (zeer vaak gevraagd door allerhande forum gebruikers !!) had ik er misschien nog iets van gesnapt. Maar nu de achterliggende reden duidelijk is en we dit via het nieuws moeten horen… . Tja…

En ja talloze bedrijven verdienen goed geld aan ons werk. Dat moge duidelijk zijn :wink:

Het nieuwe alternatief voor schijnzelfstandigen :stuck_out_tongue: ? Maar erg netjes is het zeker niet te noemen :roll_eyes:

In alle opzichten met je eens. Ik dacht alleen dat je verbaast was dat een commerciële partij OSM omarmt, terwijl dat al langer gebeurt.

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/06/01/automatisering-maakt-500-werknemers-tomtom-overbodig-zuur-maar-onvermijdelijk-a4131198?itm_content=mijn-nieuws-voorpagina&itm_term=Technologie

Zou dit er iets mee te maken hebben?
https://www.tomtom.com/blog/maps/osm-roadrunner-instant-maps/

“ RoadRunner uses vast amounts of GPS trace data to completely automatically make a road network.”
Dat werkt dus alleen op drukke wegen waar je een overbepaald stelsel hebt, wel heel handig bij actuele fileinformatie.

Steve Coast (14-01-2022): “Today, RoadRunner also pulls in street names from OpenStreetMap.”

So why aren’t you on the Commercial OSM Software and Services list now, TomTom, as you should have been for the past four-five months?
And how can the founder of OpenStreetMap of all people let this happen?

Ik zie vooral een hoop stemmingmakerij en onderbuikgevoelens in dit draadje.

Het commercieel gebruik van OSM-data is expliciet toegestaan. Met volle intentie. Wel moet je je, net als bij niet-commercieel gebruik, aan de verschillende bepalingen houden. Ik heb zelf nog geen bepaling gevonden waar TomTom zich aantoonbaar niet aan houdt.
Mijn enige twijfelpuntje zit in de vraag welke data ze voor hun navigatieprogramma gebruiken.
De RoadRunner data is in te zien (met keurige attributie) en te downloaden. Alleen… de kwaliteit daarvan ziet er zo belabberd uit, dat ik me niet kan voorstellen dat ze die zelf als eindproduct gebruiken. En als ze nog een andere database hebben die ze buiten hun eigen intranet gebruiken waarin ze OSM-data combineren met eigen data, zullen ze die volgens mij beschikbaar moeten stellen en of ze dat graag doen is de vraag. Maar dan zijn we inmiddels ver verwijderd van de MapRoulette kwestie.
Iemand die wel een concreet voorbeeld heeft van een regel die wordt overtreden?

Ik zie het probleem niet, de data wordt toegevoegd aan OSM en is zeker geen data waar puur en alleen TomTom iets aan heeft.
Iedereen heeft een vrije keuze of hij zijn tijd daaraan besteedt of niet.
De vergelijking met schijn-zelfstandigen gaat mank. Die besteden tijd aan werkzaamheden uitsluitend voor dat bedrijf. Deze data is voor iedereen (inclusief zelfs de concurrenten van TomTom) te gebruiken. Als TomTom volgende week/maand/jaar of wanneer dan ook iets anders gaat doen, blijft die data gewoon beschikbaar.
Ik denk trouwens dat die 500 FTE ook nog wel wat anders zaten te doen dan OSM aan te passen.

Die vraag hebben ze al (correct) beantwoord: omdat ze geen OSM diensten aanbieden. Deze lijst bestaat uit bedrijven die andere bedrijven helpen bij het verwerken van OSM in hun product of op hun website. Bovendien is er voor niemand een verplichting om in deze lijst te gaan staan. Zie het als een prikbord, zoek je iemand die je gaat helpen met je geo-product waar je OSM in wil verwerken? Dan kan je hier misschien een linkje vinden. TomTom hoef je daarvoor niet te bellen. Zij gebruiken de data alleen zelf (bijv. die straatnamen die jij aanhaalt).