veerpontjes

Misschien is er iets hier?
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features/ferry

Frank… Het is nog een proposal. ( Proposed features/ferry) In ieder geval kun je zo meer onderscheid maken.
Nu wordt in ieder geval tourism=attraction gemeden in de routering.
'k Heb ook ontdekt dat als ik tourism=attraction gebruik en het betreft een letterlijke rondvaart dat dan het gebied rendert binnen het vaargebied.
(Toeristenrondje Molens kinderdijk) Dus het "rondje gesplitst.
Jan… Het seizoensveer is kennelijk uitgebreid. Naar Wemeldinge. Zal 'm opnemen in de driehoek Gorishoek/ Yerseke/ Wemeldinge. seasonal=summer
Ben daar binnenkort weer aan het rondvaren met m’n leerlingen. Zal eens kijken.
Goudappel is niet precies geweest met de juiste afvaartplaatsen. Zo vertrekt het veer van Gorishoek aan het eind van de strekdam. Maar een strekdam is hier officieel geen pad. Laat het maar even zo.

edit: http://routes.vvvzeeland.nl/nl/rondje-pontje/pontjes Veerpontje zal alleen routeren bij tussenpunt. Naam veerpont dus nu ms seabear
Vertrekpunt Gorishoek toch verplaatst naar juiste punt.

Privé ‘pontjes’, omdat een woning geen weg heeft naar het eilandje, mappen we die ook? Dit naar aanleiding van note 2928295. Ik heb 3 route=ferry toegevoegd (achavi), maar ik vroeg me af of dit wel zo wenselijk is. Ideeën?

Ferry is een vorm van openbaar vervoer en dat is m.i. hier niet aan de orde. Als je dit gaat mappen is de volgende vraag of we hier ook ferry verbindingen willen maken: https://www.openstreetmap.org/#map=17/52.22426/4.93501
Ik zou ze niet mappen.

Toch ok als er een “access=private” bij staat, of misschien “public=no” ?

Openbaar vervoer met access=private? Die kende ik nog niet.

Hm, het is maar wat je “openbaar” noemt. Ik ben vooral bezig met luchtvaartterreinen, die maken ook deel uit van het openbaar vervoer, maar er zijn er heel veel met “access=private”. Waarom zou dat voor een veerpont niet kunnen? En als we prive-luchtvaartterreinen mappen, dan zou ik niet weten waarom we prive-pontjes niet zouden mappen.

Net als wegen kan een ferry-route prima worden voorzien van access-tags om het niet-openbare karakter aan te geven. De veerboot naar Vlieland heeft bijvoorbeeld ook motor_vehicle=private.

Om de route in te tekenen moet het wel een aantoonbare vaste route zijn natuurlijk.

Tja, je zou kunnen beargumenteren dat dat zo is: iedere bezoeker dient deze veer te gebruiken.

Ja, dat zorgde bij mij voor de aarzeling. Als ik het goed begrijp, is het enige ‘vaste’ eraan dat de bewoners deze verbinding gebruiken om naar het vaste land te komen. Hun brievenbussen staan dus wel aan de dijk.

Ja, goed punt. Het verschil is wel dat hier overduidelijk geen route via land beschikbaar is…

Bedankt voor jullie input, dan laat ik de edit nu nog even zo. :slight_smile:

Jeroen ik heb wat moeite met private voor het Vlieland veer, eerder permissive lijkt mij. Je mag als eilander een voertuig hebben en gebruiken net als defensie, dat zijn halve eilanders. Of wat te doen met besteldiensten ?

Dat is heel eenvoudig: map what’s on de ground. Niet map whats in het water! :laughing:

Ik heb geen idee wat de lokale regels daar precies zijn en ik weet dus niet of de tagging daar correct is. Ik noemde het slechts als voorbeeld dat dergelijke tagging mogelijk is. Afhankelijk van hoe de regels precies in elkaar zitten zul je denk ik moeten kiezen uit yes/permissive/private/permit/destination/discouraged/… (alle mogelijke waarden staan hier).

Is het oké (in het geval van de privé pontjes) om de ferry_terminal te voorzien van het adres? De ‘ferry_terminal’ betreft het ‘punt’ van toegang voor het desbetreffende adres. Op dit punt is tevens de brievenbus van het perceel aanwezig. In de navigatie van OSM wordt namelijk nog niet juist naar dit punt genavigeerd. Zie voorbeeld met toegevoegde adres tags: n9254190316

Even als aanvulling voor de duidelijkheid de betreffende link https://www.openstreetmap.org/changeset/113820399

Begrijpelijk om het zo te doen, maar eigenlijk horen adressen uniek te zijn.

Wie weet komen er nog ideeën van andere mappers?

Wellicht is dit een mogelijkheid https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Relation:associatedStreet ?

Ik ben ze in Nederland nog niet tegengekomen op de kaart maar is het een idee om amenity=letter_box met adresgegevens te mappen met post:* als tags i.p.v. addr:*?
Dit lijkt mij beter dan adresgegevens op de ferry_terminal te zetten.

Ten behoeve van routering is het goed om de privé wegen ten westen van de percelen op private te zetten (zoals reeds is gedaan).

Dat is een goed idee en dit kan ook worden toegepast voor zomerhuisjes en dergelijke waar vaak ook de postbussen op een kluitje bij elkaar staan aan het begin van een inrijweg

Ik heb het adres van de ferry_terminal verwijderd. Dit voorkomt de dubbele vermelding van het adres en door de vermelding van de privé wegen als ‘private’ gaat de routing nu inderdaad naar de juiste zijde van het water. Het vastleggen van de relatie tussen de adressen (Ringdijk 6, 8 en 10) en de weg (Lisserdijk) zou naar mijn idee een nog betere oplossing zijn. Hoe is de ‘associatedStreet’ relatie toe te voegen aan deze adressen? Dat zie ik namelijk niet terug op de wiki.

https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?pid=847116#p847116
Volgens mij een gepasseerd station zie ik in dit draadje

Jammer dat dit type relatie niet meer gebruikt wordt. Op zich gaat de navigatie nu wel goed (omdat de overige wegen aangemerkt zijn als privé), maar het lijkt mij van grote toegevoegde waarde (met name voor navigatiedoeleinden) om de relatie vast te leggen tussen een adres en een punt of gebied op de kaart waarnaar genavigeerd moet worden om het adres te bereiken. Ik hoop dat dit in de toekomst (weer) mogelijk wordt gemaakt.

Zoals ik associatedStreet lees is dat bedoeld om een huis aan de straat van het adres te koppelen, niet aan de straat waarnaar je moet navigeren. Dus dat zou je probleem ook niet oplossen.

Dit neemt niet weg dat het waardevol kan zijn om navigatiehints op een of andere manier vast te leggen, maar daar hebben we dus iets anders voor nodig.