Key website naar algemene homepage of specifieke pagina filiaal

Onlangs heb ik een lokale Kruidvat bewerkt en daarbij voor de key website de pagina van het filiaal ingevuld: https://www.kruidvat.nl/nl/store/DROGISTERIJ%20KRUIDVAT%207922.
Dit doe ik eigenlijk altijd als ik winkels met meerdere filialen invul, dus verder ook niet over nagedacht. Totdat ik een berichtje kreeg van een mapper van het moederbedrijf van Kruidvat. Zij willen blijkbaar graag de homepage van Kruidvat (dus gewoon https://www.kruidvat.nl/) i.p.v. de pagina van het filiaal. Op de wiki vond ik niet heel duidelijk wat de consensus is, maar mij lijkt het dat de website tag van een specifieke winkel ook naar de specifieke webpagina moet verwijzen.

Persoonlijk zie ik eigenlijk haast alleen maar voordelen:

  • Je ziet direct de daadwerkelijke openingstijden (OSM kan nog wel eens outdated zijn)
  • Vaak staan hier ook alle contactmogelijkheden, services, e.d. (niet van toepassing bij Kruidvat)
  • Met 1 klik ben je alsnog op de homepage, mocht je daar heen willen (in tegenstelling tot andersom, winkelspecifieke pagina opzoeken is veel werk)
  • Als de websitestructuur veranderd is kom je op een 404 pagina (maar dan ben je alsnog met 1 klik op de homepage)

Wat is jullie mening hierover en hoe gaan jullie hier meestal mee om?
(Ter verduidelijking: ik gebruik de Kruidvat hier nu als voorbeeld, maar mijn vraag is natuurlijk van toepassing op alle winkels met meerdere filialen. Het lijkt met goed als hier een uniforme stijl in gehanteerd wordt.)

Winkelspecifiek lijkt me logischer, maar

Het bezwaar van Boris is dat de URL nogal eens verandert begrijp ik. Als dat zo is kan ik ook wel begrip opbrengen voor de bezwaren van Boris.

Ik heb geen idee hoe snel zo’n url niet meer klopt?

https://www.openstreetmap.org/changeset/112214206

Wellicht reageert Boris nog hier op het forum?

*( Het is wel eens meer aan de orde geweest op het forum, maar ik kan het draadje niet zo snel vinden.

Edit2 Zie hier de voorgaande discussie

https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=57258

Kies dan maar voor de Firma / bedrijfs site waar je via plaatsnaam verder geholpen wordt. Dan ben je daar ook gelijk van af, want wie houdt de enkele of nieuwe winkels / filialen goed bij in het land ?

Ik vind de reactie van Boris nogal schofterig. Hij wil baas spelen op OSM.
Zo doen we dat volgens mij niet. Als een local mapper iets toevoegt dan is dat zo.
De stelling “Al ruim zes jaar beheren wij onze eigen filialen in OSM” voegt niet veel toe.

Ik kan ook wel schrijven “al zes jaar beheer ik de taluds in Venlo” maar zo werkt het niet.

Van de andere kant: Boris was de eerste die een link plaatste bij die winkel dus dat respecteer ik.
Zet er gewoon een tweede url bij met alt_website=* dan staan ze allebei in de database.

Misschien de algemene website in website=* en de filiaalpagina in source:opening_hours=*? In het algemeen lijkt een filiaalwebsite me beter dan een algemene website, maar in dit geval stelt de “filiaalwebsite” eigenlijk niets voor.

Als winkelketens zelf op correcte wijze monitoren en bijhouden hoe ze op OSM getagd zijn, dan lijkt me dat aan te moedigen. Ik zie dat het filiaalnummer uit de filiaalpagina-URL ook in ref=* staat, dus er gaat ook niet echt informatie verloren door alleen de algemene website te taggen.

Zoiets dergelijks vind ik ook nog wel netjes. Zou geen voorstander zijn om de filiaalpagina helemaal niet te taggen (zelfs als daar alleen openingstijden staan). Openingstijden op OSM vertrouw ik eigenlijk nooit, ik check ze altijd met de website. Het komt te vaak voor dat de openingstijden ondertussen gewijzigd zijn.

Aan de andere hand zie ik niet echt wat de toegevoegde waarde is van de generieke website van een keten. De algemene tags slaan immers op die vestiging.

Voor de ketenwebsite is er brand:website.

Blijf vooral de vestigingspagina toevoegen in website=! Het is voor andere mappers erg handig, omdat je na een paar jaar via die route snel kan nakijken of de gegevens van de betreffende vestiging nog kloppen. Ook voor gebruikers van de kaart is het logisch om de meest relevante informatie in website= te stoppen.

Tegenwoordig hebben veel ketens ook nette URL’s voor hun vestigingen. Deze vond ik vandaag: https://www.openstreetmap.org/node/3064545093 of https://www.openstreetmap.org/node/3199782375

Zie ook deze discussie: https://www.openstreetmap.org/changeset/93284391#map=19/51.99973/5.67598
Om de vrede te bewaren heb ik het toen maar gelaten voor wat het was, maar “kruidvat.nl” hoort natuurlijk op de brand:website tag.

Plus:

  • Een specifieke url is door een dataconsument vrij eenvoudig te reduceren tot een domeinnaam, andersom niet.

In het geval van de Kruidvat is het wel borishag zelf, die in zo’n geval relatief eenvoudig de zaak kan omzetten of iemand kan vragen om het te doen/te helpen omdat hij van zijn it/pr afdeling de omzettingstabel kan krijgen.

Bij het Kruidvat kan dat alleen door gebruik te maken van google maps. Dat lijkt me het paard achter de wagen spannen. Juist daarom voegt de website van het object zelf (de vestiging dus) relevante informatie toe.

Ere wie ere toekomt: Ik besteed zelf als ik onderweg ben geen aandacht aan Kruidvat/Trekpleister etc, want ik weet bij voorbaat dat die er al in staan. Dat heeft Watson/borishag erg goed voor elkaar.

Desondanks eens met Kogacarlo dat de woorden die borishag kiest weinig sociaal en constructief zijn.

+1

Even terzijde: ik kom bij het zoeken naar de filiaalpagina tegenwoordig bij best veel ketens websites tegen die het gewoonweg niet doen of half werken als je ook maar een paar privacytools gebruikt. Met alleen al een ad-blocker doet de helft het al niet lijkt het. Of wel informatie per filiaal, maar geen URL waar je naar toe kan linken (Lidl bijvoorbeeld).

Het is verfrissend als een keten een overzichtspagina heeft van de filialen die wel gewoon werkt met duidelijke URL’s per filiaal. :expressionless:

Zoals boven deels verwoord.

Openstreetmap is een geografische database, het geeft zaken aan op die locatie. Informatief karakter.
Informeert over die locatie.

Die homepage website heeft de layout van een webwinkel, het karakter van deze pagina, dat is bepalend voor de verwijzing, deze webwinkel/webshop/online_shop is niet gevestigd op deze locatie. Dat wordt met het opnemen van deze pagina gesuggereerd, zo kan je het opvatten.

Hier wordt als marketingstrategie de verschillende winkellocaties gebruikt om de webshop te promoten.
De gebruiker van Openstreetmapdata verwacht dat niet, dit is ongewenst, tenzij


In zo weinig mogelijk stappen verwezen worden naar de locatie informatie.

Wanneer het een afhaalpunt of retourpunt is zou dat kunnen worden vermeld.
Als dat het geval is dan kunnen er tags op, die de functies beschrijven.

Nu is kruitvat onderwerp van discussie, je zou dit zeker over het geheel moeten bekijken. Webshop en hoe er mee om te gaan.

Eerst alle voorwaarden goed doorlezen, de valkuilen bij webshops (algemeen)

Webshop, er lijkt geen ophaal functie te zijn.
:parcel_pickup=yes etc.

retour? afgiftefunctie, :parcel_send_in, ontvangst servicebalie functie, via een postoffice of bij een aangegeven locatie, balie shop.

Dan is het wellicht wel acceptabel om ook een verwijzing naar een webshop te gebruiken, maar niet als website=* deze gebruiken voor de filiaalpagina.
Voor webshop/online_shop, dan een key die duidelijk aan geeft dat de verwijzing een webshop/online_shop is.
webshop:website=/online_shop:website= gebruik mits er een functie van de webshop aanwezig is op de locatie.
Is een alleen een retour (gedeeltelijk) functie genoeg? RMA procedure, vooraf.
Laatst kwam ik deze key tegen, jong, ontstaan vanwege de afgelopen tijd.
website:orders=
Je order opgeven is breder dan webshop functionaliteit.
Het geeft aan dat OSM voor deze manieren van werken nog niet over de juiste tags beschikken om de functies op de locatie aan te geven.
Ik bestel brood al jaren bij de bakker (telefoon) en kom het later ophalen, een functionaliteit, die aangegeven kan worden in OSM, nog geen goede OSM tag aanwezig. Je zou haast denken aan phone:orders=

Duits, discussie webshop

de key online_shop bestaat niet

Het bovenstaande heeft veel overeenkomst met de post_office in een shop.

Waarbij de shop een functie uit voert voor een andere bedrijf.
Hoe omschrijf je dat bij online_shop structuren.

Met al die holding structuren, wil je weten met welk bedrijf je te maken hebt. KvK nummer.
Een brand, dat vertegenwoordigt wordt door meerdere bedrijven.
En dan is er een naam gekozen voor een online_shop, die niks zegt over brand of bedrijf, welk bedrijf zit er achter.

operator
operator:website

vestigingplaats online_shop
office=online_shop, weinig gebruikt.

dan zijn er ook nog die vendingboxen om pakketen op te halen.

Al met al is er een hele boom op te zetten, voor al die fucnties op een locatie.

Als iemand de verdieping wil aangegeven mag dat.
En daar was Herrieman deels summier mee bezig.

Dat bedrijven gebruik maken van de geografische database is niks mis mee, hou het wel informatief, passend bij de locatie.

Ik heb even op de Nederlandse Taginfo pagina gekeken, en blijkbaar hebben we best wat algemene websites van winkelketens e.d. die als website=* gemapt zijn. Zie hiervoor https://taginfo.geofabrik.de/europe/netherlands/keys/website. Het lijkt het mij logisch om hier consistent brand:website=* dan wel operator:website=* van te maken. Hoe denken jullie hierover?

1 Like

Ik zou dat per keten doen als je toch al een keten bijwerkt. Ik heb zelf Dille & Kamille een tijdje terug gedaan in heel Nederland: Voorbeeld in Leeuwarden en Changeset met de rest.

Laatst Loetje nog gedaan: Voorbeeld en Changeset.

Ik liet brand:website toen achterwege, maar die had er dus bij gekund. Als je zo’n keten integraal aanpakt kun je gelijk de spelling en tags gelijktrekken en de vestigingen nalopen. Je komt vaak ook op plekken waar nog veel basisdingen niet in de haak zijn, dus dat is mooi meegenomen. Met alleen het aanpassen van de website-key is er niet zo veel winst.

1 Like

Goede suggesties, Jeroen.

Is het wenselijk om brand=, brand:wikidata= en brand:website=* tags op de vestigingen van verschillende ketens te hebben? Deze tags zijn best makkelijk mechanisch (allemaal in Ă©Ă©n keer) toe te voegen als ik/we hier toch mee bezig is/zijn, maar ik vraag het even voordat ik dit op grote schaal ga doen.

Altijd ook even kijken hoe er in het verleden over werd gedacht en de oplossingen die toen zijn gebruikt.
Het zijn 8 pagina’s:
https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=33909

Tip: voor zaken waar een operator van toepassing op is in plaats van een brand kun je operator:website gebruiken voor de algemene website, net als bij winkelketens.

Bijvoorbeeld bij vestigingen van een bibliotheek: voorbeeld

Hoe gaan we trouwens verder met de vestigingen van Kruidvat, ICI Paris, en Trekpleister? Herrieman is niet de enige wiens edits worden teruggedraaid door borishag. Ik vermoed dat de meeste mappers niet door hebben dat een link naar de filiaalinformatiepagina bij deze ketens consequent teruggezet wordt naar de generieke ketenwebsite. Hier een edit door LucGommans, hier smootheFiets, en ikzelf. Dat is jammer, want ik vind de link erg nuttig als mapper bij het bijwerken van kaartdelen, en ook voor kaartgebruikers is het handig (en in overeenstemming met het doel van website).

Dit soort edits zijn trouwens ook een beetje raar. Ja, die tag voegt niet veel waarde toe, maar hij is wel correct.

Ik snap dat een commerciële partij graag de feiten kloppend heeft, maar dit gedrag neigt wat mij betreft naar vandalisme en een nare vorm van gatekeeping over deze winkelketens. Ik vind het jammer dat borishag geen ruimte geeft voor overleg en voortschrijdend inzicht met betrekking tot het gebruik van tags in OSM.

Bovendien is het meestal helemaal niet erg als een filiaalpagina een keer verdwijnt, want dan krijg je doorgaans gewoon een ‘niet gevonden’ pagina op de website zelf. Bij Kruidvat wordt je zelfs naar https://www.kruidvat.nl/store-finder doorverwezen als de filiaalpagina niet bestaat, wat een bijzonder nette terugvaloptie is.

Ja lastig. Ik vind het ook jammer dat borishag niet even op het forum wil reageren, ik had hem destijds ook naar dit topic verwezen. Wat mij betreft is die filiaalpagina veel nuttiger. Zeker in deze tijden veranderen de openingstijden zo vaak, en de opening_hours=* wordt niet of pas veel later bijgewerkt.

Vervangen door toilets=no zou in dit geval het beste zijn denk ik. Met die wheelchair tag wordt er gesuggereerd dat er wel toiletten zijn, maar niet toegankelijk.

Zojuist keek ik even naar deze NL taginfo pagina en er staan nogal wat websites bij die best makkelijk te veranderen zijn naar brand:website=*. De methode die ik voorstel is als volgt:

  1. Krijg voldoende goedkeuring hier op het forum en documenteer alles op de Wiki onder de automatische edits.
  2. Vind op Taginfo veelgebruikte website=* tags die specifiek bij winkelketens horen, zoals kruidvat.nl, xenos.nl en trekpleister.nl.
  3. Zoek de winkels op die deze tags hebben met Overpass (zie onderaan).
  4. Pas in JOSM de website=* tags aan naar brand:website=*
  5. Voeg missende brand=* en brand:wikidata=* tags toe.
  6. Gebruik de validator van JOSM om overige problemen op te sporen.
  7. Upload de wijzigingen en documenteer dit op het forum en de Wiki.

Naar mijn insziens kan hier weinig fout mee gaan, aangezien we hier specifiek de websites van winkelketens bewerken die op de filialen gemapt zijn.
Het doel hiervan is om incorrect gemapte tags te verbeteren zonder iets te doen wat mogelijk nog omstreden is (zoals het grootschalig aanpassen van shop=* tags).

De Overpass query die hiervoor gebruikt kan worden:

area(3612728888)->.a;
node["shop"]["website"="https://www.kruidvat.nl/"](area.a);
out meta;

Wat mis kan gaan is dat wij mogelijk winkels aanpassen die OTG niet meer bestaan. Ik verwijder er regelmatig tijdens BAG-onderhoud (als het adres is opgeheven, anders krijg ik het niet mee). Kruidvat zit daar weliswaar niet vaak bij (of zelfs helemaal niet?). Blijkbaar worden die goed onderhouden.

Een voor de hand liggende aanwijzing is dat de hele website of URL naar het filiaal het niet meer doet. Als ik OSMOSE-meldingen naloop open ik sowieso dergelijke websites. Maar bij “oudere” nodes kan de URL-notatie natuurlijk door de websitebeheerder vervangen zijn.

Commentaar / vragen / suggesties

  • Op gebouw in plaats van op adresnode getagde shops worden niet meegenomen in query

  • De verouderde tag url= wordt niet meegenomen in query

  • Denk aan onderscheid algemene website (brand) en filiaal (contact:website). Dit kan terug te zien zijn in URL’s als “utrecht.winkelketen.nl” of “winkelketen.nl/utrecht”

  • Er wordt geen onderscheid http en https gemaakt in query. Niet iedereen houdt rekening met https en je zou het meteen kunnen verbeteren

  • Fixme tag zou aanwijzing zijn voor sluiting / verhuizing

  • Bedrijven als Brezan, Bakker Bart, Subway, banken, verzekeringsinformatiepunten, loketten/stations NS e.d. worden niet meegenomen. Een aantal hiervan zitten ook gewoon in wikidata.

  • Overweeg het laaghangend fruit zelf te doen en voor de lastiger zaken toevoeging queries bij Osmose aan te vragen