Alle is_in- en postal_code-tags verwijderen

Een postcodekaart maken?
Als je handig bent met GIS-software kun je volgens mij de data van PDOK gebruiken. Heb je OSM niet nodig.
Of zeg ik iets geks?

PDOK heeft alleen NL data. Deze persoon wilde een internationale kaart. In OSM staat dat internationaal allemaal onder postal_code=*.

Wellicht is de data in de toekomst nog eens handig voor een vergelijkbaar project. Het is niet zoals de is_in tags die al bijna overal weggehaald worden. Ik zou dit lekker laten staan.

De authoritative=yes tags zou ik eerder weghalen.

Van “internationaal veel gebruikt” tot “wellicht in de toekomst”, dat gaat wel heel snel…
Ik heb de wiki maar eens gelezen. Als iemand dit nu zo voorstellen zou ik er tegen stemmen: geen enkele use case (“je kan een mooi gekleurd plaatje maken” is geen use case), weinig tot geen ground truth en bovendien redundant. Nu het er eenmaal is, och, ik ga het zelf niet weghalen maar ben er ook niet op tegen als iemand het zou doen, zolang er geen enkele konkrete toepassing bekend is.

Als we alle data gaan weghalen waar geen concrete toepassing van bekend is, dan zijn we nog wel even bezig. Het is gewoon valide data.

Volgens Taginfo is er een project genaamd cosmonogy dat hier gebruik van maakt.

Het ging nu over postal_code in Nederland, dat duurt niet lang.

Cosmogony maakt volgens taginfo en de daar gegeven links in de data geen gebruik van postal_code, maar wel van de admin boundary’s. Het doel is om geografische regio’s te bieden, niet postcodegebieden.

Nog steeds geen toepassing dus.

Ik kom meerdere nodes tegen zoals deze:
postal_code=2409
source=AND

bv. https://www.openstreetmap.org/node/45325645

Los van de discussie of postal_code wel of niet verwijderen, als het verwijderd wordt, wat gebeurt er dan met nodes zoals deze? Wordt de gehele node dan weggegooid, of blijft de node dan staan met alleen de tag source=AND?

Source=AND kan zowizo weg, postal_code op een kruisingnode is ook zowizo niet goed, en hij ligt ook nog midden in het 2408 gebied. Dus los van het nut van postal_code, deze tags kunnen weg.

De titel van dit topic heb ik aangepast: vermelding postal_code toegevoegd.

Afsplitsen is wellicht beter. De is_in-discussie is afgerond, done, passé, fertig, klaar :stuck_out_tongue:

Misschien nog niet helemaal. Er bestaat nog een handjevol is_in tags. Mogen die allemaal weg?
https://taginfo.geofabrik.de/europe/netherlands/search?q=is_in

Topic afsplitsen is niet goed uit te voeren als de verschillende onderwerpen binnen dezelfde berichten worden besproken.

Ligt er aan.
Iemand heeft dit gebruikt: is_in:city='s-Gravenhage
Als iemand het belangrijk vindt om die specifieke naam te gebruiken in plaats van Den Haag dan gooi ik dat niet weg. Ik heb alleen tags weggegooid waar de naam dubbel bestond; een keer in de tag en een keer in de boundary die er omheen ligt.

voor zulke gevallen kan er toch een alt_name of zoiets op de boundary

's Gravenhage staat er al bij als official_name. Die ene is_in tag kan dus ook zonder probleem de prullenbak in.

Dat 'sje is ouder of classieker dan de “Den”… naam.

Toch niet…
Hier de uitleg van de Vlaamse taalpuristen

https://www.vlaanderen.be/taaladvies/den-haag-s-gravenhage

Zowel Den Haag als 's-Gravenhage is correct. Den Haag is het gebruikelijkst.

Den Haag is de oudste benaming. Die gaat terug op Die Haghe (‘het omheinde terrein, jachtgebied’). Later dook de chiquere benaming des Graven hage op. De betekenis daarvan is ‘het jachtgebied van de graaf’.

De gemeente hanteert zelf de benaming Den Haag, behalve in officiële stukken, zoals geboorte- en huwelijksakten. Daarin wordt 's-Gravenhage gebruikt.

De laatste is in OSM fout want wij gebruiken geen afkortingen.
Dus wil je zowel Vlaams puur als OSM puur zijn dan is het óf Den Haag óf Des Graven Hage :slight_smile:

Ja… maar ik ben een Hagenees… nou… eigenlijk een schollekop…maar dat valt nu ook onder Den Haag.

Vreemd dat de tweede en de derde naamval het hebben gehaald. De eerste en de vierde zijn afgevallen.

Maar ik meen dat je in plat Den Haags wel De Haag (eerste naamval) kunt zeggen.