Link til Youtube videoer

Jeg skal måle opp stier til et nytt orienteringskart for orienteringsklubben her i Fredrikstad med høypresisjon Gps. Har også med et GoPro kamera. Videoene legger jeg ut på Youtube. Veldig greit for kart-tegneren å se stiens tilstand og om den er merket osv.

Selvfølgelig bruker jeg også innsamlede data til å forbedre OSM-kartet :slight_smile:

Så til spørsmålet: Kan man legge link til Youtubevideo for en sti i OSM? Hvis ja, hvordan skal det tagges?

Et eksempel på en sti jeg filmet kan ses her: https://youtu.be/8lcCIkeK26Y

Til oppmåling bruker jeg Trimble Catalyst DA1 antenne koblet til mobilen. Legg merke til Gps antennens nøyaktighet på 2-3cm nederst på mobilskjermen 5,02 ut i videoen. Moro å logge stier med slik nøyaktighet:)

Tviler sterkt på det. OSM har åpen lisens, og det har ikke Youtube (Google). Du kan ha videoen på Youtube men du bør ikke opgi den som kilde til kartet. Samtidig er det ikke vanlig å ha youtubelinker inne i OSM. Det du bør gjøre er å ta bildemateriellet å få det opp i Mapillary (vet ikke om de tar video, men det blir som Google StreetView).

Det er kanskje ukonvensjonelt, men det er vel ingen ting i veien med å bruke en YouTube-video så lenge opplasteren er tydelig på at den kan brukes til OSM-kartlegging?