Sporpunkt kan ikke redigeres

Justerte litt på noen stier i stad med ID og opplevde en beskjed jeg ikke har opplevd tidligere. På et par av sporpunktene fikk jeg følgende beskjed når jeg prøvde å dra i de: “Denne kan ikke redigeres fordi den er koblet til en skjult kartegenskap” og de lot seg ikke flytte på.

Kan noen forklare meg hvorfor?

Det høres ut som en sikkerhetsmekanisme som f.eks. kan detektere at en sti henger sammen med et område, eller at et område er del av et multipolygon e.l. og at dersom dette er “usynlig” for deg (med det du ser i ID), ønsker ikke ID at du flytter på det siden du ikke kan vite om noe blir ødelagt.

Dette har pleid å være et problem - at folk fjerner en sti som var del av noe større (f.eks. en route, som Pilgrimsleden e.l.), slår sammen veger som var del av noe større (f.eks. slår sammen veiene i en rundkjøring til en sirkel, selv de ulike segmentene i rundkjøringa var del av hver sin bussrute e.l.) eller redigerer på områder slik at et multipolygon går i stykker (f.eks. slår sammen to skogflekker til én skog, selv om én av dem var inkludert i en nasjonalpark-relasjon e.l.).

Årsaken til slikt er lettere å “oppdage” når du redigerer i JOSM. Der kan valideringsverktøyet fortelle deg om du har ødelagt noe ved et uhell. I hvert fall hvis man husker å benytte valideringa :wink:

Hvis du gir oss en link til stedet du prøver å endre på så kanskje vi kan finne et mer konkret svar til deg.

Her er stedet: https://osm.org/go/0TqxoMk1A

Sporpunktet som var låst i ca. posisjon N59.283834 Ø10.968121

Men jeg fant ut av det nå. Jeg hadde ikke haket av for “Objekter for arealbruk” i ID. Straks jeg haket av denne så jeg at sporpunktet hang sammen med området “Skavdalsfjellet”. Ser det er mulig å koble de fra hverandre, så da fikser jeg det :slight_smile: