Postcodes kloppen niet

Beste allemaal, ik ben nieuw hier en ook nieuw met OpenStreetMap en zelfs GEO.
Er is dus nog veel voor mij om te leren.
Ik loop echter tegen een probleem aan en ik heb werkelijk geen idee hoe e.e.a. komt maar mogelijk kan ik hier een antwoord vinden.

Als ik op postcode ga zoeken dan zit ik met het ene huisnummer netjes in de straat en nagenoeg op het juiste adres.
Ga ik echter van huisnummer (bijvoorbeeld 19) naar een ander huisnummer (bijvoorbeeld 69) kom ik in een andere plaats en straat terecht.

Dat is mij opgevallen in meerdere gebieden en soms kom je zelfs midden in een bos terecht. Nu neem ik aan dat dit komt doordat er een implementatie heeft plaatsgevonden waarbij mogelijk data geconverteerd is naar WGS84 of RD data wat niet goed gegaan is.
Nu wil ik daar best verder in gaan duiken maar daarvoor moet ik het wel begrijpen.

Heeft iemand dit ook ervaren?

In het bovengenoemde voorbeeld heb ik 2631MN 19 gebruikt. Ik kom dan uit op de Schiphollaan in Nootdorp wat klopt. Ga ik echter het huisnummer veranderen naar 69 dan kom ik uit in Den Haag op de Herderslaan. Ik kan mij alleen maar voorstellen dat dit te maken heeft met het ontbreken van voldoende karakters maar ik kan er ook volledig naar zitten.

Is er eventueel een soort van test tool (ik vertelde al ik ben volledig nieuw) waarmee ik dit soort data kan testen/vergelijken?

Bij voorbaat dank,

Kees

Welke tool of app gebruik je?

Ik krijg dezelfde resultaten als ik het op openstreetmap.org zoek (Nominatim). Lijkt me meer aan de zoekmachine te liggen dan aan de data.

Denk ook dat de zoekmachine niet ontwikkeld is om op postcode + huisnummer te zoeken

Nominatim is toch al een behoorlijk gebrekkige zoekmachine. Daar moet je niet te veel van verwachten.

Even wat uitgetest met de volgende resultaten.
Het veld postcode is kennelijk niet opgenomen in de tabel van velden waarin gezocht wordt.
En dus wordt alleen het gevonden huisnummer getoond.
Dat dat bij die postcode hoort, is puur toeval.
Afhankelijk van het geselecteerde gebied worden namelijk alle gelijke, gevonden huisnummers getoond.

Zoeken op postcode is dus niet mogelijk, tenzij je een andere tool gebruikt.