Wegen met betaalde toegang in het Twiske

Tussen Oostzaan en Landsmeer, vlakbij Amsterdam, bevindt zich het recreatie- en natuurgebied het Twiske. Dit gebied is vanuit Oostzaan en ver in het noorden vanuit Den Ilp bereikbaar per auto. Nu is het echter zo, dat entree per auto (en overige motorvoertuigen) betaald is. Op de website wordt het door het recreatieschap zelf een “vergoeding voor het parkeren van uw auto” genoemd. Maar ook als er niet geparkeerd wordt, moet er alsnog worden betaald om over de wegen in het gebied te mogen rijden. Dit is momenteel niet zo gemapped, wat mij nou niet persé een optimale situatie lijkt voor routing. Zouden de autowegen getagd kunnen worden als tolweg, of is het toch iets anders?

Wat verkenning van het gebied laat zien dat de entree aan de Zuiderlaaik in Oostzaan een soort constructie in de weg heeft wat er bijna uitziet als een tolweg: https://goo.gl/maps/8vLG6J5eo1LAsn6u9 (helaas heeft mapillary hier geen coverage). Hier staat wel weer een bordje bij dat het een “betaald parkeren zone” is (E102-ZB), geen officiëel tolweg bord (hebben we deze in Nederland wel?)

Bij de entree nabij Den Ilp in het noorden stond dit bordje er op foto’s in 2018 ook: https://www.mapillary.com/app/?pKey=170528288190304

De entree “Twiskeweg” in Oostzaan is vrijgesteld van deze parkeerheffing, deze weg is niet aangesloten op het overige wegennetwerk in het Twiske. Dit geldt ook voor de “Polderweg” vanuit de bebouwde kom van het dorp Den Ilp.

Het is ook mogelijk een abonnement aan te schaffen, en ik weet dat de boerderij aan de Pikpotweg ook “uitrijkaarten” voor privégebruik in bezit heeft, waarmee niet betaald hoeft te worden.

Interessante situatie. Mij lijkt het heel simpel: als je moet betalen om over een weg te rijden (buiten de reguliere belastingen om), dan is het de facto een tolweg. Als ze mensen alleen voor het parkeren willen betalen, dan is dit niet de manier om dat te doen.

Tolwegentarieven worden vaak bepaald op afstand, en niet op tijd. Het is wat mij betreft niet echt een tolweg. Ook bij parkeergarages met meerdere uitgangen moet je gewoon bij elke uitgang betalen als je alleen maar erdoor rijd (alhoewel wel vaak de eerste x minuten gratis zijn). Ik zelf zie het eerder als één groot parkeerterrein, met verschillende veldjes waar je kan parkeren.

Wat is er mis met gewoon fee=yes op alle autowegen binnen het gebied?

Ik dacht oorspronkelijk ook aan fee=yes, tot ik op de wiki las dat de key toll=* voor highways wordt gebruikt (zie Key:fee, onder “Similar tags”). Na Sander H’s comment heb ik echter even op Overpass Turbo gekeken of de fee niet toch gebruikt wordt voor highways. Hieruit kwamen een aantal parkeerplaatsen naar boven waar fee=yes ook op de highways staat binnen de parkeerplaats. Om die reden heb ik in deze wijzigingenset fee=yes aan alle in de oorspronkelijke post vermelde highways toegevoegd. Vraag me af of routing applicaties hier iets mee doen. Eigenlijk ben ik het met Friendly_Ghost eens.