[Wandelen] Groene Wissel

Vandaag een Groene Wissel gewandeld, tussen Amerongen en Veenendaal. Gpx gevonden en gevolgd.
Onderweg helemaal niets waargenomen van of over groene wissels. Wel een serie andere, gemarkeerde, wandelingen van diverse operators, waaronder een gemarkeerde NS-wandeling.

Onderweg waren paden deels overwoekerd of helemaal verdwenen, andere waren nu MTB-paden of voor wandelaars onaantrekkelijke rechte wegen.

Ik vind eigenlijk dat deze relatie uit OSM verwijderd moet worden: geen ground truth, niet verifieerbaar.

Eens?

De relatie is in de historie wel door veel mensen aangepast, recent nog (in 2021). Misschien zijn er aanhangers van Groene Wissels die vinden dat dit nou net die uitzondering op de “Er moet wel wat zichtbaar zijn”-regel is?

Ik kan hem om te beginnen als disused:… aanmerken?
In ieder geval de verdwenen paden op disused: zetten.

PS Groene Wissels zijn er meer dan 600 van en worden aangeboden op 1 website (wandelzoekpagina), die ze op een prima OSM-gebaseerde kaart geeft inklusief attributie. OSM heeft een fractie daarvan en wordt op dit punt slecht bijgehouden omdat spontane mappers in het veld niets kunnen zien.

Ik heb er al jaren last van en ik heb dezelfde mening als jij.
Ze horen niet in OSM thuis, want niet gemarkeerd, niet verifieerbaar.

En die wijzigingen zeggen niet zoveel.
Als iemand iets tagt op een weg waarop een Groene wissel ligt, dan is dat al een wijziging
En er wordt heel veel gewijzigd in NL.

Niet verkeerd om ook de website te noemen: https://www.wandelzoekpagina.nl/wandeling/groene-wissel-veenendaal-west/11117/

Ik zie dat je om de track te downloaden een abonnement nodig hebt of per track moet betalen, dus dat is een andere reden om hem in in OSM te hebben, er zit (mogelijk) copyright op.

Voor de fiets zijn er verschillende beschreven routes naar Rome en ik heb wel eens gedacht, het zou goed zijn die in OSM te hebben, maar heb dat om vergelijkbare redenen nooit gedaan.

Ik zou wel graag ergens een routeplanner vinden die deze informatie wel heeft, ik plan mijn routes eigenlijk altijd zelf, maar die router heeft (standaard) voorkeur voor wegen die onderdeel van een route en dat is vaak terecht, vaak is dat de betere keuze.

Emvee, als er geen markering zichtbaar is, de grondregel voor OSM, hoeven we een commerciële aanbieder, toch geen platform te bieden, voor het aanbieden van routes. Juist vanwege die grondregel heb ik alle mooie wandelingen uit de Voetwijzers ook niet ingebracht, slechts beschreven, dus niet doen. En dat is in totaal wel een > meter op de plank.
Dus als er geen markering zichtbaar is en de GPX een te downloaden bestand is laat de aanbieder het daar dan ook bij houden.
Vertel die club / aanbieder dat ze vanwege het gebrek aan verifieerbaarheid uit de centrale database verwijderd worden. Maar dat ie enige tijd krijgt om het op basis van OSM lokaal kan regelen / opzetten.

Misschien niet helemaal duidelijk uit mijn eerdere reply maar ik ben het ook eens truth on the ground" (“TotG”), ik gaf alleen nog een extra reden en beschreef waar die informatie wel handig voor kan zijn zonder dat ik vindt dat hij thuis hoort in OSM.

Een mailtje naar WandelBart is misschien wel een goed idee.

Ik zie niet zo gauw waarom?

Waarom?

Mocht er copyright op zitten is dat een extra reden om deze routes te verwijderen.

Ja, want ze kunnen niet in de publieke ruimte waargenomen zijn dus ze moeten overgenomen zijn van een bron, en de bron zegt (c) Wandelzoekpagina plus wie de eigenaar / beheerder van dat merk is.

Ik heb de 27 in OSM aanwezige groene wissels disused: gemaakt waardoor ze van bv. waymarkedtrails verdwenen zijn.
Er staat een note in waarom.
Voorbeeld: https://www.openstreetmap.org/relation/7154646