Telefoonnummers niet beginnend met +31

Goedegazelle

Probeer het ook eens door de 0 vast te houden !? Dat werkte al op de gewone telefoons als Nokia’s en Ericson’s. Uit die tijd stamde het toevoegen van de land codes dan kon je de nummers vanuit het ene naar het ander toestel kopieren of beter verplaatsen met een sim.

Het maakt mij weinig uit. Maar ik meen al eens een MapRoulette challenge gezien te hebben hiervoor.

Ik kan nergens op klikken op OSM zonder alle omhullenden erbij getoond te krijgen. Dat lijkt me dus geen probleem.

Dat zijn de situaties waarin een internationaal nummer noodzakelijk is en waarin dat waarschijnlijk al is toegepast.

Iemand heeft dat geschreven. Het woord ‘moeten’ past er niet bij. Er is namelijk geen noodzaak zoals bij bijvoorbeeld verkeersborden die door ons moeten worden geïnterpreteerd om er een werkend systeem van te maken.

Het is niet mogelijk om een email te versturen vanaf een telefoon zonder apestaart dus dat gaat niet op. Ik had aangegeven dat een nationaal nummer door iedereen kan worden gebruikt zonder de opbouw van een internationaal nummer te hoeven kennen terwijl het omgekeerd voor internationale bellers een kleinigheid is om er +31 voor te typen.

Dat is al geschreven in de allereerste revisie van de wiki pagina (en ja ik weet dat het geen reden is om het niet aan te passen :wink: ):
https://wiki.openstreetmap.org/w/index.php?title=Key:phone&oldid=114232

Verder ben ik van mening dat telefoonnummers met internationale code geschreven horen te worden. Dan weet je zeker dat het telefoonnummer in vanuit elk land werkt (OSM is tenslotte een internationaal project), en software-matig een lokaal nummer er van maken is een stuk makkelijker dan om er een internationaal nummer van te maken. Voor de gebruiker zijn er geen nadelen als hij/zij een internationaal nummer belt ipv een lokaal nummer.

er blijken heel veel van die challenges te zijn, in Nederland zelfs per provincie,

voor Noord Holland bv
https://maproulette.org/browse/challenges/7564
je kunt ze vinden door te zoeken op ITU-T E.164

Dit is een veel langzamere query die veel zwaarder voor de server is dan simpelweg een losse node ophalen uit de database. Bovendien heb je dan nog steeds niet alle landcodes geprogrammeerd.

Die noodzaak is er wel. Het wordt bijvoorbeeld sterk afgeraden om een RFC3966 tel URI te maken zonder landcode. Dit is ook de reden waarom je op openstreetmap.org alleen op telefoonnummers kunt klikken om ze te bellen als er een landcode bij staat. Een verkeersbordcode zonder dat je het land weet is net zo onbruikbaar als een telefoonnummer zonder dat je het land weet.

ik kwam trouwens ook dit tegen, een speciale tag voor buitenlanders:
contact:phone:foreigner +31 88 0228104

en wat te doen met 0800 en 0900 service nummers?

bekijk toevallig wat huisartsenposten in Zeeland, daar staat
0900 1785

Zou ook wel moeten werken met +31 900 1785, maar ziet er toch raar uit vind ik,

zag ook nog ergens deze
0031 (0) 117 851 622

vond ik persoonlijk ook wel fraai… maar niet volgens de al dan niet geaccepteerde richtlijn in de wiki…

Nee, 0800 en 0900 nummers werken alleen vanuit Nederland. Eventueel zou je die kunnen taggen als phone:NL=…

00 werkt niet overal, daarom is de + bedacht (in Noord-Amerika bijvoorbeeld 011). Daarnaast zorgt de (0) ervoor dat niemand dit nummer nu kan bereiken zonder het aan te passen.

Ik snap eigenlijk niet waarom dit zo’n grote discussie is, volgens mij is er een duidelijke internationale consensus.

Het instellen van 00 en andere centraal aangestuurde nummers als 0800 houdt vaak niet in dat de oude gemeentelijk nummers buiten gebruik zijn gesteld. Alle gemeentelijke en andere instellingen beantwoorden nog steeds oude aanroepen, zeer handig als je het 014 prgramma wilt ontwijken. Terwijl er soms zelfs bij ‘als u uit het buitenland belt’ een ander nummer directe schakeling.
Maar de Wiki geeft kennelijk klaarheid.

This calls for immediate discussion! :smiley:

ik kom het een enkele keer tegen op een website,
https://nl.near-place.com/schiphol-p4-basic-parking-loevesteinse-randweg-badhoevedorp
+31 900 0141
parkeerplaats Schiphol, maar dit is niet de officiele website
Hoe dan ook: het zou dus kunnen dat 0800 en 0900 nummers (en misschien nog wel meer) een uitzondering vormen op die +31 regel?

was meer uit nostalgie dat ik dat fraai vond, deed me denken aan de telefoon met draaischijf en de oude PTT telefoonboeken…

weet ik ook niet, ik heb geen enkel probleem met die +31

De ontstane discussie gaat niet over de vraag wat de standaard is maar of je van anderen kunt verlangen dat zij zich aan dezelfde standaard houden zonder dat daar een technische reden voor bestaat.

Daar bestaat dus wel een technische reden voor. Mijn vraag is vooral hoe we dit uit willen voeren. Zover mijn kennis reikt kunnen we de richtlijn duidelijker maken, handmatig nummers wijzigenwijzigen en/of kijken of we dit een bot kunnen laten doen.

Er is reden voor eenduidigheid. Daar is de standaard voor ontworpen. Verkortingen zijn lokaal. Als de methode voor lokale verkortingen overal gelijk is, kan die toegepast worden (want dan kan software het ook), maar dat lijkt niet het geval. Verkortingsmethoden per land lijkt mij in OSM niet handig.

De discussie heeft me daar niet van overtuigd. Wat ook niet hoeft, maar dan zou je niet van anderen verlangen dat ze jouw voorbeeld volgen en dat is wel wat wordt gedaan.

Ik wil dit plan ook prima uitvoeren met de mensen die hier wel wat aan willen doen. Is er bezwaar tegen het plan om +31 aan telefoonnummers toe te voegen?

Een Nederlandse phone pagina maken?

Er zijn er die het van een website direct kopiëren naar een value.

Zo staan ook vaste telefoon en mobiel in dezelfde regel. Is dat gewenst?

Allroads, een pagina maken tja liijkt een goede keus.
Maar een waarde gewoon dom kopieren en plakken zonder controle nou nee geen goede zaak, controleer en voer in, dan kopieer je geen fouten van een ander.
Zo, … duid daar al op, welk nummer wordt er dan gebruikt ? Dus een aparte value en ook zo invoeren.