Bevoorradingsverkeer.

Bevoorradingsverkeer, een veel gebruikte term, vooral in steden.

Is er een verschil tussen bevoorrading en bezorging?

Mag je een bromfiets, in al zijn vormen ook tot bevoorradingsverkeer rekenen?
Zo ook de fiets vormen?

Ligt denk ik erg aan de bebording ter plaatse, heb je een voorbeeld?
Bevoorradingsverkeer is geen gedefinieerde term zover ik weet, maar ik denk dat je hem gelijk kan stellen aan access=delivery (of een meer specifieke key).

Denk idd dat delivery de meest praktische waarde is.

Maar er is in mijn ogen is er wel een verschil tussen bevoorrading en bezorging, zoals waarschijnlijk bedoeld wordt op zulke bebording.

Die ene koelkast die bij jou afgeleverd wordt, wordt bezorgd (jammer dan, loop maar wat verder met je steekwagentje). De vrachtwagen die 20 koelkasten aflevert bij de winkel is aan het bevoorraden. En de koffie voor voor de kantine van die winkel wordt daar dan bezorgd.

Dus:
bevoorrading: winkelvoorraad aanvullen voor verkoop, halffabrikaat om andere producten te maken
bezorging: pakketdiensten, pizza’s, … voor gebruik/consumptie

Met daartussen vast nog een grijs gebied met zaken die je kunt indelen bij beide afhankelijk van hoe je ernaar kijkt.

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Conditional_restrictions#Use_with_keys

Kijkend naar dit bord, uit bovenstaande link.
Kwam bij mij een vraag naar boven.


In wiki met de volgende tags.


highway=pedestrian
motor_vehicle:conditional=delivery @ (Mo-Fr 06:00-11:00,17:00-19:00;Sa 03:30-19:00)
bicycle=yes
bicycle:conditional=no @ (Sa 08:00-16:00)
mofa=no
moped=no

Onderborden mogen wel uitbreiden maar niet beperken. Het toestaan van fietsen op bepaalde tijden is toegestaan.
moped en mofa waren al verboden, voetgangers zonebord, maar niet als bevoorradingsverkeer.
Dat hef je niet op door onderstaande regel, snor- en bromfietsen NIET toegestaan. Het is louter informatief, verbieden op onderbord mag niet.

Een ongelukkig voorbeeld voor in de wiki. Ik twijfelde of hier mofa=no en moped=no wel correct is.
mofa:conditonal=delivery @ … moped:conditonal=delivery @ …

delivery is dan nog wel breed begrip

wiki

Er is zelfs een moment dat fietsen niet is toegestaan, ZA zaterdag, maar wel delivery, die tijden bicycle:conditional=delivery @ …?

Wat Sander schrijft, ik had dit:
Bij bevoorrading, voorraad voor, verkoop, een dienst, het maken van een product, inventaris voor uitoefenen van, een personeel kantine.
Levering aan een bedrijfslocatie, business to business.
Misschien is dat wel de criteria.

Die elektrische brom- en fietsbakken. Zulke varianten.


link

En wat als het onderste onderbord er niet staat.
Is het dan ook.
bicycle:conditional=delivery
moped mofa vallen onder motor_vehicle en delivery.

Wet en regelgeving geeft geen zoekresultaat op bevoorradingsverkeer of bevoorrading, welk gebruik hier wordt bedoeld.

Omdat onderborden onder RVV vallen.
Het begrip verkeer: alle weggebruikers.
Dan zou je verwachten dat het voor alle verkeer geldt.

Het grootste gros zullen klein middelgrote vrachtwagens zijn, dat krijgt dan ook de meeste aandacht, beeldvorming, maar die andere?

Enkele officiële bekendmakingen van de laatste tijd.

Ik zou dat taggen als

access:conditional = delivery @ … [want je mag zelfs ter paarde bevoorraden]
foot=designated (default maar overschreven door access)
bicycle=yes
bicycle:conditional=delivery @ … (op die manier mag ook bevoorradingsverkeer op de bakfiets)

Mofa en moped hoeven niet expliciet, die vallen onder access.

Edit: ik zie net op de Wiki een motor_vehicle:conditional. Dat is natuurlijk onzin. OTG staat daar niks van motorvoertuigen. Dat is je punt, AllRoads, toch?

Hoe zou deze conditional dan moeten zijn? Als “gewone” doorrijdende fietser mag ik er ook komen tijdens bevoorradingstijden, maar de conditional overruled de bicycle=yes

Is het niet gewoon:
access:conditional=delivery @ …
foot=designated
bicycle=yes

Fietsen toegestaan heeft een tijdsbeperking dus een conditional, bicycle=yes is verkeerd (tenzij je een andere vertaal methodiek toepast, geen yes maar no voor conditional) discussie werking, zie onderstaande post AndriesWijma

Meer gewenst is de regels op het bord zo direct mogelijk te vertalen, geen omkeer constructie toe te passen, wat het vaak onbegrijpelijker maakt.

niet op zaterdag van 8-16h

bicycle:conditional=yes @ (Mo-Fr 00:00-24:00;Sa 00:00-08:00,16:00-24:00;Su 00:00-24:00)

ofwel

bicycle:conditional=yes @ (Mo-Fr;Sa 00:00-08:00,16:00-24:00;Su)

Wat een access:conditional overrulled.

en

bevoorradingsverkeer heeft op zaterdag van 03.30-19.00 de mogelijkheid, maar bicycle heeft dan van 08:00-16:00 geen toegang en staat voor dat tijdslot niet op yes:conditional maar kan wel gebruik maken van bevoorrading, delivery.
daarom wegens overulling, het fietstijdslot delivery te openen
bicycle:conditional=delivery @ (Sa 08:00-16:00)

Er kan maar 1 key bicycle:conditional op een way staan, het bovenstaande moet dan worden samengevoegd.

bicycle:conditional=yes @ (Mo-Fr;Sa 00:00-08:00,16:00-24:00;Su);delivery @ (Sa 08:00-16:00)

Dit wat betreft de bicycle, als de fiets gerekend mag worden tot bevoorradingsverkeer.
Dat is de cruciale vraag.

Het gaat om een wiki voorbeeld.

Dan moet het wel kloppen.

Het wiki voorbeeld heeft meer van regel voor regel vertaling methodiek, zonder te kijken naar de overulling gevolgen. Niet rekening houden met de Evaluation of conflicting restrictions.
Of toch wel een beetje, het omdraaien van, in,

bicycle=yes
bicycle:conditional=no @ (Sa 08:00-16:00)

Wat voor delivery dan verkeerd uit pakt.
Ook kijkend naar de moped=no mofa=no regels.

Je constateert iets wat een vraag opwerpt en ondertussen komen meerdere zaken naar voren …het blijft niet bij 1 punt.

Ik begrijp dat fietsen altijd mag – bicycle=yes; overruled access:conditional = delivery @ (…) (want bicycle is specifieker dan access) – behalve zaterdag 8-16u, dan alleen bevoorradingsverkeer – bicycle:conditional=delivery @ (Sa 08:00-16:00), overruled bicycle=yes tijdens die tijd.

Maar misschien begrijp ik het verkeerd. Conditional access blijft ingewikkeld.

Bicycle:conditional overruled bicycle=yes als toegangsinfo voor bicycle.
De inhoud wordt niet met elkaar verrekend. Bicycle=yes wordt dus volledig overschreven.
Bicycle:conditional=delivery @ (Sa 08:00-16:00) zegt dan: voor fietsers alleen toegang als bevoorrader op zaterdag tussen 8 en 16 uur.
En dat maakt het vrijwel tot een bicycle=no.

Vandaar dat in dit geval alle toegangsinfo over fietsers in de bicycle:conditional moet, zoals Allroads liet zien.
Behoud van bicycle=yes kan wel van nut voor programma’s die zulke conditionals niet goed kunnen interpreteren en via de basistag in elk geval de meest geldende toegangswaarde kunnen verkrijgen.

Is dit echt zo? (niet dat ik je niet geloof hoor) Dan lijkt me dat het probleem wat aangepakt moet worden.
Voor maxspeed werkt maxspeed=130, maxspeed:conditional=100 @ (6:00-19:00) toch ook? De conditional vormt toch juist de aanvulling op de ‘unconditional’ tag.

Toevoeging: Wat ik dus probeer te zeggen; het lijkt er nu op alsof wij ons in allerlei bochten proberen te wringen om dit soort restricties goed te laten werken, terwijl het probleem volgens mij ligt bij het interpreteren van de tags. Lijkt mij dus dat dat aangepast moet worden, ook al is dat waarschijnlijk geen makkelijk opgave.

Er lijkt wat verwarring te ontstaan. Voor de duidelijkheid:


bicycle=yes
bicycle:conditional=delivery @ (Sa 08:00-16:00)

De conditional is alleen van toepassing op de genoemde tijden, daarbuiten valt hij terug op bicycle=yes.


bicycle=yes
access:conditional=delivery @ (Sa 08:00-16:00)

Fietsen mag altijd. De reden hiervoor is dat specifiekere tags uit de access-boom boven conditionals op generieke tags uit die boom gaan.

Zie ook dit vergelijkbare voorbeeld uit de wiki:


highway=tertiary
motor_vehicle=no
motor_vehicle:conditional=yes @ (18:30-07:30)
psv=yes 

De bus mag er dus altijd langs.

(Deze regel is regel 1 uit het stukje Evaluation of conflicting restrictions.)

Zoals Jeroen begrijp ik de syntax van access:conditional dus ook.
Maar één ding moge duidelijk zijn: als we hier met een stelletje ervaren mapper’s over een access-waarde twijfelen, dan is het voor beginners helemaal niet te doen. Dus die documentatie moet duidelijker.

Duidelijk… ik heb een denkfout gemaakt en trek de beweringen van mijn vorige bericht in.
Zo word ik ook weer geconfronteerd met de valkuilen als het gaat om interpreteren van conditionals.
Gelukkig zijn er altijd mappers die scherp genoeg zijn om het meteen op te merken.

Niet voor iedereen, voor mij is dan de vraag is dat een goed uitgangspunt.
Ook omdat highway=pedestrian default bicycle=no is.

Er zijn vaak meerdere oplossingen om een tagging neer te zetten.

Door mij aangegeven,

bicycle:conditional=yes @ (Mo-Fr;Sa 00:00-08:00,16:00-24:00;Su);delivery @ (Sa 08:00-16:00)

of
door jouw aangegeven,

bicycle=yes
bicycle:conditional=yes @ delivery @ (Sa 08:00-16:00)

Beide werken, maar wat is het beste, meest correct, meest begrijpelijk, meest informatief, etc. ?

Dat kan je bekijken door het te toetsen aan argumenten.
Welke van de argrumenten wegen zwaarder. Persoonlijke voorkeur verschillen.
Zo kort mogelijke tagging.
Minder keys is beter.
Maak zo veel mogelijk gebruik van verzamel transportmode.
Voorkom negatieve tagging.
Geen omgekeerde tagging, bijvoorbeeld is het verboden dan gebruik je =no toegestaan =yes =permissive
Tagging sluit aan bij wat men leest op het bord. Omzet begrijpelijkheid.
Tijdvak is conditional tagging.
Zetten we default tags.
etc.

Wiki voorbeeld:

highway=pedestrian
access:conditional=delivery @ (Mo-Fr 06:00-11:00,17:00-19:00;Sa 03:30-19:00)
bicycle:conditional=yes @ (Mo-Fr;Sa 00:00-08:00,16:00-24:00;Su);delivery @ (Sa 08:00-16:00)

Wiki voorbeeld:

highway=pedestrian
access:conditional=delivery @ (Mo-Fr 06:00-11:00,17:00-19:00;Sa 03:30-19:00)
bicycle=yes
bicycle:conditional=yes @ delivery @ (Sa 08:00-16:00)

Wiki voorbeeld (mofa moped, omdat het op het bord staat):

highway=pedestrian
access:conditional=delivery @ (Mo-Fr 06:00-11:00,17:00-19:00;Sa 03:30-19:00)
bicycle:conditional=yes @ (Mo-Fr;Sa 00:00-08:00,16:00-24:00;Su);delivery @ (Sa 08:00-16:00)
moped=no
moped:conditional=delivery @ (Mo-Fr 06:00-11:00,17:00-19:00;Sa 03:30-19:00)
mofa=no
mofa:conditional=delivery @ (Mo-Fr 06:00-11:00,17:00-19:00;Sa 03:30-19:00)

Oeps, …
highway=pedestrian foot=yes default

foot=yes

/designated opvoeren. Je moet de access:conditional=delivery @ (Mo-Fr 06:00-11:00,17:00-19:00;Sa 03:30-19:00) overrulen.

Als je dat niet doet moet je vehicle en horse gebruiken.

Wiki voorbeeld (mofa moped, omdat het op het bord staat):

highway=pedestrian
vehicle:conditional=delivery @ (Mo-Fr 06:00-11:00,17:00-19:00;Sa 03:30-19:00)
horse:conditional=delivery @ (Mo-Fr 06:00-11:00,17:00-19:00;Sa 03:30-19:00)
bicycle:conditional=yes @ (Mo-Fr;Sa 00:00-08:00,16:00-24:00;Su);delivery @ (Sa 08:00-16:00)
moped=no
moped:conditional=delivery @ (Mo-Fr 06:00-11:00,17:00-19:00;Sa 03:30-19:00)
mofa=no
mofa:conditional=delivery @ (Mo-Fr 06:00-11:00,17:00-19:00;Sa 03:30-19:00)

Hoe passen we de wiki tagging aan?
Uitgaande van dat er vele vervoersvormen zijn die tot bevoorradingsverkeer moeten worden gerekend.

Allroads, stond dit access:conditional=delivery @ (Mo-Fr 06:00-11:00,17:00-19:00;Sa 03:30-19:00) in de OSM Wiki. Dat lijkt mij bevreemdend. Zaterdag de gehele dag bevoorraden tijdens winkeluren ? En op alle andere dagen tussen 11.00 en 17.00 uur wel ?

Kijk bij het plaatje post #4 deze komt uit de wiki.
Daar staat toch echt Sa 03:30-19:00 bevoorraden.

Tussen 11.00 en 17.00 uur juist niet bevoorraden

Op zich vond ik dat ook al vreemd en het ook nog eens als voorbeeld gebruiken.

Weet iemand waar dat is?

Nee, je voert altijd een standaardwaarde in zonder conditional (wanneer je een conditional gebruikt) zodat renderers en routers die geen conditional-ondersteuning hebben daar mee kunnen werken.

Dus:


bicycle=yes
bicycle:conditional=delivery @ (Sa 08:00-16:00)

Maar, of delivery voor fietsen ook echt nodig is in de praktijk betwijfel ik. De pakketbezorger met een bakfiets heeft vaak of een ontheffing of een gedoogconstructie in overleg met handhaving. Qua routing is vooral motor_vehicle=delivery nuttig voor bevoorraddingsverkeer.

(Tip: gebruik de [ code ]-tags om tagging-voorbeelden duidelijker te maken op het forum.)

Deze dus:


highway=pedestrian
motor_vehicle:conditional=delivery @ (Mo-Fr 06:00-11:00,17:00-19:00;Sa 03:30-19:00)
bicycle=yes
bicycle:conditional=no @ (Sa 08:00-16:00)
mofa=no
moped=no

Dit is wat op de wiki staat, en dat is echt prima. Complexer dan dat hoeft niet. Met paard en wagen bevoorraden we al decennia geen winkels meer, en op een brommer doe je dat ook niet (speciale uitzonderingen daargelaten). Door de extra complexiteit die je introduceert door in de tagging alle edge-cases af te vangen wordt het onderhouden van zulke wegen ondoenlijk en de tagging veel te lastig te begrijpen.

Met de tags uit het voorbeeld vang je de essentie van de situatie, en is 99,9% van het verkeer gedekt.

Ik ben het geheel met Jeroen eens; m.i. is tagging geen sudoku voor gevorderden, noch een etalage van spitsvondigheden.
Iets wat 99,9% in eenvoudige tagging de lading dekt, werkt in mijn ogen voor iedereen, de mapper en de routeerders beter dan een draak van een constructie die mathematisch wellicht juist mag zijn - wat overigens maar de vraag is - maar geen navolging zal vinden noch edit-bestendig is.

Dit los van het feit dat de praktijk leert dat velen zich op straatniveau zich niet aan deze regels houden, als ze het al in 10 seconde kunnen lezen en interpreteren.

Ik heb wel een probleem met

motor_vehicle:conditional

OTG staat er niks van motorvoertuigen. Het is ook niet makkelijker dan

access:conditional

Alleen minder precies. Dus een heel slecht voorbeeld op de Wiki. Ik stel voor dat we dat aanpassen.