Visuele instructies om JOSM te installeren, en de basis in te stellen

Ooit ben ik een draadje gestart hoe en wat voor JOSM
https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=53710

Vandaag heb ik een gesproken YouTube filmpje gemaakt, waar ik vanaf nul, JOSM installeer op een Windows machine.
Je dient wel Java te installeren (niet verwarren met JavaScript, dat is iets anders)
(JOSM kan ook via Webstart of op Windows, Linux, Ubuntu, Debian of MacOS)

De YouTube playlist is te vinden op:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLeDLHOOnMETig3NOi1BLTMfYv83cewYST

Hieronder is ruimte om aanvullende filmpjes over diepere JOSM mogelijkheden aan te vragen.
Ook zijn kritieken welkom, of aanbevelingen.

Goed te zien, altijd goed te zien hoe andere mensen JOSM bedienen.

Zelf zit ik op Linux maar ik zie dat er voor Windows ook een installer is en zo te lezen doet die wel goede dingen.

Wat betreft de werkwijze zou ik veel eerder PDOK aanzetten via afbeeldingen en dat als ondergrond gebruiken ipv de Podlatch 2 stijl te gebruiken, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Wat betreft de andere lagen (met name BGT omtrekgericht) zou ik verwijzen naar die downloaden mbv het topic De beste imagery layers om NL OSM te mappen met JOSM en dat gebruiken.

In Nederland hebben we veel nauwkeurig uitgewerkte grensrelaties. Voor de meeste bewerkingen in JOSM heb ik eigenlijk altijd een filter aanstaan die deze weglaat tenzij ik met grenzen bezig ben:


boundary=*

Dat voorkomt dat je per ongeluk objecten op die grenzen vastzet. Met name wegen en waterwegen liggen (vanzelfsprekend) behoorlijk vaak net op of naast zo’n grens. Dit is wellicht handig om te benoemen als je de filters introduceert.

Ook een filter om gebouwen naar wens aan of uit te zetten is in Nederland waar gebouwen vaak dicht op andere objecten staan en meestal niet aangepast hoeven te worden omdat ze in de BAG 99% van de tijd aardig correct zijn:

building=* OR "building:part"=*

Dat zijn de twee filters die ik zelf het meeste gebruik.

Ik ben het daar volledig met je eens. Met de PDOK luchtfoto’s onderaan op 50% transparantie, daarboven BGT omtrekgericht, en daarboven de OSM werklaag heb je in Nederland een behoorlijk goede basis die ik beginners ook zou aanraden. De Potlatch2 Map Paint Style voegt voor mij niets toe.

Goed dat het aangegeven wordt. Voor sommigen is er een drempel om de overstap van ID naar JOSM te doen.
Met deze bijdrage probeer ik te laten zien wat de eerste stappen zijn.
De aankleding heeft inderdaad alles te maken met smaak en voorkeuren.

Bij mij is het geluid van de film erg zacht, en het beeld niet al te scherp, misschien is daar bij de volgende film iets aan te doen, verder goed initiatief.

Geluid zou beter kunnen inderdaad, toch is het (volgens mij) goed te horen, wel is er wat ruis.
Het zou kunnen zijn dat je de Geluidsschuif van YouTube te laag had staan.
Mijn stem is inderdaad niet scherp, maar wat dof.

Over de kwatiteit van de beelden, denk ik dat je een andere kwaliteit hebt ingesteld als 1080P60
Je kunt dit aanpassen met het tandwieltje onderin.

Het geluid is gewoon slecht.
Ik ga geen tijd besteden om het te ontcijferen.

Hoe leuk ik je initiatief ook vind.

Ik gebruik gewoon de standaard instellingen van youtube en bij andere filmpjes is het geluid en beeld wel goed.
Ik moet bij jouw filmpje de geluidschuif van youtube en van de bluetooth box voluit zetten om wat te horen.

Inmiddels ben ik er iets verder ingedoken. Inderdaad het geluid is niet goed.
Ik had een filter op het geluid gezet zodat achtergrondgeluiden zwaar werden weggefilterd, met als gevolg dat de geluidskwaliteit slechter is dan verwacht.
Zelf merk ik het niet zo omdat ik met een koptelefoon werk, en niet via blue tooth verbinding.

Toch wil ik je bedanken voor deze kritiek!

Het filter heb ik voor de toekomst uitgezet, en het lijkt dat het dan een stuk beter is, wel moet de hond dan netjes stil zijn, en mijn vrouw geen televisie kijken, dat werd namelijk best goed weggefilterd.

Niemand is te oud om te leren, en je voelt je net zo jong als je je zelf op dat moment voelt.

:smiley:

Het belangrijkste is waarschijnlijk dat je een microfoon zo dicht op je smoel hebt dat je die met je tong kunt aanraken :stuck_out_tongue:
Automatische gain moet je sowieso uitzetten anders pikt hij inderdaad de roodborsten ook op (niks tegen roodborsten hoor).
Zo’n opleidingsfilmpje maken ik veel werk, dan kun je maar beter je geluid meteen goed hebben.

Ik weet wel wat over geluid hoor
https://www.youtube.com/watch?v=DZW8VDr2gvI

ik vind het knap dat je hier allemaal de moeite voor neemt, net zoals al je andere instructiefilmpjes. Niets dan lof :slight_smile:

Ze brengen me vaak op handige dingen waar ik via de standaard documentatie niet zomaar terecht kom.
(niet dat ik zo vaak ingewikkelde dingen verander op de kaart, ik vind de JOSM tool zelf gewoon leuk in elkaar zitten,
beroepsdeformatie wellicht, heb ooit redelijk wat Java geprogrammeerd zelf)

In veel van je andere filmpjes heb je een Notepad openstaan, waarin je steeds intikt wat je op dat moment doet, dat vind ik zelf altijd heel handig om snel ergens naar toe te scrollen in zo’n filmpje, nadeel van ingesproken tekst is, dat je moet luisteren :slight_smile:

Voor een introductie filmpje is zo’n Notepad wellicht minder handig, dit zou je als beginner van begin tot eind moeten bekijken,
ook in dit opzicht barst het van de persoonlijke voorkeuren.