Documenteren road route network values voor NL

Dan zou ik zeggen de ref waarde ook als name waarde gebruiken, dus Axx of Nxx. Mensen zeggen toch, niet “rijksweg A2” maar de A2 of N570. Bespaar je dan de discussie en mogelijke fouten. R-wegen zijn dan uitzondering want die lijken mij leuke namen te hebben, maar ik ken geen R-weg om eerlijk te zijn

In de vorige post werd benoemd dat sommige wegen in elkaar overlopen, zoals bijvoorbeeld de A2/N2 vroeger bij Maastricht (beter voorbeeld is misschien de A200/N200 tussen Haarlem en Amsterdam). Hoe wil je dat aanpakken? Aparte relaties of samen? Dat laatste lijkt me logischer, maar dan werkt ref/name=A2 niet helemaal.

Ik zou er dan gewoon gaten in laten. Wat ik nu doe, ik download alle wegen met de ref (bijvoorbeeld N200) en die voeg ik toe.

In Limburg had ik trouwens ook een bijzondere: https://www.openstreetmap.org/relation/13094711 . Die weg wordt gescheiden door Duitsland. De relatiemanager laad dan misschien wel zien dat de relatie is onderbroken maar ik heb hier geen problemen mee. Het laat gewoon het werkelijke verloop zien.

Hier heb je er nog een: https://www.openstreetmap.org/relation/13103774#map=12/51.3228/5.9204 . Ik zou zeggen, laat gewoon een gat. Of je moet een rol gaan verzinnen om aan te geven dat een stuk weg een verbinding is tussen wegen maar geen onderdeel is van de naamgeving

Haha, wacht maar totdat je aan de N260 toe bent en 'm elke paar meter kan opknippen als ie Belgie in en uit gaat :smiley:

Heb hier even een aanzet gemaakt voor de documentatie. Is nog concept. Als er akkoord is op de network=* values dan zet ik wel even alle relaties in 1x om.

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/The_Netherlands_road_network

Bij S- en R-wegen zou ik de gemeentenaam gebruiken van de gemeente waar het grootste deel van het netwerk ligt, i.p.v. het grootste deel van de route. Het zijn namelijk verschillende netwerken en je wil elk netwerk dezelfde network-tag geven.

Voor S-wegen wordt dit dan:

  • NL:S:Amsterdam
  • NL:S:Den Haag
  • NL:S:Heerlen
  • NL:S:Nijmegen
  • NL:S:Rotterdam

Voor N-wegen wordt dit (ik mis waarschijnlijk nog netwerken):

  • NL:R:Barneveld
  • NL:R:Ommen
  • NL:R:Schouwen-Duiveland
  • NL:R:Velsen

Lijkt me prima. Ik zal het aanpassen. De bestaande relaties zijn ook aangepast nu. Ze hebben nu de zelfde naam en network values.

Wat doen we trouwens als bijvoorbeeld een N-weg meerdere beheerders heeft (bijv meerdere provincies). In Drenthe en Groningen is er een road relatie die is opgeplitst per provincie.

De opties die ik mij kan bedenken zijn: 1) ze los maken zoals nu is en dan via een super relatie samenvoegen. 2) operator=provincie1; provincie2

2 lijkt mij het makkelijste

Ik zou alleen verschillende relaties gebruiken, als het ‘onderwerp’ van de relatie veranderd. In dit geval is dat het wegnummer. Tags als ‘operator’ geven secundaire kenmerken aan. Die zou ik daarom gewoon met een puntkomma van elkaar scheiden. Dus optie 2.

Daarnaast bestaan er ook nog wegen die op delen een A-nummer hebben en op andere delen een N-nummer. Voorbeelden zijn de A7/N7, A35/N35 en A270/N270. Aangezien we de indeling van de wegen nu op wegnummer maken en niet op beheerder, dus A7 i.p.v. Rijksweg 7, zou ik daarvoor wel twee verschillende relaties gebruiken.

Prima, dan zal ik dat aan de documentatie toevoegen

Zo heb ik het geloof ik ook al opgeschreven op de wiki pagina.

Ik zou voor recreatieve routes (ook lijst) niet per sé de naam van de gemeente gebruiken. Je hebt namelijk een R-route-netwerk “Spaarnwoude” dat in zowel gemeente Haarlem als Velsen ligt, en je hebt ook een R-route-netwerk in IJmuiden (al is die niet meer onderhouden, waarschijnlijk opgeheven maar er zijn nog resten van zichtbaar), ook onderdeel van de gemeente Velsen.

Datzelfde geldt voor de Stadsroutes, die soms buiten de gemeentegrens lopen. Zo lopen de stadsroutes van Amsterdam lopen door tot in de gemeente Amstelveen en door Diemen en Ouderamstel weer naar Amsterdam Zuidoost (een exclave van gemeente Amsterdam). Nou is dat in dit geval niet erg omdat Amsterdam niet alleen de gemeente is maar ook de naam van de metropool, datzelfde geldt voor Nijmegen, Den Haag en Rotterdam. Bij Zaanstad is dat ook zo ook (een klein stukje van het net ligt in de gemeente Oostzaan, als bonus is er een zeer kort stukje weg dat S118 (Amsterdams S-wegen-net), S150 (Zaans S-wegen net) én N516 (netwerk Provincie Noord-Holland) is, al neem ik aan dat de weg per strekkende meter maar één wegbeheerder heeft).

De enige stadsroute in Heerlen (de S100) ligt grotendeels langs de gemeentegrens, zo te zien ligt deze ook in Hoensbroek, Landgraaf en Kerkrade, en de ring wordt dan ook de “Binnenring Parkstad Limburg” genoemd. Daar zou ik als netwerk “Parkstad Limburg” gebruiken. Het lastige is dat deze om beheersredenen een andere nummerserie heeft gekregen dan de Buitenring Parkstad Limburg (de N300), maar dat beiden wel overduidelijk vanuit een gezamelijke gedachte als ringwegen van de Parkstadregio bedacht zijn. Ik zou daarom als netwerknaam eerder “Parkstad” (of Parkstad Limburg) aanhouden.

Ik zou er wel sterk voor pleiten om wegen die deels A- en deels N-weg zijn als één relatie te taggen. A- en N-delen vormen samen immers één doorlopende route met één toegekend nummer volgens één gezamenlijke nummeringssystematiek. Daarnaast is het ook niet zo dat autosnelwegen altijd hoger in hiërarchie zijn dan niet-autosnelwegen, waardoor het vreemd is om verschillende waarden voor network=* te gebruiken (er is geen functioneel onderscheid tussen de “verschillende netwerken”).

We kunnen daarbij bijvoorbeeld name=A123/N123 ref=A123;N123 gebruiken, dan is het ook vindbaar in een zoekopdracht als je alleen A123 of alleen N123 zoekt.

Op dezelfde manier kunnen we inderdaad bijv. meerdere wegbeheerders scheiden met operator=Wegbeheerder1;Wegbeheerder2, maar vul dat vooral ook op de ways zelf in zou ik zeggen. Dingen als “Rijksweg A123” kunnen we eventueel in de alt_name=* van de route opnemen t.b.v. vindbaarheid.

Voor stadsroutes en recreatieve routes kun je inderdaad de naam van de centrale agglomeratie van het routenetwerk in network=* zetten.

Vanuit datavalidatie-oogpunt lijken gaten in routes me onwenselijk. Als we A- en N-wegen met hetzelfde nummer als één route beschouwen en routes laten doorlopen bij dubbelnummering, dan ben je de meeste gaten kwijt.

De relation:route wiki zegt nu

Ik denk highway hier op de amerikaanse manier bedoeld is, maar dat klopt niet met brits engels wat op OSM gebruikelijk is. Ook is de amerikaanse highway juist meer vergelijkbaar met onze hedendaagse N-weg, ik denk dat de amerikaan hier expressway of freeway zou gebruiken.
Bedoeld is denk ik motorway (=autosnelweg, dus met rijbaanscheiding en zonder kruisingen) voor de A. De N, dat zijn de britse A-wegen: primary roads. The non-motorway network of primary roads?

Zou kunnen. Wat wil je dan hier als network=* waarde invullen? NL:AN?

Haha, hier had ik in een persoonlijke bericht ook al een opmerking over gekregen. Dit zal ik aanpassen.

In Nederland was ooit de afspraak dat de N-wegen onder de 200 rijkswegen zijn en 200 of hoger provinciaal. Dat is inmiddels wat verwaterd door nota bene de A200 zelf (vroeger N5, maar deels rijksweg) en N196 (Voormalige N201, provinciaal en deels zelfs gemeentelijk, dus nog meer afgewaardeerd maar toch een N1xx-“Rijks”-nummer gekregen)

Nog een vraag, wat te doen met ringwegen? In NL is de A10 de enige ring-snelweg met eigen nummer, maar in België zijn er vele, deels met een eigen nummer maar deels ook opgebouwd uit andere nummers.

Analoog aan name=A123/N123 zou ik dan network=NL:A/N doen.

network=NL:national (A- en N-routes) + network=NL:city:* (S-routes) + network=NL:recreational:* (R-routes) vind ik ook prima, maar dan moet er meer aangepast worden.

Meerdere waarden horen gescheiden geworden door een komma, niet een schuine streep. Dus het wordt dan name=A123;N123. Als netwerk-tag van het netwerk van A- en N-wegen zou je NL:AN kunnen gebruiken, als we het als één netwerk zien. network=NL:national suggereert dat het rijkswegen zijn, wat bij de meeste wegen niet het geval is.

De vraag is dan: Zien we het A- en N-wegennet als één netwerk, met een verschillende prefix voor autosnelwegen en niet-autosnelwegen, of als twee netwerken die gebruik maken van dezelfde nummering.

Dit geldt niet voor de name-tag. Eventuele samengestelde namen in de name-tag zijn gericht op menselijke leesbaarheid (dit komt veelvuldig voor in meertalige situaties). Uiteraard geldt wel voor de ref-tag ref=A123;N123, zoals ik hierboven schreef. Mijn idee was juist om A123/N123 als één naam voor het geheel te gebruiken, consistent met bijvoorbeeld de lemma’s op Wikipedia (een compacter maar iets minder duidelijk alternatief is A/N123). Als je name=A123/N123 en ref=A123;N123 invult, dan komen de zoektermen A123, N123, en A123/N123 alle drie bij de relatie uit.

network=NL:A/N, network=NL:AN en network=NL:national vind ik alle drie best. De schuine streep is ook hier overigens niet bedoeld als scheidingsteken van meerdere waarden (mijn stelling is immers dat het één netwerk is waar één waarde van network=* bij hoort).

Als je RING in een S-routeschildje ziet, kun je simpelweg taggen alsof het een S-route is (alleen met ref=RING i.p.v. ref=S123). Andere bewegwijzerde ringwegen mogen wat mij betreft ook als routerelatie in network=NL:S:* worden geplaatst, maar dan zonder ref=RING (bijv. name=Ring Utrecht + noref=yes).

Mijn voorkeur zou dan zijn network=NL:A/N is het duidelijkst dat het 2 dingen zijn. bij NL:national moeten we de huidige tagging grootschalig aanpassen. De naamgeving moet dan zijn name=Axx/Nxxx. Is ook voor de zoekbaarheid het beste.

Kun je niet beter gewoon de ref van de way’s aanhouden ipv alles ref=RING te maken. Dat maakt het lastigere dingen te zoeken als alles het zelfde is. Dan gaat ring naar in de naam (bijv name= RING Sxxx) of in de alt_name. Of ik begrijp je verkeerd?

Op de ways staat in deze gevallen (S-routeschildje met tekst RING i.p.v. S-nummer) nu ook al ref=RING. Voorbeelden hiervan zijn Hilversum, Apeldoorn, Barendrecht, Assen, Curaçao. Dit zijn steden zonder S-routenummering. De ringweg is aangeduid als RING in plaats van S100. Als je wel een S-routenummering hebt, dan gebruik je ref=RING niet.

Edit:

Als je wel bijv. een S100 hebt en deze wordt op bewegwijzering aangeven als “Centrumring S100”, dan kun je hem gewoon als S100 taggen, maar dan inderdaad met ref=S100 name=“Centrumring S100” op de routerelatie.

Het voorbeeld van Utrecht wat ik eerder noemde heeft geen eigen nummer en wordt aangegeven als Ring Utrecht. Daar kun je dan een aparte routerelatie voor maken met noref=yes name=“Ring Utrecht”.

… horen gescheiden te worden door een puntkomma … (om de duidelijkheid even te verhogen)