Opschonen landuse Den Haag

Misschien dat het sommige al opgevallen was, de laatste tijd heb ik een poging gedaan om de problematische landuse van Den Haag op te schonen. Een vorige mapper had veel landuse, bijna tegen de wegen aan gezet wat editen erg lastig maakte (vooral in ID was het onmogelijk). De mapper had zeg 95% van de landuse NIET aan de wegen vast gemaakt maar er heel dicht tegen gezet. Dit maakt het nog vrij gemakkelijk om alles op te schonen. Hierbij wil ik even een update hiervan geven en vragen of andere mappers met het laatste beetje kunnen helpen.

Met name ten westen van het centrum zijn de grootste probleemgebieden nu opgeschoond. Ik heb vooral op het fixen van de geometrie gefocused. Er zijn dus vooral nog wat gebieden die als bos staan getagd maar wat werkelijk een grasveld met wat bomen is (dus landuse=grass). Ik heb dus geprobeerd zoveel mogelijk te behouden aangezien het echt niet altijd fout was. Alleen lomp getekend. Uiteraard was op veel plekken ook onnodig bos en gras getekend. DIe heb ik dan ook gewoon verwijderd.

Vooral in het centrum, in enkele parken (rond de kleine paden) en een beetje rond Scheveningen is nog wat opschoon werk nodig. Het zijn geen grote dingen meer. Kleine stukken grass en forest en wat landuse=residential e.d. richtingen de gebouwen schuiven zodat de wegen weer vrijkomen. Misschien dat anders mappers daar eens een beetje mee kunnen helpen?

Daarnaast zie ik dat op genoeg plekken de tijd in Den Haag op OSM heeft stil gestaan sinds die mapper. Vooral o.b.v. de BGT moeten een hoop wegen worden verplaatst.

Misschien dat we samen als community beetje bij beetje onze hofstad weer werkbaar en bijgewerkt kunnen krijgen. Anders raakt het gebied alleen maar verder achter en wordt het nooit wat. Ik hoop met mijn werkzaamheden in ieder geval al een goede start te hebben gemaakt.

Ik zit momenteel een erg vol met klussen. Als het weer een beetje rustiger wordt wil ik wel helpen. Al ken ik van den Haag niet veel en het is ook niet dichtbij, dus het moet vanuit de leunstoel.

Hi waarom halen we ons een boel werk op onze halzen als de editor Id net als P1 & 2 hongerige fouten maakt, schaf de Editor af er zijn andere editors in omloop die nauwkeurig werk ondersteunen, toch ?

Zo heb ik het ook gedaan hoor. Voor alleen de geometrische correcties is het prima.

Simpele editors als ID maken mappen in OSM heel toegankelijk. Het is gewoon fout getekend. Als het goed wordt getekend is ID volgensmij een prima editor.

Ja, die landuse problemen zijn me ook in het verleden opgevallen en heb ik zo af- en toe bijgewerkt. Moet haast wel semi-geautomatiseerd zijn gebeurd want het sloot altijd “heel netjes” aan. Fijn dat je alvast een groot deel hebt opgelost.

Ik wil best (beperkt) meehelpen, heb je een tip om problemen te vinden?

Doel je wat betreft BGT dingen die op de Scheve_prio1_wegen_QGC kaart van PeeWee32?

Ik gebruik iD en die maakt het tekenen inderdaad makkelijk(er), alhoewel v.1.20 als gigantische vertrager werkt :frowning: .
In het verleden heb ik o.a. langs de Laan van Meerdervoort en bij het Rosarium veel te groot getekende stukken groen gesnoeid. Vanaf een luchtfoto is prima te herkennen dat het groen een te ruim jasje heeft.

Ik zal proberen vanaf de noordoostelijke kant van Den Haag (Mariahoeve, Bezuidenhout) naar het centrum te werken.

Jan

Ja, die mapper heeft alles echt waanzinnig consequent ingetekend. Verbaasde me ook.

Fijn, als je af en toe eens een uurtje mapt dan kom je al een heel eind. Ik denk dat als je een willekeurig park download in Den Haag dat er wel iets te fixen is. Vooral in de parken in het centrum en ten westen ervan ligt de landuse nog dicht tegen de wegen en paden aan.

Zelf heb ik vaker onderstaand overpass script gebruikt om data in JOSm te laden. Dan kun je grote gebieden downloaden zonder dat je bijvoorbeeld alle adresnodes en gebouwen meekrijgt. Dit script download alles wat ik heb aangegeven onder de opmerking '// Enter all the objects you want to download" + alle objecten die aan de nodes van die objecten vast zitten. Zo krijg je geen conflicten als ik die objecten bewerk. Maar dit is natuurlijk wat geavanceerder. Hier moet je even mee oefenen als je dit niet eerder hebt gedaan.

Top, ik zag dat je idd een lokale mapper bent. Die mapper heeft ook veel gebieden als bos getekend waar er gewoon wat (grote) bomen op het trottoir staan. Dat is bijvoorbeeld gewoon fout.


// geocode
(
wr[admin_level=8][name="Den Haag"];

) ->.searchAreaObjects;
map_to_area ->.searchArea;

// Enter all the objects you want to download
(
//landuse edit
way(area.searchArea)[landuse~"^(residential|retail|commercial|industrial|forest|grass|railway)"];
relation(area.searchArea)[landuse~"^(residential|retail|commercial|industrial|forest|grass|railway)"];
wr[amenity](area.searchArea);
wr[natural](area.searchArea);
);

(._;>;);
out;

// and recurse all nodes
(
node(w);
node(r);
) ->.nodes;

// recurse up to ways and relations

way(bn.nodes)->.Allways;
rel(bw.Allways)->.Allrels; 

node(w.Allways)->.waynodes;
node(r.Allrels)->.relnodes;

( 
// determine intersection of all ways' and relation nodes and landuse nodes
  node.waynodes.nodes;  
  node.relnodes.nodes; 
// and return ways (intersection is just a workaround for a bug)  
  way.Allways.Allways; 
  relation.Allrels.Allrels; 
);

(._;>;);
out;

Luchtfoto’s lopen voor mij te vaak achter. Open stukken zijn in werkelijkheid geregeld vervangen door aanplant of bouwterrein. Verder laten ze vaak bomen zien, het lijkt van bovenaf een bos maar dan kan het rustig een laan, grasveld of plein zijn. Bij het precisiemappen in mijn omgeving vond ik de luchtfoto’s eigenlijk onbruikbaar, tenzij je zelf terreinkennis hebt. Recente oblique foto’s zijn een stuk bruikbaarder. Trouwens, Google Maps geeft tegenwoordig ook veel betere beelden, al kan je daarop ook niet onder de bomen kijken.