MapRoulette challenges in Nederland

Eerder deze week ontdekte ik dat MapRoulette een leuke manier kan zijn om aan OSM bij te dragen. Afhankelijk van de challenge (uitdaging) ben je tussen enkele seconden en enkele minuten bezig om steeds kleine bijdragen te leveren aan een specifiek thema. Je krijgt ook een goed overzicht te zien van hoeveel er te doen is en wat de actuele voortgang binnen zo’n project is.

Om de mogelijkheden van MapRoulette te ontdekken heb ik zelf deze challenge voor Nederland gemaakt om openingstijden toe te voegen aan restaurants van welke de websites al in OSM staan. Ook kwam ik een andere challenge tegen om wikidata tags toe te voegen aan woonplaatsen. Aan dat thema heb ik toevallig zelf al veel bijgedragen voordat ik met MapRoulette bezig was.

Met MapRoulette zie ik mogelijkheden om als Nederlandse OSM-gemeenschap hechter samen te werken om specifieke thema’s gericht aan te pakken. Hoe denken jullie hierover?

Landelijke challenges:

Provinciale / regionale challenges:

IK ben voor, heb eerder zoiets gesuggereerd maar kreeg weinig respons. Het is wel een kunst om geschikte challenges te maken, waar je goede bronnen voor hebt. Want je bent meestal niet ter plekke.

Ik probeer de mapchallenges te zien, maar zie niks, alleen een ‘oops’; ik denk dat alle addblockers eea tegenhouden.
Ik ga ze nu ook niet afschakelen, dus sla even over.

Een toepassing waar ik aan gedacht heb: in MapComplete kan je de onschuldige gebruiker dingen (bijvoorbeeld bankjes) als “verdwenen” laten markeren, ze worden niet uit OSM verwijderd maar met disused: onzichtbaar gemaakt met een opmerking erbij. Die kan je met een Maproulette challenge heel simpel opsporen en echt uit OSM verwijderen.

Blijkbaar heeft de server problemen: https://github.com/osmlab/maproulette3/issues/1644. Ik kom er op dit moment nog niet in.

Ik heb wat Maproulette quests gedaan in het verleden, zoals het aanpassen van telefoonnummers met een internationale code. Als je dan toch bezig bent kan je meteen wat extra informatie toevoegen. Ik vond het een leuke manier om data te verbeteren. Ook had ik wat challenges gedaan die door de Nederlandse Scouting waren aangemaakt. Over het aanmaken van quests, er zijn veel quests in andere landen of gebieden die waarschijnlijk 1:1 over gezet kunnen worden naar Nederland, dan hoef je niet zelf het wiel uit te vinden.

Ha vriendelijke spook! Ik heb je restaurantuitdaging gezien. Dat is een goede om het behapbaar te houden.
Ik heb er eentje gedaan als een soort voorproefje, leuk!

Het lijkt mij leuk om eens echt bijeen te komen en een dagje te osm’en met knabbels en slobberwaar.