Stand eigenaren brievenbussen.

Kunnen we aan de stand van de eigenaren brievenbussen iets afleiden?

En wat als een eigenaar van een weg een bord art. 461 W.vS. plaatst. Wat zijn dan de gevolgen?

Voor de eigenaar, postbezorger, maar ook het individu die een brief wil bezorgen.

Laatst had ik een situatie, waarbij SBB met borden de weg voor bepaalde vervoersvormen af sloot om bij een woning te komen.
In dat gesprek kwam toen de brievenbus ter sprake.
Vandaar enige verkenning, hoe, wat, waar.

Postwet: art. 20

Kan, …

Regeling brievenbussen BES:
art. 1

art.2

Bij afsluiting “op blijkbare wijze” volgens art. 461 door een eigenaar, hoort dan zijn brievenbus te worden verplaatst?

Postregeling 2009:

Hoofdstuk 2 art.5

belemmering, een art.461 bord?

Een artikel over wegen en routes en het aangeven van een grijs gebied binnen de afsluiting op basis van art. 461.
https://www.tubantia.nl/almelo/verboden-toegang-of-niet-wandelaars-vinden-massaal-hun-weg-op-of-langs-routes-in-bornerbroek~a5cca755/

Kijkend naar de foto’s vroeg ik mij af waar de brievenbussen staan.
En wat het verschil is tussen “verboden toegang voor onbevoegden” en “verboden toegang” in zo’n situatie.

Met er onder nog een bordje.
Particulier terrein, wandelen en fietsen toegestaan honden aan de lijn.

Op de een verbieden en de ander toestaan, kan dat? Hoe werkt dat?

Hoe hoort het (zwart/wit), wat mag (grijs) en onze tagging.

Als dit nu nog geldt is een heel groot deel van Nieuwerkerk aan de IJssel niet bestelbaar. Of bedoelen ze: het kán worden bereden, dat het niet mag doet er niet toe? En dat dezelfde weg terugmoeten niet als omweg telt maar wel als “route vervolgen”?

Is deze wet door het grote aantal prive bezorgers niet achterhaald ? Het toenmalige staatsbedrijf had eigenlijk ambtenaren in dienst, betrouwbaar dus. Maar dat zal wel juridische haarkloverij zijn, net als dat voor veel andere verzorgers van digitale verbindingen geldt.
De regel dat er een maximale brievenbus afstand gold is ook niet meer handhaafbaar, denk ?

Volgens mij wordt de soep niet zo heet gegeten als hij opgediend wordt. Complete bedrijventerreinen hangen vol met 461 bordjes, we hebben er zelf een paar hangen op de zaak. Dit heeft (en zal) nog nooit een pakketbezorger er van weerhouden op de bel van expedititie te drukken.
M.i. Gaat het om de toepassing van de eerste regel in artikel 461:
“ Hij die, zonder daartoe gerechtigd te zijn, zich op eens anders grond waarvan de toegang op een voor hem blijkbare wijze door de rechthebbende is verboden, bevindt of daar vee laat lopen, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie.”
…zonder daartoe gerechtigd is… Uit gronde van zijn functie is een pakketbezorger, postbode en noem ze maar op gerechtigd de grond te betreden als hij daar een legitieme reden heeft. Iets geadresseerds bezorgen lijkt me een legitieme reden.

Ik denk dat de post nog steeds wel eist dat er aan het begin van een oprijlaan van honderd meter een brievenbus staat, en anders komt de bewoner het zelf maar halen! Wat pakketbezorgers doen is daar denk ik niet aan gebonden. Sommigen adverteren ook met “wordt meteen in de juiste ruimte gezet”, dus dat is dan inklusief oprijlaan!