created_by=* tags

Beste mede-cartografen,

In Nederland hebben we nog zo’n 27.500 created_by=* tags. Deze tags zijn tot 2009 aan objecten toegevoegd om aan te geven met welke editor (JOSM / Merkaator / Potlach) ze zijn gecreëerd. Dit doen we allang niet meer en tegenwoordig wordt dit alleen nog maar in de changesets zelf aangegeven. De tag wordt ook stelselmatig van objecten in OSM verwijderd. Soms gebeurt dit doorgaans tijdens het mappen, soms ook op grootschalige wijze. De OSM tag history geeft dit goed weer.

Ik stel voor dat we deze tags, die naar mijn weten niemand meer gebruikt, doelgericht uit OSM NL halen, want opgeruimd staat netjes. De beste methode hiervoor lijkt me om dit per provincie aan te pakken, zodat we de JOSM validator kunnen laten werken om ook andere fouten op te sporen en te corrigeren. Ik heb ervaring met doelgerichte edits en bied aan om dit zelf uit te voeren en de resultaten hier ook te delen.

Met vriendelijke groet,

Casper

Referenties:
Taginfo Nederland
OSM Wiki
OSM tag history

https://josm.openstreetmap.de/browser/josm/trunk/src/org/openstreetmap/josm/data/osm/AbstractPrimitive.java#L819

Dat doet JOSM (en andere) automatisch en stilletjes wanneer je een weg aanpast met deze tag. Ik zie niet echt een reden waarom dit versneld moet worden?

In dat geval is het misschien juist goed om die tags niet systematisch te verwijderen. Als indicator voor objecten die allang niet meer zijn aangeraakt en waarschijnlijk aan een review toe zijn.

Eens, ook omdat ze verder geen nadelige invloed hebben (in tegenstelling tot spelfouten in tagwaarden etc., of de onvolledige tags die Friendly_Ghost laatst repareerde).

Hier sluit ik me bij aan. Dan gebruiken we created_by=* wel als tag voor data die een review kan gebruiken.

Ik ken alleen ID.
Is het mogelijk de datum van een wijziging te zien ?
Op een maand na is voor mij niet goed genoeg.

Je kan vanuit ID van elk object de hele geschiedenis zien door het object te selecteren, en dan linksonder in op View on opentreetmap.org te klikken. Vanuit die link kun je dan op View history klikken. Voorbeeld:

Op termijn kan het lonen om de geavanceerde editor JOSM te leren gebruiken. Daarin zijn dit soort dingen veel eenvoudiger; Ctrl + H geeft je dit:

OK, alleen JOSM kan het dus.
Het is niet dat ik JOSM niet ken, maar ik moet het telkens opnieuw updaten en leren de keren dat ik het gebruik.

Philippe,

Je krijgt misschien niet de exacte datum, maar wél de hele geschiedenis mét gebruiker en andere details. Wat had je meer gewild ?

met vriendelijke groet,

Marcel.

Als we dan toch het onderwerp van dit draadje verlaten, heb ik ook nog een aanvulling.

ID heeft ook een geschiedenispaneel, dat o.a. het nummer van de wijzigingsset, het tijdstip (tot op de seconde) en gebruikersnaam van de laatste wijziging en diverse gerelateerde koppelingen toont. Dit paneel is aan te zetten via: Kaartelementen (zesde icoontje van boven aan de rechterkant) - Geschiedenispaneel tonen (zevende optie), of sneltoets Ctrl+Shift+H.
Ziet er dan ongeveer zo uit:

Was dat wat je zocht?

In aanvulling op de betere suggestie van alphensebezorger: als je met je muis boven de about 1 year ago hangt zie je ook de exacte datum en tijd.

De exact datum. Ik heb hier een drinkwaterfonteintje zonder 100 % zekerheid gewist, omdat ik geen datum had om te vergelijken met de mapillary foto.
https://www.openstreetmap.org/changeset/109383302

Ja,
ik gebruik wel de measure panel, om te kunnen zeggen hoe ver mijn collega’s ernaast gemapt hebben.

philippec, Als ik het goed proef of begrijp heb je data uit OSM verwijderd, omdat je het niet met een externe commerciele partij kon verifieren ?
Heb je er aan gedacht om het gewoon ter plaatse te gaan controleren ? Dankzij die controle slag heeft OSM z’n krediet waardigheid verdient door de lokaal uitgevoerde surveys. Oftewel een betere of hogere kwalitatieve dataverzameling dan de meeste kaartenmakers op basis van arials kunnen bieden.

Formidabel.
Daar zou ik nooit het geduld voor gehad hebben.

Ik dacht al dat ze de exacte datum vanwege privacy verborgen hielden.
In Mapillary tonen ze het uur niet meer, denk ik.

Ik sluit me bij de rest aan met betrekking tot created_by=*.

Wat misschien (voor iedereen?) wel interessant is, is de:

3dshapes:note=Inconsistente topologie op bladgrens

Zo’n 5000 stukken landuse die sinds de 3dshapes import verkeerd lopen en door een bladgrenslijn zijn opgeknipt.
In Fryslân en Grunn zijn al deze landuses al hersteld