Gebruik highway=busway

Daar had ik ook over nagedacht. Alleen busway is om busbanen aan te geven, daarom dat ik er niet mee door ben gegaan maar het is een logische plek. busway=station lijkt me prima

Er zijn er inderdaad een paar die voor zijn maar ook een aantal tegen. Op Discord (maar ook op de mailinglijst) blijven er een paar echt vast hangen op BRT. Als het dat niet is, dan geen highway=busway gebruiken. Het is lastig ze van anders te overtuigen

Ik heb de diskussies niet gevold, maar het eindresultaat is een aparte highway value voor een weg die speciaal voor (mensvervoerende) bussen bedoeld is. Het lijkt mij dan vreemd om een uitzondering te maken als zo’n way deel uitmaakt van een busstation.

Wat er vervolgens mag en niet mag op een busway (bij verstek, dus als er geen andere aanwijzingen op de weg staan) is een ander verhaal, landafhankelijk denk ik. Alle busbanen die ik ken in Nederland mogen door voetgangers overgestoken worden, en dat is bij een busstation niet anders.

De layout van busstations kan enorm verschillen. Ik ken wel busstations die eigenlijk maar 1 rijbaan hebben, waarbij de rest van de banen alleen verbindingen tussen platform en busbaan zijn. Dus als je een bus routeert zou ja altijd de busbaan moeten aanhouden en de andere banen zouden niet routeerbaar zijn. Dat zou een reden kunnen zijn om ze geen busway te noemen. Maar ik denk dat highway=service bus=yes ook gewoon routeert, toch?

Alle tags op Openstreetmap worden uiteindelijk op landelijk niveau geïnterpreteerd. Je kan dus niet volgens een Amerikaanse definitie van BRT gaan bepalen wat in Nederland wel of geen busbaan is. Net als dat je niet volgens Duitse regels kan gaan interpreteren dat een fietspad waar je mag wandelen, geen fietspad zou zijn.

De toepassing van busbanen / BRT / HOV is in Nederland erg verschillend per stad. Er is één stad met een vrijwel stadsdekkend systeem van vrijliggende busbanen (Almere), grotere steden hebben vaak enkele vrijliggende busbanen voor belangrijke lijnen of assen met veel buslijnen en kleinere steden hebben soms maar een enkele busbaan. Juist bij een busstation, waar veel lijnen bij elkaar komen, zijn deze vrijliggende busbanen te vinden. Ook is HOV vaak uitgevoerd met busstroken, die slechts op enkele plekken vrijliggend en dus een busbaan zijn.

Als je dus een buitenlandse definitie zeer strikt wil gaan toepassen op de Nederlandse situatie, dan wordt het zeer arbitrair waar je de grens trekt. Moet de busbaan dezelfde lengte hebben als een gehele buslijn? Of minimaal 100 meter? Of minimaal elke tien minuten een bus? Dit terwijl de waarde van de highway-tag het type infrastructuur (bijv. busbaan) aan zou moeten geven, waar we in Nederland sinds een paar jaar zelfs een apart verkeersbord voor hebben.

Ten slotte zie ik specifiek busstations als een integraal onderdeel van een busnetwerk. Ik zie echt geen reden om daarvoor een compleet ander taggingsschema te gebruiken, vooral als er zelfs een busbaan naar het busstation leidt. Dat zou hetzelfde zijn als railway=rail voor normale sporen gebruiken en ineens een compleet andere railway-tag voor de sporen in een station.

PS. Ik verwelkom de Nederlandse Discord-gebruikers van harte op dit forum, als ze mee willen praten.

Wie kan even adviseren aan HVC
https://www.openstreetmap.org/changeset/108828116#map=18/52.43142/4.85569&layers=N

Wel of geen busway gebruiken… ?

Er mogen wel tweewielers over deze ‘busbaan’…

Voorgaande discussie hier
https://www.openstreetmap.org/changeset/108757508

Ik zou zeggen, ofwel

highway=busway
cycleway=shared_lane
sidewalk=left
foot=yes
bicycle=yes
mofa=yes
moped=yes
layer/name/maxspeed/source/...=*

, ofwel:

highway=unclassified (of residential)
cycleway=shared_lane
sidewalk=left
access=no
foot=yes
bicycle=yes
mofa=yes
moped=yes
bus=designated
emergency=yes
layer/name/maxspeed/source/...=*

, uitgezonderd dat stukje ter hoogte van de bussluis waar de fietspaden vrijliggend zijn en de weg dus exclusief voor bussen is (aannemende G12a paden)?

In ieder geval valt het niet in de definitie van een serviceweg naar mijn mening.

p.s.: heet de weg daar niet gewoon Poelenburg? En bridge:name=Vlinderbrug? Ziet er apart uit namelijk.
p.p.s.: de rechterbaan in het zuiden richting Thorbeckeweg is wel echt highway=busway lijkt me
p.p.p.s.: het is geen los, gescheiden trottoir toch? Zo wel, sidewalk=separate en geen foot=yes in mijn bovenstaande suggesties. En natuurlijk het los ingetekende voetpad verwijderen als het niet fysiek gescheiden is van de rijbaan.

Die Vlinderbrug, heeft 2 vleugeltjes, dragers van de overspanning, zie PDOK 25.
Het gebruik is beperkt door C01, met als uitzonderingen lijnbussen en (brom)fietsen met een eenzijdig naastliggend voetpad, dus kinderwagens ja. Het centrale busstation ligt aan de zuidzijde van de N516 of Thorbeckeweg. Maar als je ter plaatse geweest bent kun je dat ook zien, denk ?
Er zijn plannen in ontwikkeling om de situatie aan te passen en de brug of verbinding op te waarderen. De wijk Poelenburg is niet goed of eenvoudig te bereiken.
PS de brug draagt zijn eigen naam en die is anders dan de erover gaande weg, komt meer voor, toch ?
PPSS maxspeed=default toch ? BiBeKo met bromfietsen op de rijbaan, 50 tenzij anders aangegeven.

Ik heb een PR aangemaakt voor het renderen van deze tag:

https://github.com/gravitystorm/openstreetmap-carto/pull/4456

Het kan ongetwijfeld veel mooier, maar mijn suggestie zou zijn om in eerste instantie ondersteunend te reageren. Iets renderen is beter dan niets.

Ik blijf met opzet heel dicht bij highway=service, om de kansen van deze PR te verhogen. Alleen de kleur wijkt af.

Inmiddels zitten we een half jaar zonder busbaan rendering en ligt de PR om dat te repareren al een maand stil. Om de redenen waar Eggie als eerste mee kwam (voor veel gebruikers van Carto is dit erg lastig) wil ik bij deze pleiten om highway=busway voorlopig toch terug te draaien

Ik ben tegen dit voorstel. highway=busway groeit gestaag en ooit moet Carto wel overstag, want nieuwe tags blijven toch wel komen. Immers, nu highway=busway, maar welke volgende tag kan dan niet meer aangepast worden?
(We kunnen wel alle gebruikers van openstreetmap.org die over “missende” wegen klagen gewoon steeds een nieuw issue laten aanmaken bij Carto. Beetje onder de aandacht houden dus :wink: )

Geef die feedback ook vooral daar op Github (maar wel beleefd want de tenen zijn lang), want die PR is verder klaar met alle verzochte varianten. De bal ligt nu bij de Carto-maintainers. Ik heb mijn best gedaan met de PR (die is in principe merge-klaar), maar ik krijg geen antwoord op sommige vragen (zoals over de planning voor de database-update die nodig is voor de layering en of een interimversie mogelijk is). Het kost (als contributor) een hoop energie om tegen zoveel onwelwillendheid op te boksen.

Het is Carto die achter de feiten aanloopt, niet Openstreetmap die erop vooruit loopt. Inmiddels zijn busbanen wel te zien op de CyclOSM-laag en Humanitarian-laag (bij de laatste helaas als een dun lijntje). Ook op de Transportlaag en ÖPNVkarte zijn busbanen te zien, omdat de buslijnen over die busbanen worden gerenderd. Daarnaast zijn er ook nog genoeg kaartlagen met busbanen op andere sites, zoals Tracestrack en Cycle.travel, en op apps als zoals OSMAnd. Het is een probleem van Carto en niet van Openstreetmap.

Inmiddels heb ik de Carto-mensen genoeg in actie gezien, om te voorspellen dat ze met het argument “de acceptatie van highway=busway in de OSM-gemeenschap neemt af” komen, als we highway=busway tijdelijk terugzetten naar highway=service. Zo blijven we in een cirkel.

Klaarblijkelijk hebben de beheerders van Carto liever geen rendering dan rendering met een mogelijk imperfecte kleur of een imperfecte z-volgorde. Door terug te gaan naar highway=service dringen we Carto tegen zijn zin een imperfecte rendering op.

Nog los van de negatieve gevolgen voor alle andere OSM-programmatuur, waarvan A67-A67 een selectie noemt. highway=busway heeft het optionele formele goedkeuringsproces op de wiki met succes doorlopen en diverse kant-en-klare patches zijn aan Carto aangeboden. We kunnen niet de evolutie van OSM stilzetten enkel omdat Carto stilstaat.

Volgens mij kan de plugin PT Assistant de tag highway=busway nog niet waarderen. Ik krijg waarschuwingen in JOSM.

Ik zou het wrang vinden als de ontwikkeling van OSM als datamodel wordt tegengehouden omdat bepaalde tags niet meteen door Carto ondersteund worden, terwijl we al weten dat ze daar te conservatief zijn. In OpenMapTiles wordt ondertussen wel hard gewerkt om de busways op de kaart te zetten. Relevante pull request.

Klopt, die plugin heeft nog geen update gehad sinds highway=busway bestaat :slight_smile:
Even een vlugge PR gemaakt: https://github.com/JOSM/pt_assistant/pull/39

Inmiddels heel beleefd op Carto Github aandacht gevraagd voor de PR :slight_smile:

Ook OsmAnd rendert inmiddels highway=busway. Iets dat begin vorige maand nog niet zo was.

Zie deze note: https://www.openstreetmap.org/note/3024814

Deze busbaan staat nog op highway=service ipv highway=busway
Ik kan niet beoordelen of dat terecht is of niet.

Lijkt me gewoon een vooralsnog vergeten stukje dat nog omgezet moet worden; we hebben immers geen bulk edit gedaan, dus er zijn nog best een aantal busways-oude-stijl in Nederland

Nu had ik in mijn omgeving netjes highway=busway getagged. Lijkt deze niet te renderen… Dacht dat het aan mij lag… Weer terug gezet naar de ‘oude’ methode en nu kom ik dit topic tegen. En begrijp ik wat er aan de hand is.

Maar Wat zijn de afspraken in NL anno 2022? Wel highway=busway gebruiken en acceptatie dat deze tot op hede niet gerenderd word?