Gebruik highway=busway

Goed gevonden, ik heb een opvolgpatch gemaakt.

De eerste patch zit er in: in de huidige JOSM-versie wordt busway al gekleurd!

Het is alleen een kip-en-eiprobleem omdat de cartojongens ook heel erg met oogkleppen op redeneren. Ik snap niet waarom men niet met elkaar kan afspreken van “we hebben een nieuwe manier van taggen, kunnen we dit ook in de carto opnemen”. Maar nee, hun standpunt is dat ze alleen renderen wat veel gebruikt wordt en daar wijken we niet van af.
De opstelling van carto is niet bevorderlijk voor de samenwerking en cultuur binnen OSM.

Verder vind ik dat er veel te veel als busway wordt getagd:

Daar valt een busstation IMHO niet onder. Er is hier geen voorrang voor bussen, het is hoogstens een weg waar ander verkeer niet mag komen, als je dat “dedicated roadway for bus” wil noemen… ik vind het een vrije interpretatie. Ook een simpele busbaan direkt een dedicated roadway noemen vind ik ver gaan.

Misschien op deze, die kom ik ook vaker tegen. Ik ben het met je eens dat op sommige plekken iets van busway=* beter past. Als iets echter al lost is getekend dan pas ik hem wel aan naar highway=busway. Ik heb geen ervaring met busroutes omleggen dus de geometrie pas ik niet aan maar highway=busway vind ik dan wel beter staan dan highway=service + access=no + bus/psv=designated.

Ik snap je wel. Misschien goed dit eens op de talk page van de wiki pagina te bespreken zodat dit wordt opgenomen. Ik denk dat van beide methoden wat te zeggen is. Een busstation heeft een weg alleen voor bussen, dus highway=busway maar je kunt het inderdaad ook zien als een service weg met de oude tagging.

De in de inleiding van het wiki-artikel genoemde “kwaliteitseisen” aan de busbaan (voorrang, efficiëntie) zijn wat mij betreft zachte beschrijvingen van het idee achter de tag en geen harde criteria om de tag wel of niet toe te passen. Zo’n onderscheid op kwaliteit zou zinloos en subjectief zijn. Bovendien keurt de memorie van toelichting de ouderwetse tagging van busbanen met highway=service expliciet af, dus zelfs voor een inefficiënte busbaan zonder voorrang zul je toch highway=busway moeten gebruiken bij gebrek aan alternatief.

Echter verderop de pagina staat wel een lijst concrete situaties waar highway=busway niet voor bedoeld is en hoe die situaties wel getagd moeten worden. Busstations en losse bushaltes staan daar tussen, dus die moeten inderdaad anders worden getagd.

Even met de maker van het proposal gesproken en het is open voor interpretatie en mogelijk is de mailinglijst een betere plek om dit te discusieren. highway=service + access=no + bus=designated is waarschijnlijk nu even het beste tot er wereldwijde concesus is over hoe te taggen. Ik zal kijken of er ik er vandaag of morgen even iets over op de mailinglijst zet

We hebben in Nederland busbanen, die tegenwoordig zelfs met een speciaal verkeersbord F13 worden aangegeven. Veel busbanen zijn echter nog met de oude bebording C1 + uitgezonderd bussen aangegeven, maar deze zullen geleidelijk verdwijnen.

Het lijkt me zeer onlogisch en inconsistent om op basis van subjectieve criteria onderscheid te gaan maken tussen busbanen+ en busbanen-, waarbij de eerste getagd zou worden met highway=busway en de tweede met highway=service, access=no, bus=designated. Het zijn ook nog eens redelijk verschillende taggingsschema’s.

Het BRT (bus rapid transit), waarover wordt gepraat op de wiki-pagina, kan in het Nederlands vertaald worden met ‘busgerelateerd HOV’, waarbij HOV hoogwaardig openbaar vervoer betekent. Dit is een verzamelnaam voor o.a. aparte businfrastructuur (busbanen en busstroken), mooiere haltes, comfortabelere bussen en andere zaken om het busvervoer aantrekkelijker te maken. Busbanen kun je dus altijd als BRT zien.

Ik zie busstations en losse bushaltes daar niet tussen staan. Er staat wel “Bus-only service roads. These are short service roads connecting to bus-specific facilities (such as bus garages) off of the main carriageway.”, maar dat zijn dus toegangswegen naar bijvoorbeeld een stalling, waar de bus geen mensen meer vervoert. Iets heel anders dan een busstation of bushalte.

De busbanen in busstations voldoen zelfs aan het subjectieve criterium “maintain a high level of importance specifically for bus passengers”.

Ik doelde op Physically-seperated Bus Bays. Een busstation vat ik op als hetzelfde maar dan groter - mits het náást de doorgaande busbaan ligt.

Een ‘bus bay’ is enkele rijstrook naast de weg. Een busstation is toch echt iets anders, met ook een hele andere functie (knooppunt) binnen het netwerk.

In de beta-versie (4.0.1) die gisteren uitkwam worden ze gerenderd ;). Even aanmelden voor de beta-versies dus :wink:

En een van de 6 standaardkaarten gaat 't ook renderen vanaf nu: https://github.com/cyclosm/cyclosm-cartocss-style/issues/557
Bijvoorbeeld bij Delft: https://www.openstreetmap.org/#map=20/52.00702/4.35746&layers=Y

Op een highway=busway mag niet gelopen worden.
Als men er wel mag lopen dan wordt het highway=service? De verkeersborden/-regels bepalen welke vervoervormen er niet mogen komen.
Dat lijkt me dan logisch.

Ik zie vrij liggende bushaltes, die alleen over de rijbaan bereikbaar zijn, ook met de rolstoel.

Tagging bekeken vanuit het voetgangers standpunt.

In dat geval is het primaire doel van de busbaan nog steeds busbaan, toch?
Net als een officieel fietspad een fietspad blijft als er een stoep is

Edit: wel foot=yes toevoegen dan :wink:
(Het originele proposal noemt bijvoorbeeld ook psv= yes; zo’n zelfde situatie)

Mijn 4.0.1 met kaarten van 1 juli laat ze nog niet zien. Alleen maar grijze vlakken.
(Komt uiteindelijk wel goed, change https://github.com/osmandapp/OsmAnd/issues/11451 zit er in ;))

Bij dezen dan een sneak preview :sunglasses:

Tevens sidewalk=*. :slight_smile:

Op zowel de mailinglijst als Discord is er niet veel animo om highway=busway ook te gebruiken voor busstations. Velen zien alleen BRT systemen als kandidaten voor highway=busway. Wel is de nodige interesse voor een service=* tag voor busstations die dan samen met “highway=service + access=no + bus=yes” gebruikt kan worden.

Iemand een leuk idee voor een goede service=* waarde? service=bus_station? service=transport_station?

Ik zie op de mailinglijst juist wel animo, vooral in de eerste mails geven mensen aan dat ze geen twee schema’s naast elkaar willen. Dus geen highway=busway voor de ene busbaan en highway=service voor de andere. Wat op de discord wordt gezegd kan ik niet zien.

Dat BRT is in het Nederlands te vertalen met HOV (hoogwaardig openbaar vervoer), waar o.a. aparte businfrastructuur zoals busbanen onder valt. Ik zie ook een mail langskomen van iemand die een Amerikaanse ontwerprichtlijn wil gebruiken om te toetsen of iets een highway=busway is, maar dat kun je natuurlijk niet 1-op-1 toepassen in andere landen. Ik zou voor Nederland gewoon aanhouden F13 of oud bord C1 + uitgezonderd lijnbus = busbaan = highway=busway.

Als er een subkey voor busstation moet komen zou ik die onder busway zoeken, bijvoorbeeld highway=busway, busway=station.

Daar had ik ook over nagedacht. Alleen busway is om busbanen aan te geven, daarom dat ik er niet mee door ben gegaan maar het is een logische plek. busway=station lijkt me prima

Er zijn er inderdaad een paar die voor zijn maar ook een aantal tegen. Op Discord (maar ook op de mailinglijst) blijven er een paar echt vast hangen op BRT. Als het dat niet is, dan geen highway=busway gebruiken. Het is lastig ze van anders te overtuigen

Ik heb de diskussies niet gevold, maar het eindresultaat is een aparte highway value voor een weg die speciaal voor (mensvervoerende) bussen bedoeld is. Het lijkt mij dan vreemd om een uitzondering te maken als zo’n way deel uitmaakt van een busstation.

Wat er vervolgens mag en niet mag op een busway (bij verstek, dus als er geen andere aanwijzingen op de weg staan) is een ander verhaal, landafhankelijk denk ik. Alle busbanen die ik ken in Nederland mogen door voetgangers overgestoken worden, en dat is bij een busstation niet anders.

De layout van busstations kan enorm verschillen. Ik ken wel busstations die eigenlijk maar 1 rijbaan hebben, waarbij de rest van de banen alleen verbindingen tussen platform en busbaan zijn. Dus als je een bus routeert zou ja altijd de busbaan moeten aanhouden en de andere banen zouden niet routeerbaar zijn. Dat zou een reden kunnen zijn om ze geen busway te noemen. Maar ik denk dat highway=service bus=yes ook gewoon routeert, toch?

Alle tags op Openstreetmap worden uiteindelijk op landelijk niveau geïnterpreteerd. Je kan dus niet volgens een Amerikaanse definitie van BRT gaan bepalen wat in Nederland wel of geen busbaan is. Net als dat je niet volgens Duitse regels kan gaan interpreteren dat een fietspad waar je mag wandelen, geen fietspad zou zijn.

De toepassing van busbanen / BRT / HOV is in Nederland erg verschillend per stad. Er is één stad met een vrijwel stadsdekkend systeem van vrijliggende busbanen (Almere), grotere steden hebben vaak enkele vrijliggende busbanen voor belangrijke lijnen of assen met veel buslijnen en kleinere steden hebben soms maar een enkele busbaan. Juist bij een busstation, waar veel lijnen bij elkaar komen, zijn deze vrijliggende busbanen te vinden. Ook is HOV vaak uitgevoerd met busstroken, die slechts op enkele plekken vrijliggend en dus een busbaan zijn.

Als je dus een buitenlandse definitie zeer strikt wil gaan toepassen op de Nederlandse situatie, dan wordt het zeer arbitrair waar je de grens trekt. Moet de busbaan dezelfde lengte hebben als een gehele buslijn? Of minimaal 100 meter? Of minimaal elke tien minuten een bus? Dit terwijl de waarde van de highway-tag het type infrastructuur (bijv. busbaan) aan zou moeten geven, waar we in Nederland sinds een paar jaar zelfs een apart verkeersbord voor hebben.

Ten slotte zie ik specifiek busstations als een integraal onderdeel van een busnetwerk. Ik zie echt geen reden om daarvoor een compleet ander taggingsschema te gebruiken, vooral als er zelfs een busbaan naar het busstation leidt. Dat zou hetzelfde zijn als railway=rail voor normale sporen gebruiken en ineens een compleet andere railway-tag voor de sporen in een station.

PS. Ik verwelkom de Nederlandse Discord-gebruikers van harte op dit forum, als ze mee willen praten.