[Hoe tag je...] Ratelband eiland rond een paaltje in een fietspad?

Vandaag een (voor mij) nieuwigheid: Een paaltje in een fietspad vlak bij mij dient om auto’s te weren (want het is een afkorting onder het spoor door tussen een winkelcentrum en een winkelloze wijk).

Sinds kort is er bij het paaltje een soort uitgerekte ruit van ribbeltegels gelegd. Vermoedelijk is de dochter van de burgemeester er tegenaan gereden met haar elektrische scootertje. Maar het is een goedkope oplossing voor iets wat mijzelf ook geregeld overkomt: niet doorhebben dat er een paaltje staat voordat ik er vol opknal. Dus het zou best kunnen dat ze dat vaker gaan doen. Hoe tag ik dat?

Het is geen traffic_calming, lijkt me. De rand taggen als barrier=kerb, kerb=rumble_strip?

Zijn het geen geleidelijntegels voor de blinde medemens?

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:tactile_paving

Dat zou kunnen, maar ze zijn puur als waarschuwing om de paal heen gelegd. Ik zal een foto maken als ik er weer langskom.

Niet heel gek:

Fietspaaltjes: rechters hechten aan ribbelrichtlijn
Gemeenten aansprakelijk na botsingen met fietspaaltjes

Er is zelfs een “ribbelrichtlijn”.

Staan bij jullie nog paaltjes op fietspaden? Ik dacht dat ze hier dom waren maar dat valt kwa fietspaden dan toch mee :slight_smile:
Nadat zo’n 20 - 15 jaar geleden op de onmogelijkste plekken paaltjes werden geplaatst werden ze weggehaald, ongetwijfeld na een paar ernstige ongelukken.
Een jaar geleden is wel ergens een varkensrug op een fietspad gelegd om dealers en ander tuig te weren. Nog geen ernstige ongelukken voor zo ver ik weet :roll_eyes:

Misschien ook wel gewoon niet taggen. Wat heb je eraan als je op de fiets zit?

Zoals de beginpost als aan geeft, “niet doorhebben dat er een paaltje staat voordat ik er vol opknal” en anders wel het artikel van de Fietsersbond is het “niet geheel overbodig”.

Ik zou ook graag de mogelijkheid hebben dit te taggen, Key:tactile_paving klonk me in eerste instantie wel wat maar na het doorlezen van het artikel realiseer ik me dat misschien wel de hoofdwerking optisch is.

Zit wat in. Maar dat geldt voor meer dingen. Als je mapt wat je ziet, dan is dit best wel een opvallend dingetje. Als we allemaal alleen mappen waar je wat aan hebt als je op de fiets zit, valt het grootste deel van de database meteen af.

Als de bollard zelf wel gemapt is is het nut van mappen van het rammeleiland inderdaad niet groot, terwijl het rammelen zelf op de weg erg nuttig is. Om je oorsmeer los te krijgen.
Optisch en auditief gewaarschuwd en letterlijk wakker geschud. Nou ben ik ook weer niet zo agiel dat ik snel genoeg kan reageren…

Vergelijkbaar met knoflook ophangen tegen vampieren?

Er zijn er anders nog genoeg in Venlo hoor.

Ik zag laatst een variant die terugveert als hij omvergereden wordt. Er was vrij veel kracht nodig om hem plat te krijgen, dus ik denk dat hulpdiensten e.d. er in noodgevallen overheen mogen rijden. Scheelt een keer stoppen om met een sleutel een paaltje eruit te halen. En achteraf weer neerzetten natuurlijk. Stukken goedkoper en makkelijker dan een zinkpaaltje.

Gisteren in rekreatiegebied bij Alphen geweest, de Zegerplas en de Kromme Aar en zo. Tientallen blokkerpaaltjes gezien, de meeste inderdaad voorzien van ribbelstroken. Oudere paaltjes hadden meestal alleen visuele “verdrijvingsvakken”. De mooiste was een houten paal aan de zijkant van een fietspad (voetgangers aan de andere kant) met een prachtig wit en diep geribbelde verdrijvingsvlak, en daarnaast middenop het (niet al te brede) fietspad een metalen blokkeerpaaltje zonder enige bescherming of waarschuwing. Vermoedelijk is de functionaris paalbescherming met pensioen gegaan of zo.