Ways without tags

Ik kreeg via mail de opmerking dat het 3D mappen een te zware belasting voor de server zou zijn maar ik was zojuist met osm inspector aan het spelen en kwam toevallig in NL.
Ik schrok van de hoeveelheid wegen zonder tags :smiley:
Is er niemand die daar eens naar kijkt, lijkt mij de server zwaarder te belasten dan die paar lijntjes in een gebouw?

Jan

OSM inspector ken ik ja.
Waar zitten de wegen zonder tags? Welke tab / hoofdstuk?

Onder “tagging” en dan alles uitvinken behalve de onderste.

Ik kon Ways without tags onder Tagging vinden, een link maken werkt helaas niet.
Veel? Als ik een schatting moet maken iets van 100 in Nederland, totaal niet veel.

Dat lijkt me meer het discussiepunt maar dat soort regels ken ik niet.

Het probleem van wegen zonder tags is dat je vaak niet kunt weten wat de juiste tag moet zijn. Bij mij in de buurt is echter alles opgeruimd.

Klopt, maar een weg zonder tags is ballast waar niemand wat aan heeft. Als het niet op te lossen is (evt. in o.v.m. de betreffende mapper) dan is verwijderen beter.

Als het al een discussie punt zou zijn, denk ik persoonlijk ook niet dat die via prive berichten besproken moet worden maar gewoon in het openbaar.

Ik heb mijn steentje hier al bijgedragen en 3 provincies bijna error vrij gemaakt wat osm inspector betreft.:slight_smile:

Mijn indruk van de meeste wegen zonder tags is dat er vaak een goede reden was om de lijn aan te brengen. Wie ben ik als niet-lokale mapper om dat zonder pardon weg te flikkeren?

Verwijderen belast de server dubbel, namelijk de verwijderde edit wordt ook vastgelegd in de history.
Ik begrijp niet goed wie er in deze bepaald of iets veel is, waardoor de server te veel (over)belast wordt.

Ten eerste is processorsnelheid elke 2 jaar verdubbelt vanaf de jaren 80
En ook de opslagcapaciteit is elke 2 jaar verdubbelt omdat “men” steeds meer data vergaart.

Kortom het geheel waar je over praat is een relatief begrip.
En inderdaad 3d tagging wel of niet in OSM is een discussie punt
Van mij persoonlijk mag het er gewoon in, dit terzijde.

Kun je (een) voorbeeld(en) geven van deze loze tags?
Het kan namelijk heel goed zijn, dat deze loze lijnen onderdeel zijn van een relatie.

Te vinden via https://tools.geofabrik.de/osmi onder de Tagging view.

Helemaal mee eens.

Voorbeeld:
https://www.openstreetmap.org/way/604068805
Hier is de weg blijven staan maar de tags verwijdert omdat het pad niet toegankelijk is.

Tja … Dat pad had gewoon weggehaald kunnen worden ipv alleen de tagging. Van een track noch pad is niets meer te zien. Wellicht heeft het ooit bestaan. Daarboven ligt nog zo’n pad met vraagtekens… Ook van dezelfde mapper.
Je zou het nog aan mapper P. kunnen vragen…

Dat is een keuze van OSM waarbij ik met mijn mapping absoluut geen rekening ga houden.

Zonder pardon? Nee, dat zei ik niet, dit zei ik:

En zelf gaf je al aan dat je vaak niet kunt weten wat de juiste tag moet zijn.

Ondanks dat de oorspronkelijke mapper misschien wel de beste intenties had, maar niet meer bereikbaar is of niet meer reageert en je er geen touw aan vast kunt binden zie ik geen reden om deze fout op de kaart te laten staan.

Zo had ik het niet omschreven. Ik heb er geen enkele behoefte aan om buiten het gebied waar ik waarnemingen doe eigenhandig in te grijpen op basis van gegevens waarover ik niet beschik.

Deze weg zou ik rustig zonder pardon wegflikkeren hoor.

Klopt, dat waren ook mijn woorden :slight_smile:

Dat pad is door de boer gecreëerd, bekijk SenP recent, en elders, dan zie je dat daar een pad ligt van 3/4 meter breed, met aan weerszijde draad, die naar rechts gaat, duidelijk bedoeld, om via deze loop, via de toegangsweg naar een plattelandswoning, naar het volgende perceel te komen, om te weiden of anderszins. Het ene jaar meer begroeid als het andere jaar, door gebruik.situatie

De hele constructie, links, rechts, rechtdoor, om vee te geleiden naar de percelen.
situatie
Zie je gelijk dat het nog wat beter ingetekend kan worden.
Zo zie je ook waar de bedrading staat aan de onderzijde.

Is toch gewoon highway=track access=private?
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:highway%3Dtrack