Zaterdag 29 oktober: Het 22e Digitale Openstreetmaptreffen Nederland

Mij maakt het platform niet uit, deze keer al helemaal niet want ik ben weer eens niet in de gelegenheid om aan te sluiten. Ik heb een fysieke padgroepdag voor de markeerders van het Groene Hartpad, wat ik trouwens van harte aanbeveel!

Inbreng: Ik zou wel eens een keer een “we gaan met zijn allen … helemaal in orde maken”-projekt willen opzetten. Bijvoorbeeld alle unclassifieds in woonwijken omtaggen naar residential, of iets dergelijks waar we het allemaal over eens kunnen zijn.

Jitsi werkt prima in de browser op alle besturingssystemen; beviel goed de paar keer dat ik er mee geëxperimenteerd heb. Wonder.me is voor mij ook niet superstabiel.

Dan gaan we het gewoon proberen! Ik heb een kanaal aangemaakt, dat te allen tijde beschikbaar zal zijn. Net zoals Wonder.me dus.

https://meet.jit.si/OpenstreetmapNederland

Ik zal het meteen aanpassen in het bronbericht van dit draadje.

Volgens mij ging het allemaal prima met jitsi. Bij het testen kwam ik kogacarlo tegen, die voor de gelegenheid de vorm van een grote doos had aangenomen, waarop we zeker twee uur genoeglijk hebben zitten kletsen. De uiteindelijke bijeenkomst was ook erg goed vond ik. VRT Hengelo was aanwezig en wist zijn punten goed te maken. Ook andere goede punten die we zouden kunnen oppakken, onder meer om weer eens iets met ons allen samen aan te pakken en in 1 keer goed te krijgen in heel NL. Genoemd zijn: Zendmasten, en residential roads residential maken ipv unclassified. Andere ideeën welkom, en dan kiezen we er gewoon een uit!

Er is een opname gemaakt van deze bijeenkomst, die wordt niet gepubliceerd maar er komt tzt wel een verslagje van.

Peter! Bedankt voor je verslagje! Wat leuk dat je iemand anders tegenkwam tijdens het testen. Leuk!

Ik heb het tweede stukkie moeten missen. Eerste helft met de veiligheidsregio vond ik ook erg verhelderend en nuttig. Over de ideeën uit de tweede helft: gezamenlijke projecten zijn een goed idee. Ik ben nog steeds aan het verhuizen naar Utrecht, maar ik stel me al helemaal voor daar lijfelijke treffens te organiseren. Al dan niet met een lokaal kluppie. In Utrecht is nog zááát te doen…

Verslagje van de vorige sessie. Iets vertraagd: Door een misverstand heb ik op Commodoortje zitten wachten en hij op mij. En helaas zijn de bijdragen van Commodoortje zelf niet in de opname terechtgekomen! We hebben uitgewisseld via mijn gedeelde google drive map. Vandaag gooi ik de beelden er weer af.

Commodoortje, Eggie, Jeroen Hoek, Lachgast, BAGgeraar, Multimodaal, Fellow Jitster, Defluyter en ik vs VRT Hengelo… petje af, V.!

Het verhaal met de brandweerpaden zal ik voor de details in de betreffende draad zetten. Het idee is om op een voorstel uit te komen voor ways die niet duidelijk als zodanig te herkennen zijn en ook niet op OSM Carto e.d. gerenderd worden, maar waarover de brandweer kan routeren en navigeren via de voor hun gebouwde toepassing. VRT Hengelo heeft huiswerk meegenomen, en er komt een vervolg waarbij ook collega’s en andere regio’s betrokken worden. Jeroen Hoek heeft toegezegd om de issue van brand-toegang en brandweerroutes op de tagging mailing list aan te kaarten, om te kijken hoe men daar internationaal mee omgaat.

We hebben ook tijd besteed aan bekijken van de oblique beelden. Wat een goede bron! Wederom van harte aanbevolen.

Volgens mij had @Lachgast toegezegd om de linkjes uit de chat hier nog een keer te plaatsen. En misschien nog een keer herhalen hoe we ons kunnen aanmelden voor die oblique beelden?

Tenslotte, een mapping projekt of evenement. Samen ergens in het veld, of vanuit de leunstoel, mbv een Maproulette challenge of een overpass query die we hier delen. Of tools zoals de kaart met recht te trekken wegen.

Mogelijke onderwerpen:

  • Zendmasten (staan door een import als torens maar moeten meestal masten zijn)
    manmade=tower wordt man_made=mast + details. Hoogte van de antennelokatie. Soort antenne. Meerdere antennes per mast, of voor elke antenne een mast mappen? of man_made=antenna als het op een gebouw staat.

  • Unclassifieds in woonwijken omtaggen naar residentials

  • Fietspaden (dat is echt survey werk) met fietsborden en alle details goed

  • Bruggen met een naam (volgens BGT) die nog niet in OSM staan.

Velen hebben wel zin om weer eens zoiets te doen! Vul gerust onderwerpen aan. Daarna iets kiezen.
We moeten iets nemen waar we het over de tagging eens zijn. Het is ook mogelijk om te bepalen wat we allemaal hetzelfde doen (bv de zendmasten) maar de extra details (bv type, hoogte, al of niet op 1 node combineren) overlaten aan de individuele mapper.

Bij unclassifieds waren we het er dacht ik wel over eens dat de kleine woonstraatjes residential zijn, maar niet over de grotere straten. Dus in een projekt alleen het omtaggen van de woonstraatjes zetten, en hoe je de wegen tussen tertiary en residential in precies tagt, gewoon niet aankomen, of per mapper volgens eigen inzicht consistent maken. Of de uitgangspunten afspreken maar de beoordeling aan de mapper overlaten.

Toevoeging: linkje naar mijn ruwe verslag op de google drive.
https://docs.google.com/document/d/1HN-I3QhafpW7chI8_4nSRAW59cKfrKjRyScxTiBoSyQ/edit?usp=sharing

Kleine samenvatting van de sessie op 24-07-21
We waren vandaag met een klein groepje. Eggie, Mathijs, Nico, Thijs en Commodoortje.
Mathijs is nieuw binnen OSM, hij heef nu sinds 2 weken een OSM account. Hij wilde graag meeluisteren hoe deze sessie zich ontwikkeld, en welke onderwerpen passeren.
De aanwezigen vertellen hoe ze in aanraking gekomen zijn met OpenStreetMap. Altijd leuk om te horen hoe een ander actief is geworden binnen OSM.
Besproken onderwerpen

Dank voor de verslagen! Zaterdag is me aan de aandacht ontglipt door drukke werkzaamheden, dus fijn te weten wat er is besproken.
Ik hoop eerdaags weer te kunnen aanhaken in onze gemeenschap. En weer te kunnen helpen bij het kartrekken van het project met de Veiligheidsregio’s. Ik ga het bijbehorende gespreksdraadje er meteen even bijpakken!

Ik hoop volgende keer ook weer eens te kunnen aansluiten. Ik bedacht me trouwens, kunnen we de maandelijkse bijeenkomsten niet ook in de OSM kalender zetten? Dan bereiken we misschien wat meer mensen. Dan verschijnt hij bijvoorbeeld ook in OSMWeekly.

https://osmcal.org

Peter, Its so Funny heeft meetings op zn werklijst gehad, maar bijeenkomsten of samenwerkingen ken ik uit de begin jaren, maar zijn een zachte dood gestorven. Misschien dat de oldies, PeeWee, Eggie of Commodoortje misschien iets over kunnen zeggen Je kon zelfs een GPS lenen, maar ik zou niet weten waar die apparaten gebleven zijn of bewaard worden. Maar ze zullen nu wel op leeftijd zijn (verouderd).
Persoonlijk vindt ik het af en toe wel leuk, maar heb voldoende werk in projecten zitten waar ik nog wel 40 jaar mee vooruit kan en niet slechts surveying maar ook archivaal zoekwerk. Voor een juist waarheidsgetrouw bouwwerk heb je een bouwtekening nodig, buiten meten en kijken is onvoldoende.

Ik heb ook voor een mensenleven aan allemaal van die nooit-af-projekten. Af en toe is het dan fijn om iets met een ploeg mensen aan te pakken en het helemaal af te maken. Je kan dan een onmogelijk lijkende aktie waar niemand in zharijn eentje aan begint, in één keer over Nederland uitrollen. Ik neem aan dat iedereen dat gevoel van “dat hebben we toch maar mooi gepresteerd!” wel kent.

Ik heb de maandelijkse bijeenkomst voor 21 augustus in OSMcal gezet. Deze verschijnt dan in OSM weekly en gebruikers kunnen ook aangeven of ze komen. Eens kijken of we zo wat meer animo krijgen. Zou leuk zijn

https://osmcal.org/event/845/

Ik zeg “Ja!” tegen het gevoel en het idee van Peter. En “Hulde!” tegen de actie van Cartographer om het op de kalender te plaatsen! Ik ben benieuwd wie we dan nog meer zullen aantreffen!

Mocht iemand trouwens op voorhand al een discussiepunt willen aandragen, geef maar aan. Dan zal ik een agenda typen in de beschrijving van het calender-item. Kan iedereen meteen zien wat er besproken gaat worden.

Was weer een interessante bijeenkomst vandaag. We hebben toch wel een aantal interessante dingen besproken. Een korte samenvatting van de belangrijkste besproken punten:

  • BAG importen. Dan vooral dat er de nodige adressen missen. Hiervoor is het wenselijk zijn alle missende adressen in een keer te importeren. Het zelfde geldt voor een groot deel van de missende schuurtjes die wel in de BAG staan.
  • Besproken is dat veel adresnodes perongelijk worden verwijderd bij het verwijderen van bijvoorbeeld winkels. Cartographer10 gaat met JOSM de discussie aan voor een validatie regel die hierbij waarschuwt. De ontwikkeling van ID ligt even stil.
  • Friendly_ghost is aan het kijken om de landuse=railway beter op kaart te zetten. Hier volgt meer info over tzt.
  • We hebben ons ongenoegen besproken over de gang van zaken binnen OSM. De mailinglijst is niet echt een fijne plaatst en het is lastig om consensus te vormen, bijvoorbeeld over nieuwe tags of over nodige grootschalige opschoningen door de vele mensen die iets ervan vinden. Eigenlijk mist er een soort persoon die eindregie heeft en die ingrijpt als een discussie ontspoort. De ontwikkeling van OSM wordt geremd door het huidige systeem. Daarnaast gaat de ontwikkeling binnen OSM te langzaam (Carto, ID, technische achterkant OSM). Het stemproces is niet echt toegankelijk op wiki.
  • Ook gaven vele aan OSM ook echt als een hobby te zien waarbij ellendig veel “zinloze” discussie afschrikt. Vooral op de mailinglijst (en soms ook hier op het forum) willen veel er iets van zeggen waardoor een discussie ontspoort. Zeker voor kleine dingen werkt dit ontmoedigend. Dan denken mensen, laat maar, ik map gewoon.

Aan de aanwezigen, mocht ik iets vergeten zijn dan zeg het maar even.

Hierbij alvast de OSM cal voor de volgende meeting: https://osmcal.org/event/877/ @Lachgast, pas jij de hoofd post aan naar 25 september? Kun je daar meteen de OSM cal link zetten.

Cartographer, bedankt voor het uitgebreide verslag. Ik was plots een film aan het maken dit weekeinde. Jammer dat ik er niet bij was. Maar zo voelt het net alsof ik er wel bij was.

De datum is wederom aangepast aan het begin van dit draadje.

Het was weer een zeer informatieve bijeenkomst. De meeting heeft ook best lang geduurd dit keer. Een korte samenvatting (voor zover ik er bij was)

  • Cartographer10, multimodaal en Hendrikklaas hebben gesproken over cartographer’s voorstel voor het taggen van meerdere landuse. Er was interesse voor dit proposal en dit zal dan ook door cartographer worden doorgezet. Meer info hier: https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=73447
  • Er is veel gesproken over de omgangsvormen binnen OSM en het voeren van goede discussies. Het komt vaak voor dat mensen iets vanuit persoonlijk oogpunt niet zien zitten (bijvoorbeeld een nieuwe tag) en dat dat de hele discussie off-topic trekt en doet ontsporen i.p.v. dat er bij de kern wordt gebleven. Vooral op het forum gebeurd dit geregeld wat het soms ook vermoeiend maakt om hier iets te posten. Ook hebben meerdere het belang van dergelijke online meetings aangegeven. Zeker deze keer is er heel goed inhoudelijk gediscussieerd. Vele hebben alleen geluisterd en daarmee veel nieuwe kennis opgedaan. Ook is er kort gesproken dat mechnical edits goed van te voren moeten worden besproken (al dan niet via een meeting). Vooral Commodoortje gaf af aan terughoudend te zijn met mechanical edits en het liever kleinschaliger aan te pakken om zo ook fouten te voorkomen.
  • Multimodaal heeft het idee geopperd om de tag access_sign te gaan gebruiken (en doet dit ook al samen met Allroads) om die toegangsbordjes van (vooral) landgoeden te taggen. Dit om aan te geven of voetgangers, fietsers etc hier gebruik van mogen maken (al dan niet seizoensafhankelijk). In het gebied rond de Veluwe heeft multimodaal dit al op veel gebieden aangegeven maar nog niet op de wegen/paden. Hier, en over de tag moet nog eens een goede discussie (op de inhoud) en documentatie komen.
  • Bovenstaande heeft ook geresulteerd in een discussie over het toevoegen van access tags zoals foot=* en bicycle=* op wegen zoals highway=path of highway=footway. Er zijn veel mappers die op basis van onderstaande[1] tabel die access tags niet toevoegen omdat ze er vanuit gaat dat dit default is en dus niet hoeft. Vooral multimodaal gaf aan dat je als mede mapper daardoor niet kunt zien of een mapper de toegang al heeft gecontroleerd.
  • Hierop volgde de discussie over het gebruik van de tags survey:date=* en check_date=*. Ook gaf multimodaal aan dat je beter lifecycle tags kunt gebruiken op vooral bospaden ipv van ze te verwijderen. Dan staan ze niet op de kaart en is het voor andere mappers duidelijk dat daar een pad ligt (of heeft gelegen). Pas als het echt jaren weg is dan kan het echt verwijderd worden.
  • Een mapper (sorry, ben de naam even kwijt), heeft de kaart https://openbomenkaart.org laten zien. Een gedetailleerde kaart van een paar specifieke gebieden die heel nauwkeurig de bomen, hun soort en grote aangeven. Dit leidde ook in een discussie over het gebruik van GPS of zelfs met de hand meten om data in te winnen. Commodoortje liet ook zien dat door tegelijk gebruik te maken van meerdere bronnen (GPS, mapillary, AHN), je heel nauwkeurig paden kunt intekenen.
  • Er is ook nog gesproken over het functioneel en objectgericht mappen. Je kunt een brug op een weg met bridge=yes taggen (functioneel voor een router) maar je kunt de brug ook als een vlak taggen met man_made=bridge. Dan heb je objecten om je info (zoals een naam of geschiedenis) aan te hangen maar heb je ook een functioneel object voor een router. Ander voorbeeld, een vlak met highway=pedestrian + area=yes (object gericht om een groot voetgangersgebied aan te geven) en wegen met highway=pedestrian (functioneel voor een router). Eigenlijk zouden beide objecten gemapt moeten worden. OSM is een data project.

Aan de aanwezigen, mocht ik iets vergeten zijn dan vul maar aan.

Hierbij alvast de OSM cal voor de volgende meeting: https://osmcal.org/event/924/ @Lachgast, pas jij de hoofd post aan naar 30 oktober? Kun je daar meteen de OSM cal link zetten.

[1] https://wiki.openstreetmap.org/wiki/OSM_tags_for_routing/Access_restrictions#Netherlands

De mapper die over https://openbomenkaart.org vertelde was ik: Erik Zachte (Infodisiac). Volgende keer hoopt Sjaan van Agtmaal (Sv8x) ook weer aanwezig te zijn. Misschien kunnen we dan nog wat meer van de site laten zien. We hebben plannen om van allerlei steden die nu al een open data bomenbestand hebben kaarten online te zetten. Waar we zelf bomen inventariseren doen we dat via OSM middels on site surveys.

HI is er ook een link naar Jits voor deze bijeenkomst ?

Het is altijd de zelfde link. De vergaderruimte staat als het goed is zelfs 24/7 open. Dus ook buiten deze meetings om kun je er met mensen afspreken