VRT mapt in Hengelo .. graag assistentie

Ik merk ook een negatief sentiment en dat tegelijkertijd begrijpelijk en jammer. Niemand heeft voor niks bewerkt en toegevoegd.

Laten we het er zaterdag over hebben tijdens ons virtuele treffen. Ik maak er in ieder geval tijd voor tijdens het drukke verhuizen!
Wat mij betreft moeten we elkaar spoedig treffen.

Bedenk dat er heel veel bedrijven op openstreetmap actief zijn. Een Veiligheidsregio is geen ultiem kwaad. Ik heb liever een bewerker die bekend is met de lokale omgeving dan een Amerikaans it-bedrijf als Facebook dat ergens in Europa mensen inhuurt om in een ander land bewerkingen te doen.

Dat laatste gebeurt ook op grote schaal. Daar kun je ook wat van vinden. Of we roeien met de riemen die we zijn gegeven.

Wat belangrijk is dat iedereen communiceert. En ik ben het ermee eens dat reageren op e-mails en wijzigingensets daar bijhoort. Maar in dit geval zijn er meerderen die van het account gebruik maken en wellicht het bijbehorende e-mailadres niet wordt gecontroleerd op nieuwe berichten.

Jammer dat ik het zo druk had, anders had ik zeker sneller wat georganiseerd. Temeer omdat ik persoonlijk contact heb gehad met mensen van de Veiligheidsregio.

Het is lastig als je je wil verwoorden, en niet negatief over te komen.
Misschien moet tussen de regels doorgelezen worden, om zo de positieve zaken te filteren.
En de kennis hiermee te vergroten, zo leren we volgens mij allemaal.

Geen communicatie is op dezelfde voet doorgaan, wat niet altijd een verbetering voor OSM oplevert.

Ik hoop dat ik er zaterdag bij kan zijn. Altijd interessant.
Hopelijk is er ook iemand van VRT OSM aanwezig.

Wat je zegt! Het is in geschrift lastiger genuanceerd te zijn. Je mist nu eenmaal intonatie, lichaamstaal en dergelijke. Ik geloof ook dat we lang niet zo ver uiteen zijn. Zelfs de naam van dit onderwerp is op het oog plompverloren, maar eigenlijk spreekt er ook zorg en wanhoop uit. Communicatie is zo belangrijk!

Ik zal ze voor zaterdag uitnodigen. Anders hoop ik dat we hier op een ander tijdstip een keer over kunnen bijeenkomen. Ik zal daar dan een apart gespreksonderwerp voor aanmaken in dit forum.

Goed idee om de VRT uit te nodigen…

Titel VRT Hengelo mapt zonder overleg maar door … graag attentie

heb ik aangepast naar

VRT mapt in Hengelo … graag assistentie

Dank je wel eggie, voor het aanpassen van de titel, top

Ik ben erg geschrokken over wat er allemaal geschreven is. We werden wel heel negatief neergezet, terwijl we met goede bedoelingen, volgens de regels van OSM, willen bijdragen. Het is soms best lastig om alles in 1x goed toe te passen.

De titel is passend… graag assistentie

mvg Mike namens VRT

Ik hoop dat ook de welwillende bijdragen overgekomen zijn!
Ik ben vooral benieuwd naar wat de gedachte is, wat je eruit wil kunnen halen, wat je met OSM wil doen, als dat verder gaat dan het gebruiken als achtergrondkaart.

Instutionele bijdragers doen het gewoonlijk om er vervolgens een bepaalde toepassing aan te geven. Dat kan een winwin situatie zijn, maar dan is goede afstemming vooraf wel nodig, anders gaat het zeker niet lukken!

Bijvoorbeeld, als je wegen andere kenmerken geeft om ze voor een bepaald doel te kunnen gebruiken, moet dat wel passen bij de conventies die nu in de OSM-databse toegepast worden voor toepassingen als routeren, navigeren en weergeven op veelgebruikte toepassingen. Anders gaan die steigeren dat hun toepassing verstoord wordt.

Of als je een weg gaat tekenen die er niet is, maar waar een branweerwagen in noodgevallen door de heg kan rijden (ik noem maar wat), dan moet je wel verwachten dat loslopende mappers die weer weghalen, er is immers geen normale weg.

Dit zijn wel dingen die in overleg geregeld kunnen worden. Daarbij moeten ook aspecten zoals algemene toepasbaarheid meegenomen worden; een oplossing die in alle veiligheidsregio’s bruikbaar is is beter dan een die alleen in Hengelo werkt, en nog beter is als de methode wereldwijd bruikbaar is.

Het zou ook zomaar kunnen dat dit wiel al ergens uitgevonden is.

Een aspect wil ik op voorhand noemen, en dat is: als er levens van afhangen of de informatie in een toepassing 100% jusit en aktueel is, dan is OSM eigelijk neit geschikt. Want elke mapper in de wereld kan de database op eee. willekeurig moment aanpassen. Dat heb je dus niet in de hand! Je kunt daar wel een mouw aan passen door een waarschuwingstoepassing te bouwen voor wijzigingen op cruciale objecten, zodat je de regie kan houden, maar je hebt als partij niet meer rechten dan elke andere mapper. Wel een overweging denk ik!

Verder, iedereen mag de data gebruiken die in OSM staat. Je kan daar geen rechten op claimen omdat de data bij jou vandaan komt. Voor veiligheidstoepassingen: ook kwaadwillenden zouden die open data kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld toegangsroutes blokkeren bij opzettelijke brandstichting, als de routes in OSM staan weten ze de routes.

Alvast naar aanleiding van het gesprek vanmiddag tijdens ons treffen:

De link naar alle wijzigingensets:
https://resultmaps.neis-one.org/osm-discussion-comments?uid=10107339&commented

We komen binnenkort met een mini-conferentie (al dan niet online) waarin we andere veiligheidsregio’s gaan uitnodigen, Houd het forum in de gaten.

Overigens is fireman2130 ook van harte uitgenodigd.

Heel nuttig!

Zonder applicatie geen inzicht.

https://www.liveop.net/

De richting van ontwikkeling is mede bepalend hoe andere het gaan gebruiken.

Zonder Openstreetmap in deze maatschappij, had het inzicht in hoe en wat er heel anders uit gezien.
Ontwikkeling DISGEO, in het verleden sprak men over de ontwikkeling van OSM +++
Dat overheden het gebruiken, zegt genoeg, data, methodiek, enig in zijn soort.
Vaak als basis overzicht gebruikt.

De implementatie van OSM in LIVEOP is mede een keuze van de applicatie ontwikkelaar.

Geeft deze training hoe men in OSM moet taggen?

Hoort LiveOP ook aan tafel te zitten?

De buitenlandse expansie:
https://twitter.com/FujitsuPortugal/status/1192764799928668161
startup van Fujitsu?

Veiligheidsregio IJsselland laat zich hier ook graag bij uitnodigen

Veiligheidsregio Friesland laat zich hier ook graag voor uitnodigen. Even rekening houden met de vakantie periode?

ik weet niet wat de mogelijkheden zijn maar niet iedereen is bekent met het forum hoe zijn ze dan te benaderen? herkenbaar van gebruikers naam is VR met een afkorting of volledige naam van de regio. Voor Friesland word VRFR voornamelijk gebruikt

Ik heb op basis van het gesprek met VRT Hengelo een notitie gemaakt.
https://docs.google.com/document/d/1qCpQj1hSSxNWdnS1RKax44LF9BPHuIckTnVRK7wtlEY/edit?usp=sharing

VR-mensen: het komt uit een overleg met veel OSM-ers, dus er staat vrij veel OSM-jargon in, maar klopt de weergave van waar het om gaat, de use case? En wat er staat over betrouwbaarheid / quality assurance?

PS ik wil het ook wel hier in een bericht gooien, maar het is een behoorlijke lap nog vrij ruwe tekst. Misschien eerst even kommentaar verzamelen en dan wat er overblijft, specifieke oplossingen, hier verder bespreken? (Kan je merken dat ik een overheidsbaan heb?)

Wat ik in je stuk mis, is het gebruik van de juiste editor.
Een brandweerman in Zuid Holland gebruikt ID en heeft een enorme zin in het doorknippen van wegen. Soms geheel ten onrechte; hij had laatst een brug gelegd over een culvert met als triest resultaat zo’n 15 routes stuk.
Maar het is flink irriterend, je repareert een route en de volgende dag is die route weer stuk omdat mijnheer weer zo nodig moest knippen.
Een reactie op de changeset zetten helpt niet, of hij reageert niet of hij wordt boos.

Maar het zou erg fijn zijn als JOSM als editror wordt gebruikt, scheelt een hoop kapotte rourtes

Peter… goed samengevat.
Editor josm heb ik ook al meer keren voorgesteld.
Wellicht dat die editor ‘problemen’ geeft ivm Java op het intern netwerk?

Ik heb toegevoegd bij de Aandachtspunten:

NB Het stuk is geen gespreksverslag meer, dus wie bij sommige dingen denkt “ja maar dat hebben we zo niet besproken”, dat klopt. Als het goede dingen zijn, laten staan, en als het verkeerde dingen zijn, graag inhoudelijk kommentaar!

Het lijkt me aantrekkelijk om workshops te houden middels een video platform zoals Jitsi.

Dit JOSM en mapping toegankelijker te maken, en wil dan beginnen met de veiligheids regio’s die interesse tonen.

Hierbij verzoek ik om middels een privé bericht te laten weten of je interesse hebt.
(klik op de link in de linkerkantlijn)

Allereerst zal JOSM stap voor stap uitgelegd gaan worden, om de “noodzakelijke” basisinstellingen en handelingen te visualiseren en vast te leggen middels een opname.
Zodat je later kunt nakijken hoe het ook al weer zat.
Daarna zullen specifieke vragen behandeld worden.

Na de zomervakantie zal ik beginnen met deze workshops.

Ik heb ook dit voornemen/aanbod bij de Aandachtspunten gezet.

Over de tagging.

fire_path=yes op ways
Het taggen van fire_path=yes op bestaande wegen en paden die als brandweerweg aangewezen zijn, kunnen we het daarover eens zijn dat dat in orde is?
Het is -zij het mager- gedokumenteerd op https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Fire_Path :

Misschien moeten er een paar woorden bij over bv. of het dan voor beide richtingen geldt zelfs op eenrichtingswegen (snelwegopritten?) en dat het de access-tags overrulet.

Verder denk ik nu ineens, er is op de meeste wegen niet zichtbaar dat ze zijn aangewezen as fire_path. Hoe is het dan verifieerbaar? Ik denk dat er misschien een source-tag bij zou moeten, die mappers kunnen raadplegen. De brandweer doet zelf de inventarisatie, maar die wil misschien niet daarover lastiggevallen worden… de veiligheidsregio stelt het uiteindelijk vast, en die heeft een publieksdienst, toch? Ik denk dat dan de veiligheidsregio als verifieerbare bron erin zou kunnen staan.
Het gaat niet om de source voor het object maar alleen die tag, dus ik zou zeggen:

source:fire_path=VR Twente

Dit gebruik van source: als prefix is gedokumenteerd: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Namespace#Example_namespace_uses

fire_path=yes op nodes
Er zijn nu heel weinig nodes getagd met fire_path=yes, zo te zien alleen in Parijs. Maar het lijkt mij logisch dat dat ook mag, als het voor toepassingen nuttig is. Ik denk vooral aan barriers (bollards en gates), misschien entrances. Als dat mogelijk gebruikt gaat worden, mag de dokumentatie ook wel wat bijgespijkerd worden.

Psst: Veiligheidsregio Fryslân dus, in zowel het Engels, Nederlands, als Fries (volgens uw eigen website). :slight_smile:

Lijkt me niet nodig. De exacte implicatie van de tag is van de partijen die zo’n tag kunnen gebruiken afhankelijk. Voor (een subset van de) nooddiensten kan fire_path=yes betekenen dat een kaart die zij gebruiken ze behandeld als (potentieel) routeerbaar/renderbaar. Eenrichtingsbeperkingen zijn fluïde voor nooddiensten, maar of ze die negeren is een keuze die door doorgaans de kaartgebruiker gemaakt moet worden, niet op basis van aanvullende tags.

De OSM Wiki benoemt trouwens ook dat nooddiensten doorgaans niet door de access-tags beperkt worden.

De basis van de fire_path-tag lijkt, volgens de documentatie, te zijn dat het er gaat om paden (of andere entiteiten) die bewust vrij gehouden worden van obstakels voor brandweervoertuigen. Is dat in lijn met ons beoogde gebruik, of rekken we de tag hiermee te ver op?

Niet per se. Het zijn geen Java applets of andere verouderde technieken of zo. :slight_smile:

Het faciliteren van software op het bedrijfsnetwerk is een taak voor hun IT-afdelingen, en dat is voor JOSM niet ingewikkeld; mede doordat er geen licentie voor aangeschaft hoeft te worden omdat het vrije software is.

Even over dat laatste…
'k Krijg nog al eens de opmerking van mappers De IT afdeling geeft geen toestemming. Het is een java applicatie.
Op mijn vragen ‘waarom geen JOSM gebruiken’ heb ik van de VR nooit antwoord gekregen.

Dat lijkt mij ongeveer de toelichting die ik in gedachten had. Dat is dan niet voor de nooddiensten, die weten het wel, maar voor de rest van OSM zodat ze weten/kunnen vinden wat er al of niet geïmpliceerd wordt of in dit geval juist dat het helemaal afhankelijk is van de datagebruiker.