Gebruik highway=busway

In eerste instantie waren er ook nog andere bezwaren, zoals deze:

Zijn die nu ook weggenomen? Heb niet zo’n zin om alles weer terug te moeten zetten als we besluiten om alles om te taggen.

Als het vrijesoftwareprojecten zijn waar je een patch kan bijdragen dan valt dat van onze kant op te lossen, maar zonder dat is het enige wat je kan doen bekende data consumers een berichtje sturen en de nieuwe tag gewoon gaan gebruiken. Anders kun je dergelijke wijzigingen namelijk nooit doorvoeren. De documentatie ervan is verder op orde.

Als we alleen een vermoeden hebben van data consumers die hier iets mee moeten dan houdt het helemaal op.

Lijkt me ook niet onwaarschijnlijk dat een data consumer eerst een check op de data doet, of zou deze elke x tijd blindelings worden overgenomen?

Wat mij lastiger lijkt is alle mappers op dezelfde lijn te krijgen en dat als er een beslissing genomen is, straks onwetende mappers nog de oude ‘standaard’ blijven gebruiken (highway=service,psv=yes).

Als data-afnemers tegen problemen aanlopen, zullen ze er wel achter komen dat ze highway=busway moeten ondersteunen, lijkt me. Bij de meeste data-afnemers die als hulpmiddel voor OSM worden gebruikt, zoals JOSM, OSM Carto en OSM Inspector, zijn inmiddels bugs gemeld, die soms al zijn opgelost. Dit zal sneller gaan, als ze het ook echt als een probleem zien door een wijdverbreider gebruik.

Als highway=busway echt problemen blijft opleveren kunnen we misschien alle ways met highway=busway in Nederland tijdelijk automatisch omzetten naar highway=service, access=no, bus=yes, note:busway=‘een consistente tag met een duidelijke boodschap’. Op basis van de note:busway kunnen we het later weer terugzetten naar highway=busway.

Hi A67-A67,
Kinkt als revolutie, niet ?
Eerst overleggen, dan verzetten en vervolgens bestrijden.
In OSM, is er al niet genoeg strijd wereldwijd ?
Of is mijn blik te beperkt ?

Gaat het om de laatste alinea? Ik dacht alleen hardop na hoe we een eventueel tijdelijk probleem op kunnen lossen met zo min mogelijk extra werk.

Hier ben ik zeer sterk op tegen. Als een gebruiker erachter komt dat wij tegenwoordig nieuwe tags gebruiken, dan is het aan hen om de documentatie te lezen en deze te interpreteren, eventueel in overleg met betrokken leden van de OSM community. We zouden OSM schaden als we de ontwikkeling laten stagneren in bureaucratie en afhankelijkheid van derden.

We zijn nu 48 uur verder en ik vrees dat er toch meer in de code moet worden gewijzigd als hiervoor is aangegeven.

Iedere highway=busway wordt nog steeds als fout aangemerkt.
En iedere controle op gebroken routes is dus onmogelijk uit te voeren.

http://tools.geofabrik.de/osmi/?view=pubtrans_routes&lon=4.32860&lat=52.05013&zoom=12&opacity=0.80&overlays=ptv2_routes_invalid,ptv2_error_,ptv2_error_ways,ptv2_error_nodes

Helaas heeft OSM het stadium bereikt waarbij we niet meer weten wat de gevolgen zijn van een fundamentele wijziging.
Als we aan de linkerzijde een stukje code wijzigen, weten we niet meer wat aan de rechterzijde de gevolgen zijn.

In dat stadium mag een fundamentele wijziging als highway=busway dus nooit worden ingevoerd.

Maar misschien zie ik dat veel te somber.

highway=bus_guideway komt ook maar op één punt in de code voor (waar nu ook busway staat). Ik denk dat de site nog niet geüpdated is.

Ik denk dat een derde partij niet klakkeloos de kaarten overneemt en doorvoert in zijn/haar bussen zonder controle op vreemde zaken ;). En dan komen dergelijke zaken snel aan het licht. Het grootste nadeel (en een mooie zelfinstandhoudende redenering) is dat het nog zo weinig voorkomt, en software niet elke maand geüpdated wordt. (OsmAnd heeft het allang geïmplementeerd, maar ook nog niet gereleased in een stabiele versie, bijvoorbeeld). Dus tijdig aangekondigd lijkt het mij een acceptabele wijziging.(En wellicht nieuw aangelegde buswegen alvast als zodanig implementeren, hoewel dat aantal vast niet groot is). Anders wordt het uiteindelijk toch wel ingevoerd door nieuwe mappers, maar telkens teruggedraaid door mensen die de foutmeldingen zien.

Edit: onjuist statement over OsmAdn verwijderd

OSM Inspector wordt elke 24 uur geupdate.
Eerst waren de foutmeldingen alleen in Enschede.
Nu is er een grote uitbreiding van foutmeldingen in de rest van Nederland.

Ik had ook verwacht dat de wijzigingen in de code direct op de website zouden worden doorgevoerd. Als er nu een enorme backlog ontstaat van fouten in busroutes, wil ik wel helpen om die weg te werken, zodra OSM Inspector weer werkt.

Nog 1 (misschien 2) dagen wachten, dan is de verandering live op de website van OSM Inspector
https://github.com/geofabrik/osmi_pubtrans3/issues/13#issuecomment-868550235

(Wachten met op die site kijken bedoel ik dus :wink: )

We zijn nu 6 dagen verder en de highway=busway wordt in OSM Inspector nog steeds als fout aangemerkt.

Wellicht kijkt het alleen naar wegen/relaties die bijgewerkt zijn/worden nà de update?
(Anders toch nogeens vragen aan de maintainer :wink: )

Nee, dat is niet het geval.
Ook de routes die wel in orde zijn worden getoond en wel met een groene lijn.
En de update van de controle (elke 24 uur) is ook in orde.

Het probleem in OSM Inspector lijkt nu opgelost te zijn.

Traditionele manier van werken zijn niet echt meer van toepassing op een project van deze grootte.

Vergelijkbaar met Linux waar de top man Linus ooit zei dat bedrijven erg vergelijkbare uitspraken deden. En de realiteit is dat Linux zo’n 2MB aan patches krijgt per dag (dat was toen, kan best een stuk meer zijn vandaag).

Het is een systeem dat niet 100% perfect hoeft te zijn op elk moment van elke dag, en dat betekend dat als je zulke veranderingen wilt doorvoeren dat je dat gewoon moet doen, wat wachten op toestemming of wachten op akkoord betekend dat het nooit gebeurt.

De oplossing is dan dat OSM zelf bugs kan en mag hebben. Het is per definitie altijd in-progress. Of Beta.
Producten die betalende klanten hebben zullen dus een snapshot moeten nemen waar ze QA op uitvoeren. En die quality assurance mensen zullen een release kunnen stoppen van dat bedrijf.

Wat bot gezegd betekend “not our problem”, naja, zonder hun veel minder groei dus het is stiekem toch wel ons probleem. Maar het wordt een probleem wat te overzien is.

Ik zie dat inmiddels 2437 “ways” in NL zijn gemapt als highway=busway.

https://taginfo.geofabrik.de/europe/netherlands/tags/highway=busway

Ik ben er al enkele tegen gekomen in JOSM maar erg zichtbaar zijn ze niet, zie ook https://josm.openstreetmap.de/ticket/20791

Is er al een patch aangeboden aan JOSM voor rendering? Die issue gaat over de preset.

Aangemaakt.