VRT mapt in Hengelo .. graag assistentie

Niet voor tracks: “The key trail_visibility= is used as part of a classification scheme for hiking trails and paths.*”

Beste Geim, leg eens in het Nederlands uit wat het verschil is tussen pad en spoor in welke vorm dan ook ? Dat we mede dankzij OSM in het engels denken of doen, tja. Persoonlijk vindt ik die tags vreemd en dwangmatig, als wandelaar en fietser gebruik ik een pad en let niet op de breedte. Maar door in OSM het schema te volgen krijg je vreemde taal knoopen of een rij tags om het te definieren, niks mis mee. Maar de basis blijft een pad/way of weg en het lijkt op taggen voor de renderer, n beetje vergezocht.

Hoi Hendrikklaas. Staat hier: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:Tag:highway%3Dpath#Zie_ook_voor_voorbeelden
En ja, OSM is voornamelijk Engels. Gelukkig wel. Wat zou je dan willen? Taggen in het Nedelands?

Ik ben blij dat de wijzigingen die deze gebruiker(s) aanbrengt ook door anderen niet altijd worden gewaardeerd. Het lijkt typisch tagging for the renderer (https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tagging_for_the_renderer), in dit geval breed uitgelegd: tagging voor m’n eigen applicaties en kaarten. En dat is op zich misschien nog niet zo erg, maar de regels/afspraken van OSM moeten natuurlijk wel in het achterhoofd gehouden worden.

Onlangs had ik een discussie over wegwerkzaamheden die in OSM werden gezet; op het weggedeelte dat nu in plaats van eenrichting tijdelijk tweerichting is, was weliswaar oneway=yes veranderd in oneway=no (en zelfs dat nog niet volledig goed omdat wegsegmenten vergeten waren), maar de afgesloten wegen worden niet op access=no / access:conditional=no / highway=construction gezet. Reden: dan kunnen wegbeheerders in Melvin deze weg niet meer gebruiken. Tja… :rage:
Veel wegen naar brandweerkazernes waren getaggt met name=Uitruk brandweer, wat ik zojuist gewijzigd heb naar description=Uitruk brandweer. Ook is er op veel plekken aan wegen maxheight=* toegevoegd, terwijl er in werkelijkheid geen (RVV-)bord hangt. Dat zou dus óf maxheight=default óf maxheight:physical moeten zijn.

Jammer dat deze gebruiker blijkbaar niet doorheeft dat OSM niet (alleen) om de VRT draait. Want omdat de mensen van de veiligheidsregio dagelijks op de weg zitten, zou er bij goed functioneren zeker sprake zijn van een goede, actuele en betrouwbare informatiebron!

Een terugkerend probleem met ook dezelfde opmerkingen, zie ik.

Mij lijkt het de Veiligheidsregio Twente aan te raden om eens te gaan praten met hun collega’s in regio Noord- en Oost-Gelderland. Die gebruiken net als acht andere regio’s QGIS met een eigen plugin voor brandweerzaken, in samenwerking met het Instituut Fysieke Veiligheid. Zie artikel in vakblad Geo-Info 2021-2, en/of de aankomende presentatie voor leden: https://www.geoinformatienederland.nl/agenda/communibase/60b9e42fa1d5b300d9ca30f0.

Ik vind dat hier een erg negatief sentiment hangt (ook al gemerkt in een ander draadje). Volgens mij, zoals sommigen ook terecht opmerken, sterkt het OSM alleen maar dat brandweerlieden hun lokale kennis terug bijdragen aan OSM, nadat allerlei andere overheidsdiensten in Den Haag al jarenlang gebruik maken van OSM kaartmateriaal. Nederland draait grotendeels op vrijwillige brandweerlieden, dus de geldkwestie gaat hier absoluut niet op! Vrijwillig brandweerlieden kennen de lokale omgeving als geen ander, en wat is er mooier dat een dienst die van nature een bepaald gebied dekt/bestrijkt de kennis die zij over dat gebied hebben willen bijdragen aan OSM??? Dit is mijn eerste punt, neem hier vooral ook een leespauze bij de punt achter deze zin.

Dan is het wel noodzaak om de mede burgers die hun lokale kennis willen bijdragen, tips en tricks te geven hoe dit het beste past in het denken van OSM met bijbehorende tagging regeltjes. Het helpt niet om vijandig te zijn, ik vind dit dan ook een ontzettende schadelijke mentaliteit. Opbouwende kritiek is hoe we dit geheel samen tot een hoger level kunnen tillen.

En tot slot, waar denken jullie dat het PDOK satellietmateriaal van gefinancierd is, wat we kunnen gebruiken om overheen te mappen? Exact, dat wordt kosteloos ter beschikking gesteld door diezelfde overheid.

Dit is geen vergelijking, de QGIS plugin wordt gebruikt voor het bijhouden van object-specifieke informatie (IMROI datamodel), niet voor wegen.

Beste defluyter, OSM-bijdragers vormen een gevarieerd mengsel. Sommigen zijn scherp in hun bewoordingen (vaak omdat sommge zaken telkens terugkomen), ik kan me heel goed voorstellen dat dat als vijandig overkomt. Maar de meesten zijn (ook) welwillend, vriendelijk en willen graag dingen samen voor elkaar krijgen. De algemene sfeer zie ik dus niet als vijandig, al krijg ik er zelf ook geregeld van langs!

Het probleem is dat OSM twee dingen tegelijk is: *a. een algemene kaart, waar je zelf specifieke functionaliteit bovenop kan leggen met een eigen toepassing of GIS, en b. een database waar je specifieke functionele wensen ook kan inbouwen.
Dat is een spanningsveld, want voor a. moet je zoveel mogelijk generiek zijn, en voor b. wil je zo specifiek mogelijk zijn. Ondertussen hoor je äny tag you like" en “iedereen mag OSM aanpassen”, heel handig voor b. maar dan kom je op gespannen voet met a.

Iedereen loopt tegen dit spanningsveld aan, en iedereen vormt daar zijn eigen mening, kompromissen en oplossingen voor.

De uitersten zijn lastig. Mappers die strikt zijn op a. zijn allergisch voor mensen die puur b. willen, en dat wordt al gauw kibbelen, waarin vooral de tegenstelling benadrukt wordt. Terwijl als je de mensen apart spreekt, nemand puur a. of puur b. is, maar ze voelen zich in zo’n meningsverschil vaak gedwongen om één absolute kant te kiezen.

Kortom, ik wil maar zeggen, probeer ajb te kijken naar het positieve sentiment dat MI overheerst, alleen niet met van die krachtige kreten!

Over geld: Geld is een pover argument in diskussies. Laten we het houden bij wat we willen doen en hoe we het doen, en dan eerst afspreken en dan uitvoeren. Er zijn meestal veel oplossingen denkbaar, ook zonder bestaande eerdere oplossingen en afspraken (waar vaak enorm veel werk in zit) aan te tasten. Specifieke tags voor één functie zijn ook niet ondenkbaar, als je het zo uitvoert dat het geen bestaande dingen verstoort, liefst generiek bruikbaar is voor anderen (in de wereld) die hetzelfde willen, en aan de toepassingskant via een aangepaste kaart of toepassing wordt gebruikt.

Ik heb inmiddels heel veel hele mooie voorbeelden gezien van wat mensen kunnen, gewoon voor niks en met vrij verkrijgbare middelen, op basis van OSM en soms ook eigen aanvullende gegevens.

Helemaal mee eens Peter, mooi gesproken. De geld opmerking doelde meer op dit bericht:

Ik bespeur oud zeer! Ik ben het wel eens met dat je moet oppassen met betaalde mensen die opdrachten moeten doen mbv OSM. De neiging om OSM even naar de hand te zetten vanwege een in te krappe tijd op te leveren projekt/produkt met onmogelijke en meestal steeds veranderende eisen is dan haast onweerstaanbaar.

Voor veiligheidsregio’s geldt dat misschien niet, maar organisatorische druk is er vaak wel. Ik heb ook met ingehuurde bureaus te maken gehad.

Als dat in dit geval allemaal niet speelt, des te beter!

Een oplossing waarbij iedere mapper kan bijdragen en waarbij tegelijk de eindafnemer zorgt dat de data in OSM van de hoogste kwaliteit en aktualiteit blijft (QA) is IMO het beste wat je kan krijgen.

Bij dingen als wandelroutes ligt de QA niet zo scherp, er gaat niet heel veel fout als een wandelaar een keer pad a neemt ipv pad b met dezelfde bestemming. Als er levens vanaf kunnen hangen wordt de QA een stuk essentiëler en kan je dat niet bij de OSM-mappers leggen. De meesten mappen namelijk gewoon wat ze zien als ze het zien, je kan niet van iedereen verwachten dat-ie het hele plaatje kent en als prioriteit heeft.

Ik babbel weer te veel.

Wat in de video wordt gezegd is heel duidelijk.

Een aantal dingen die gezegd worden:
Binnenlandse zaken
Live OP X
Live nav
Wij doen dat als extra laag op OSM in onze eigen database (was dat maar waar)
Licentie van Maptiler
Maptiler is een financier van OSM

De brandweer heeft OSM ontdekt als navigatiemiddel. Maar omdat OSM niet voldoet moet de brandweer allerlei dingen toevoegen waar niemand iets aan heeft behalve de brandweer. (desnoods een “weg” dwars door achtertuinen als dat volgens de brandweer de beste manier is om bij een bepaald pand te komen.)
Ik vermoed dat dat niet de juiste weg is. Evenals andere partijen kan de brandweer regelmatig de database downloaden en intern aanpassen aan haar behoeftes.

Jij en ik financieren dat natuurlijk door belasting te betalen, wat dacht jij dan?

Bedankt, dat haalde ik dus niet uit het artikel, wat er wel en niet in zit. Dan nog lijkt het me nuttig, maar niet relevant hier.

Ik merk ook een negatief sentiment en dat tegelijkertijd begrijpelijk en jammer. Niemand heeft voor niks bewerkt en toegevoegd.

Laten we het er zaterdag over hebben tijdens ons virtuele treffen. Ik maak er in ieder geval tijd voor tijdens het drukke verhuizen!
Wat mij betreft moeten we elkaar spoedig treffen.

Bedenk dat er heel veel bedrijven op openstreetmap actief zijn. Een Veiligheidsregio is geen ultiem kwaad. Ik heb liever een bewerker die bekend is met de lokale omgeving dan een Amerikaans it-bedrijf als Facebook dat ergens in Europa mensen inhuurt om in een ander land bewerkingen te doen.

Dat laatste gebeurt ook op grote schaal. Daar kun je ook wat van vinden. Of we roeien met de riemen die we zijn gegeven.

Wat belangrijk is dat iedereen communiceert. En ik ben het ermee eens dat reageren op e-mails en wijzigingensets daar bijhoort. Maar in dit geval zijn er meerderen die van het account gebruik maken en wellicht het bijbehorende e-mailadres niet wordt gecontroleerd op nieuwe berichten.

Jammer dat ik het zo druk had, anders had ik zeker sneller wat georganiseerd. Temeer omdat ik persoonlijk contact heb gehad met mensen van de Veiligheidsregio.

Het is lastig als je je wil verwoorden, en niet negatief over te komen.
Misschien moet tussen de regels doorgelezen worden, om zo de positieve zaken te filteren.
En de kennis hiermee te vergroten, zo leren we volgens mij allemaal.

Geen communicatie is op dezelfde voet doorgaan, wat niet altijd een verbetering voor OSM oplevert.

Ik hoop dat ik er zaterdag bij kan zijn. Altijd interessant.
Hopelijk is er ook iemand van VRT OSM aanwezig.

Wat je zegt! Het is in geschrift lastiger genuanceerd te zijn. Je mist nu eenmaal intonatie, lichaamstaal en dergelijke. Ik geloof ook dat we lang niet zo ver uiteen zijn. Zelfs de naam van dit onderwerp is op het oog plompverloren, maar eigenlijk spreekt er ook zorg en wanhoop uit. Communicatie is zo belangrijk!

Ik zal ze voor zaterdag uitnodigen. Anders hoop ik dat we hier op een ander tijdstip een keer over kunnen bijeenkomen. Ik zal daar dan een apart gespreksonderwerp voor aanmaken in dit forum.

Goed idee om de VRT uit te nodigen…

Titel VRT Hengelo mapt zonder overleg maar door … graag attentie

heb ik aangepast naar

VRT mapt in Hengelo … graag assistentie

Dank je wel eggie, voor het aanpassen van de titel, top

Ik ben erg geschrokken over wat er allemaal geschreven is. We werden wel heel negatief neergezet, terwijl we met goede bedoelingen, volgens de regels van OSM, willen bijdragen. Het is soms best lastig om alles in 1x goed toe te passen.

De titel is passend… graag assistentie

mvg Mike namens VRT

Ik hoop dat ook de welwillende bijdragen overgekomen zijn!
Ik ben vooral benieuwd naar wat de gedachte is, wat je eruit wil kunnen halen, wat je met OSM wil doen, als dat verder gaat dan het gebruiken als achtergrondkaart.

Instutionele bijdragers doen het gewoonlijk om er vervolgens een bepaalde toepassing aan te geven. Dat kan een winwin situatie zijn, maar dan is goede afstemming vooraf wel nodig, anders gaat het zeker niet lukken!

Bijvoorbeeld, als je wegen andere kenmerken geeft om ze voor een bepaald doel te kunnen gebruiken, moet dat wel passen bij de conventies die nu in de OSM-databse toegepast worden voor toepassingen als routeren, navigeren en weergeven op veelgebruikte toepassingen. Anders gaan die steigeren dat hun toepassing verstoord wordt.

Of als je een weg gaat tekenen die er niet is, maar waar een branweerwagen in noodgevallen door de heg kan rijden (ik noem maar wat), dan moet je wel verwachten dat loslopende mappers die weer weghalen, er is immers geen normale weg.

Dit zijn wel dingen die in overleg geregeld kunnen worden. Daarbij moeten ook aspecten zoals algemene toepasbaarheid meegenomen worden; een oplossing die in alle veiligheidsregio’s bruikbaar is is beter dan een die alleen in Hengelo werkt, en nog beter is als de methode wereldwijd bruikbaar is.

Het zou ook zomaar kunnen dat dit wiel al ergens uitgevonden is.

Een aspect wil ik op voorhand noemen, en dat is: als er levens van afhangen of de informatie in een toepassing 100% jusit en aktueel is, dan is OSM eigelijk neit geschikt. Want elke mapper in de wereld kan de database op eee. willekeurig moment aanpassen. Dat heb je dus niet in de hand! Je kunt daar wel een mouw aan passen door een waarschuwingstoepassing te bouwen voor wijzigingen op cruciale objecten, zodat je de regie kan houden, maar je hebt als partij niet meer rechten dan elke andere mapper. Wel een overweging denk ik!

Verder, iedereen mag de data gebruiken die in OSM staat. Je kan daar geen rechten op claimen omdat de data bij jou vandaan komt. Voor veiligheidstoepassingen: ook kwaadwillenden zouden die open data kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld toegangsroutes blokkeren bij opzettelijke brandstichting, als de routes in OSM staan weten ze de routes.

Alvast naar aanleiding van het gesprek vanmiddag tijdens ons treffen:

De link naar alle wijzigingensets:
https://resultmaps.neis-one.org/osm-discussion-comments?uid=10107339&commented

We komen binnenkort met een mini-conferentie (al dan niet online) waarin we andere veiligheidsregio’s gaan uitnodigen, Houd het forum in de gaten.

Overigens is fireman2130 ook van harte uitgenodigd.

Heel nuttig!

Zonder applicatie geen inzicht.

https://www.liveop.net/

De richting van ontwikkeling is mede bepalend hoe andere het gaan gebruiken.

Zonder Openstreetmap in deze maatschappij, had het inzicht in hoe en wat er heel anders uit gezien.
Ontwikkeling DISGEO, in het verleden sprak men over de ontwikkeling van OSM +++
Dat overheden het gebruiken, zegt genoeg, data, methodiek, enig in zijn soort.
Vaak als basis overzicht gebruikt.

De implementatie van OSM in LIVEOP is mede een keuze van de applicatie ontwikkelaar.

Geeft deze training hoe men in OSM moet taggen?

Hoort LiveOP ook aan tafel te zitten?

De buitenlandse expansie:
https://twitter.com/FujitsuPortugal/status/1192764799928668161
startup van Fujitsu?