VRT mapt in Hengelo .. graag assistentie

Dat laatste zie ik ook als een probleem. Die niet zichtbare tracks zullen gewoon weer verdwijnen op den duur.

We hebben ooit eens iets gedaan met virtuele looproutes. Dat was dan om bv naar een bushalte-eiland (highway=platform) te komen. Daar lopen ook geen zichtbare paden heen.
De doelgroep was toen meen ik mensen met een beperking in het gezichtsvermogen.

Is zoiets een mogelijkheid die dan niet tegen de conventies van OSM in gaat?

edit: Over het Noordzeestrand loopt ook een wandelroute met als tag highway=footway
Wat is dan de tag als je in een route je eigen weg moet zoeken? Vooral bij hiking over een vlakte komt dat no wel eens voor en na de vlakte pak je het herkenbare bergpad weer op.

edit2
Steeds meer VR’s gaan nu mappen in OSM, maar het lijkt mij niet wenselijk dat er herkenbare wegen op de kaart komen al of niet routeerbaar die in het veld niet te zien zijn.

edit3 https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=67406

virtual:highway=path?
Zie ook https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=69965

edit 4 trail_visibility=no

Routering over virtuele paden is zeker mogelijk en nodig soms, maar meestal is het makkelijk om te zien dat dat ter plekke logisch is. Dat geldt ook voor het strandvoorbeeld. Paden over velden; dat is inderdaad lastig. Ik trek zelf de grens meestal bij tracktype=grade3, omdat die vaak duurzaam aanwezig zijn (en goed zichtbaar op luchtfoto’s). Grade4 en grade5, dat is al meer giswerk.

Aan de andere kant is het ook zo dat sommige van die paden wel duurzaam gebruikt worden als de route ertussen zo logisch is dat ze niet veranderen.

Persoonlijk zou ik duurzame aanwezigheid wel als ondergrens stellen.

Een proposal uit 2012
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features/virtual_highway#Proposal

De paden zullen denk ik niet mogen renderen als er in het veld niets van te zien is.

Vermoedelijk heeft VRT OSM de basisregels nog niet in acht genomen.
Graag wil ik bij deze de link plaatsen.

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:Good_practice

Ik ga er gemakshalve vanuit dat VRT OSM inmiddels meeleest en reageert.

Het taggen voor de renderer is taboe binnen OSM.
Het lijkt erop dat, omdat VRT OSM de mutaties op een eigen wijze gerenderd wil zien in de applicaties waar de Veiligheidsregio gebruik van maakt.

  1. Wenselijk is dat de overheid transparantie nastreeft en dat hun gegevens aan ons ter beschikiking worden gesteld.
  2. Veiligheidsregio’s vormen een bestuurslaag die ver van de democratie af staat. Wij mogen daar niet mee verstrengeld raken.

Een rondwandeling bij Loch of Yarrows die te vinden is als route in de Highlands langs verschillende Cairns

https://www.openstreetmap.org/#map=17/58.36287/-3.18788

Hier heb ik paden gemapt die er in werkelijk zijn. Waar de paden ophielden heb ik niets meer ingetekend. Je loopt dan te soppen over de boggy moor.
Op een moment dat een pad ophoudt staat er een wijzer die je de goede kant opstuurt. Vaak kom je dan uit bij een overstapje bij een hek.
Wanneer je de route download van walkhighlands.co.uk krijg je wel de rondwandeling te zien als gpx- track op je gps of mobiel.
Hier de trail voor de liefhebbers… https://www.walkhighlands.co.uk/sutherland/yarrows.shtml
Het zou m.i. verkeerd zijn om de tussenliggende stukken als path te gaan intekenen.
Veel paden ontstaan trouwens ook door vee dat gewoontetrouw steeds hetzelfde traject aflegt.

Wellicht is dat ook een oplossing voor de VRT. Werk met tracks die als layer over de kaart liggen. Die zien wij dan niet in de data van OSM, maar de VRT voegt deze gewoon toe aan hun kaartmateriaal in de navigatieapp.
Wellicht kan VRT OSM nog reageren? Overleg kan uiteraard alleen maar als we ‘on speaking terms’ blijven.

edit De rondwandeling https://www.walkhighlands.co.uk/maps/map3_18sl.shtml

Voor een *track *en *path bestaat de officiële subkey trail_visibility=**, waar ‘no’ een van de opties is.

De existentiële vraag: is een pad met een visibility=no een pad? En correspondeert het mappen van een dergelijke highway met “map what is on the ground”?

Een virtual *highway *is hier misschien een oplossing voor routering, maar zou imho niet zichtbaar moeten zijn op de standaardkaart. Soortgelijks als Eggie beschrijft: velen mappen hoogalpiene routes over gletschers of door steile wanden als path, terwijl er natuurlijk absoluut geen pad is (en de route het ene jaar nog wel eens heel anders kan zijn dan het jaar ervoor). Maar op je GPS in de mist natuurlijk wel handig. Dus een routeringslaag die deze virtuele paden gebruikt is natuurlijk prima. Ik zie zo snel geen andere oplossing.

Een principiëler bezwaar tegen het intekenen van vitale infrastructuur in OSM, al dan niet “on the ground” vind ik dat iedereen deze ‘vitale’ infrastructuur kan verwijderen, (onjuist) editen etc. Al dan niet bewust. Als, als voorbeeld, de locatie van een hydrant voor de brandweer essentieel is en een mapper verwijderdt die (toevallig niet gezien, onder een geparkeerde autp, weet ik het), dan ‘ziet’ de brandweer in geval van nood die brandkraan niet en het huis brandt af.

Dat officiële instanties gebruik maken van OSM vind ik meer dan prima, maar ik zou ze adviseren om een eigen laag in beheer
te houden voor hun levensbelangrijke infrastructuur; voorkomt mede OSM-vervuiling.

Maar ik kan het mis hebben…

Niet voor tracks: “The key trail_visibility= is used as part of a classification scheme for hiking trails and paths.*”

Beste Geim, leg eens in het Nederlands uit wat het verschil is tussen pad en spoor in welke vorm dan ook ? Dat we mede dankzij OSM in het engels denken of doen, tja. Persoonlijk vindt ik die tags vreemd en dwangmatig, als wandelaar en fietser gebruik ik een pad en let niet op de breedte. Maar door in OSM het schema te volgen krijg je vreemde taal knoopen of een rij tags om het te definieren, niks mis mee. Maar de basis blijft een pad/way of weg en het lijkt op taggen voor de renderer, n beetje vergezocht.

Hoi Hendrikklaas. Staat hier: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:Tag:highway%3Dpath#Zie_ook_voor_voorbeelden
En ja, OSM is voornamelijk Engels. Gelukkig wel. Wat zou je dan willen? Taggen in het Nedelands?

Ik ben blij dat de wijzigingen die deze gebruiker(s) aanbrengt ook door anderen niet altijd worden gewaardeerd. Het lijkt typisch tagging for the renderer (https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tagging_for_the_renderer), in dit geval breed uitgelegd: tagging voor m’n eigen applicaties en kaarten. En dat is op zich misschien nog niet zo erg, maar de regels/afspraken van OSM moeten natuurlijk wel in het achterhoofd gehouden worden.

Onlangs had ik een discussie over wegwerkzaamheden die in OSM werden gezet; op het weggedeelte dat nu in plaats van eenrichting tijdelijk tweerichting is, was weliswaar oneway=yes veranderd in oneway=no (en zelfs dat nog niet volledig goed omdat wegsegmenten vergeten waren), maar de afgesloten wegen worden niet op access=no / access:conditional=no / highway=construction gezet. Reden: dan kunnen wegbeheerders in Melvin deze weg niet meer gebruiken. Tja… :rage:
Veel wegen naar brandweerkazernes waren getaggt met name=Uitruk brandweer, wat ik zojuist gewijzigd heb naar description=Uitruk brandweer. Ook is er op veel plekken aan wegen maxheight=* toegevoegd, terwijl er in werkelijkheid geen (RVV-)bord hangt. Dat zou dus óf maxheight=default óf maxheight:physical moeten zijn.

Jammer dat deze gebruiker blijkbaar niet doorheeft dat OSM niet (alleen) om de VRT draait. Want omdat de mensen van de veiligheidsregio dagelijks op de weg zitten, zou er bij goed functioneren zeker sprake zijn van een goede, actuele en betrouwbare informatiebron!

Een terugkerend probleem met ook dezelfde opmerkingen, zie ik.

Mij lijkt het de Veiligheidsregio Twente aan te raden om eens te gaan praten met hun collega’s in regio Noord- en Oost-Gelderland. Die gebruiken net als acht andere regio’s QGIS met een eigen plugin voor brandweerzaken, in samenwerking met het Instituut Fysieke Veiligheid. Zie artikel in vakblad Geo-Info 2021-2, en/of de aankomende presentatie voor leden: https://www.geoinformatienederland.nl/agenda/communibase/60b9e42fa1d5b300d9ca30f0.

Ik vind dat hier een erg negatief sentiment hangt (ook al gemerkt in een ander draadje). Volgens mij, zoals sommigen ook terecht opmerken, sterkt het OSM alleen maar dat brandweerlieden hun lokale kennis terug bijdragen aan OSM, nadat allerlei andere overheidsdiensten in Den Haag al jarenlang gebruik maken van OSM kaartmateriaal. Nederland draait grotendeels op vrijwillige brandweerlieden, dus de geldkwestie gaat hier absoluut niet op! Vrijwillig brandweerlieden kennen de lokale omgeving als geen ander, en wat is er mooier dat een dienst die van nature een bepaald gebied dekt/bestrijkt de kennis die zij over dat gebied hebben willen bijdragen aan OSM??? Dit is mijn eerste punt, neem hier vooral ook een leespauze bij de punt achter deze zin.

Dan is het wel noodzaak om de mede burgers die hun lokale kennis willen bijdragen, tips en tricks te geven hoe dit het beste past in het denken van OSM met bijbehorende tagging regeltjes. Het helpt niet om vijandig te zijn, ik vind dit dan ook een ontzettende schadelijke mentaliteit. Opbouwende kritiek is hoe we dit geheel samen tot een hoger level kunnen tillen.

En tot slot, waar denken jullie dat het PDOK satellietmateriaal van gefinancierd is, wat we kunnen gebruiken om overheen te mappen? Exact, dat wordt kosteloos ter beschikking gesteld door diezelfde overheid.

Dit is geen vergelijking, de QGIS plugin wordt gebruikt voor het bijhouden van object-specifieke informatie (IMROI datamodel), niet voor wegen.

Beste defluyter, OSM-bijdragers vormen een gevarieerd mengsel. Sommigen zijn scherp in hun bewoordingen (vaak omdat sommge zaken telkens terugkomen), ik kan me heel goed voorstellen dat dat als vijandig overkomt. Maar de meesten zijn (ook) welwillend, vriendelijk en willen graag dingen samen voor elkaar krijgen. De algemene sfeer zie ik dus niet als vijandig, al krijg ik er zelf ook geregeld van langs!

Het probleem is dat OSM twee dingen tegelijk is: *a. een algemene kaart, waar je zelf specifieke functionaliteit bovenop kan leggen met een eigen toepassing of GIS, en b. een database waar je specifieke functionele wensen ook kan inbouwen.
Dat is een spanningsveld, want voor a. moet je zoveel mogelijk generiek zijn, en voor b. wil je zo specifiek mogelijk zijn. Ondertussen hoor je äny tag you like" en “iedereen mag OSM aanpassen”, heel handig voor b. maar dan kom je op gespannen voet met a.

Iedereen loopt tegen dit spanningsveld aan, en iedereen vormt daar zijn eigen mening, kompromissen en oplossingen voor.

De uitersten zijn lastig. Mappers die strikt zijn op a. zijn allergisch voor mensen die puur b. willen, en dat wordt al gauw kibbelen, waarin vooral de tegenstelling benadrukt wordt. Terwijl als je de mensen apart spreekt, nemand puur a. of puur b. is, maar ze voelen zich in zo’n meningsverschil vaak gedwongen om één absolute kant te kiezen.

Kortom, ik wil maar zeggen, probeer ajb te kijken naar het positieve sentiment dat MI overheerst, alleen niet met van die krachtige kreten!

Over geld: Geld is een pover argument in diskussies. Laten we het houden bij wat we willen doen en hoe we het doen, en dan eerst afspreken en dan uitvoeren. Er zijn meestal veel oplossingen denkbaar, ook zonder bestaande eerdere oplossingen en afspraken (waar vaak enorm veel werk in zit) aan te tasten. Specifieke tags voor één functie zijn ook niet ondenkbaar, als je het zo uitvoert dat het geen bestaande dingen verstoort, liefst generiek bruikbaar is voor anderen (in de wereld) die hetzelfde willen, en aan de toepassingskant via een aangepaste kaart of toepassing wordt gebruikt.

Ik heb inmiddels heel veel hele mooie voorbeelden gezien van wat mensen kunnen, gewoon voor niks en met vrij verkrijgbare middelen, op basis van OSM en soms ook eigen aanvullende gegevens.

Helemaal mee eens Peter, mooi gesproken. De geld opmerking doelde meer op dit bericht:

Ik bespeur oud zeer! Ik ben het wel eens met dat je moet oppassen met betaalde mensen die opdrachten moeten doen mbv OSM. De neiging om OSM even naar de hand te zetten vanwege een in te krappe tijd op te leveren projekt/produkt met onmogelijke en meestal steeds veranderende eisen is dan haast onweerstaanbaar.

Voor veiligheidsregio’s geldt dat misschien niet, maar organisatorische druk is er vaak wel. Ik heb ook met ingehuurde bureaus te maken gehad.

Als dat in dit geval allemaal niet speelt, des te beter!

Een oplossing waarbij iedere mapper kan bijdragen en waarbij tegelijk de eindafnemer zorgt dat de data in OSM van de hoogste kwaliteit en aktualiteit blijft (QA) is IMO het beste wat je kan krijgen.

Bij dingen als wandelroutes ligt de QA niet zo scherp, er gaat niet heel veel fout als een wandelaar een keer pad a neemt ipv pad b met dezelfde bestemming. Als er levens vanaf kunnen hangen wordt de QA een stuk essentiëler en kan je dat niet bij de OSM-mappers leggen. De meesten mappen namelijk gewoon wat ze zien als ze het zien, je kan niet van iedereen verwachten dat-ie het hele plaatje kent en als prioriteit heeft.

Ik babbel weer te veel.

Wat in de video wordt gezegd is heel duidelijk.

Een aantal dingen die gezegd worden:
Binnenlandse zaken
Live OP X
Live nav
Wij doen dat als extra laag op OSM in onze eigen database (was dat maar waar)
Licentie van Maptiler
Maptiler is een financier van OSM

De brandweer heeft OSM ontdekt als navigatiemiddel. Maar omdat OSM niet voldoet moet de brandweer allerlei dingen toevoegen waar niemand iets aan heeft behalve de brandweer. (desnoods een “weg” dwars door achtertuinen als dat volgens de brandweer de beste manier is om bij een bepaald pand te komen.)
Ik vermoed dat dat niet de juiste weg is. Evenals andere partijen kan de brandweer regelmatig de database downloaden en intern aanpassen aan haar behoeftes.

Jij en ik financieren dat natuurlijk door belasting te betalen, wat dacht jij dan?

Bedankt, dat haalde ik dus niet uit het artikel, wat er wel en niet in zit. Dan nog lijkt het me nuttig, maar niet relevant hier.

Ik merk ook een negatief sentiment en dat tegelijkertijd begrijpelijk en jammer. Niemand heeft voor niks bewerkt en toegevoegd.

Laten we het er zaterdag over hebben tijdens ons virtuele treffen. Ik maak er in ieder geval tijd voor tijdens het drukke verhuizen!
Wat mij betreft moeten we elkaar spoedig treffen.

Bedenk dat er heel veel bedrijven op openstreetmap actief zijn. Een Veiligheidsregio is geen ultiem kwaad. Ik heb liever een bewerker die bekend is met de lokale omgeving dan een Amerikaans it-bedrijf als Facebook dat ergens in Europa mensen inhuurt om in een ander land bewerkingen te doen.

Dat laatste gebeurt ook op grote schaal. Daar kun je ook wat van vinden. Of we roeien met de riemen die we zijn gegeven.

Wat belangrijk is dat iedereen communiceert. En ik ben het ermee eens dat reageren op e-mails en wijzigingensets daar bijhoort. Maar in dit geval zijn er meerderen die van het account gebruik maken en wellicht het bijbehorende e-mailadres niet wordt gecontroleerd op nieuwe berichten.

Jammer dat ik het zo druk had, anders had ik zeker sneller wat georganiseerd. Temeer omdat ik persoonlijk contact heb gehad met mensen van de Veiligheidsregio.