Gebruik highway=busway

Op zich voor omtaggen.
Om de discussie dan maar voor te zijn: Hoe om te gaan met bijv. een bus-afrit die juridisch geen afrit is want uit de vluchtstrook komend, maar juridisch wel snelweg.
Zoals deze afrit bij Badhoevedorp: Op Streetview is het niet te zien maar inmiddels staat er onderaan wel een einde snelweg-bord. Of deze bij Apeldoorn?

Volgens de wiki zou dat volgens mij een motorway_link moeten zijn, maar persoonlijk vind ik dat onoverzichtelijk. Het is zoals je zegt niet een ‘echte’ afrit en zo ziet het er meestal ook niet uit. Ik zou dus voor zijn om het nu highway=service te laten, en later eventueel highway=busway.

De tag lijkt nu in Enschede massaal uitgerold te worden. De ondersteuning door OSM Carto en vooral OSM Inspector is er nog niet. Vooral de laatste lijkt me erg belangrijk, omdat we daardoor vrijwel geen foute OV-routes in Nederland hebben (hulde voor Leo Slager).

Ook wordt de tag toegepast op eindpunten van buslijnen en busafritten, wat niet de bedoeling is volgens de Wiki-pagina van highway=busway. Het lijkt me dus het beste om ook hier highway=service te herstellen, tot de ondersteuning er is.

Hebben we niet iets van een tag als dit_moet_highway_busway_worden=yes? Dan hoef je het niet helemaal terug te draaien en hebben we er later nog wat aan als we alles massaal omtaggen (als het nu nog niet genoeg massa is).

De tag note:highway of note:busway lijkt me een goede tag, bijvoorbeeld note:highway=Na overschakeling wordt dit highway=busway.

Ik heb ook een extra comment aangemaakt op de Github van OSM Inspector met de regel code die volgens mij het probleem oplost. Ik zou vooral op OSM Inspector wachten tot we overschakelen.

Zoals ik ook heb gezegd in het post_partner topic: Carto en OSM inspector zijn diensten voor OSM, maar OSM is er niet ten behoeve van hen. Als zij de tag nog niet ondersteunen, dan betekent dat niet dat wij iets fout gemapt hebben, zeker niet als het gaat om een goedgekeurde tag die we aan het uitrollen zijn. Het uitrollen van deze tag betekent juist dat zij deze ook sneller zullen adopteren.

Ik ben het eens met A67-A67 dat we even op de OSM inspector kunnen wachten (Carto wordt amper nog ontwikkeld) voordat we op grotere schaal aan de slag gaan, maar ik zou gedane wijzigingen ook niet terugdraaien “voor de OSM inspector”.

Het gaat op dit moment om een paar busbanen in Enschede. Met de een dergelijke note-tag zijn deze gemakkelijk om te zetten van highway=service naar highway=busway, als de tijd rijp is. Daarom lijkt het mij juist wel een goed idee om deze paar wijzigingen terug te zetten, zodat de foutcontrole op de buslijnen goed kan verlopen.

Een andere mogelijkheid is dat iemand zich beschikbaar stelt om dagelijks alle buslijnen over highway=busway handmatig op fouten afloopt. Als iemand dat vrijwillig wil doen, dan is terugdraaien niet nodig.

(Waarvoor) is het nodig dat busroutes waar een paar highway=service/unclassified zijn omgezet naar busway elke dag bekeken worden?

De controle van OSM Inspector is dagelijks en elke dag kunnen fouten ontstaan, vaak door bewerkingen met iD. Dus om de foutcontrole op hetzelfde niveau te houden bij highway=busway, is dagelijkse controle nodig.

Dat is niet helemaal waar (ik heb er laatst nog een patch in gekregen), maar je hebt gelijk dat het soms niet echt opschiet, en dat dat kwalijk is voor heel OSM. Bij sommige onderwerpen, waaronder deze, blijft Carto wel erg lang uitstellen, waarbij de persoonlijke mening van sommige maintainers vaak als rem lijkt te werken. Voor een goedgekeurde tag waarvoor een eenvoudige interimrenderingoplossing voorhanden is (namelijk net zo tekenen als een highway=service met access=no en bus=designated) is het wel frustrerend dat ze niet meegaan met de nieuwe tag.

Edit: Ik zie dat de laatste commit in Carto de mijne is trouwens. Daar stagneert inderdaad iets.

Goed nieuws! OSM Inspector heeft de support voor busway toegevoegd.

Routerelaties worden dagelijks beschadigd door beginnende mappers en zelfs door geroutineerde mappers die zich niet bewust zijn van de (niet zichtbare) routes in OSM.
Vooral gebruikers van iD veroorzaken veel gebroken routes.

Als NL straks zwart kleurt van de routes over highway=busway is er geen onderscheid meer tussen de beschadigde routes en de routes over highway=busway.
Handmatig nagaan of een route wel of niet beschadigd is, is dan een onmogelijke taak, simpel omdat dat teveel tijd vraagt.

De score van vandaag:
2 beschadigde routes gerepareerd. (lijn 63 Dokkum-Buitenpost)
4 routes over highway=busway in Wageningen, waren niet beschadigd, maar dat kostte me wel 10-15 minuten.

Dan is er ook geen enkel bezwaar om de nieuwe tag te gaan gebruiken.
Alle busbanen kunnen worden omgezet.

Dat is mijn werk geweest. Ik heb letterlijk alleen de busways hun nieuwe tag gegeven, kan me niet voorstellen dat er iets beschadigd is.

Fijn om te weten dat we nu met ondersteuning van OSM Inspector busways kunnen mappen zonder elkaar extra werk te bezorgen.

Erg leuk, al die fout meldingen in Enschede :

http://tools.geofabrik.de/osmi/?view=pubtrans_routes&lon=6.84780&lat=52.22136&zoom=12&opacity=0.83&overlays=ptv2_routes_invalid,ptv2_error_,ptv2_error_ways,ptv2_error_nodes

De code is vanmiddag aangevuld, dus zodra de website is geüpdatet zullen deze fouten verdwijnen.

In eerste instantie waren er ook nog andere bezwaren, zoals deze:

Zijn die nu ook weggenomen? Heb niet zo’n zin om alles weer terug te moeten zetten als we besluiten om alles om te taggen.

Als het vrijesoftwareprojecten zijn waar je een patch kan bijdragen dan valt dat van onze kant op te lossen, maar zonder dat is het enige wat je kan doen bekende data consumers een berichtje sturen en de nieuwe tag gewoon gaan gebruiken. Anders kun je dergelijke wijzigingen namelijk nooit doorvoeren. De documentatie ervan is verder op orde.

Als we alleen een vermoeden hebben van data consumers die hier iets mee moeten dan houdt het helemaal op.

Lijkt me ook niet onwaarschijnlijk dat een data consumer eerst een check op de data doet, of zou deze elke x tijd blindelings worden overgenomen?

Wat mij lastiger lijkt is alle mappers op dezelfde lijn te krijgen en dat als er een beslissing genomen is, straks onwetende mappers nog de oude ‘standaard’ blijven gebruiken (highway=service,psv=yes).

Als data-afnemers tegen problemen aanlopen, zullen ze er wel achter komen dat ze highway=busway moeten ondersteunen, lijkt me. Bij de meeste data-afnemers die als hulpmiddel voor OSM worden gebruikt, zoals JOSM, OSM Carto en OSM Inspector, zijn inmiddels bugs gemeld, die soms al zijn opgelost. Dit zal sneller gaan, als ze het ook echt als een probleem zien door een wijdverbreider gebruik.

Als highway=busway echt problemen blijft opleveren kunnen we misschien alle ways met highway=busway in Nederland tijdelijk automatisch omzetten naar highway=service, access=no, bus=yes, note:busway=‘een consistente tag met een duidelijke boodschap’. Op basis van de note:busway kunnen we het later weer terugzetten naar highway=busway.