You are not logged in.

#1 2021-06-16 21:14:48

BAGgeraar
Member
Registered: 2014-03-21

Fouten door BAG-updates

Het valt mij op dat er (volgens mij) door BAG-updates relatief veel fouten ontstaan met betrekking tot gebouwen. Zie bijvoorbeeld http://osmose.openstreetmap.fr/nl/map/# … =1%2C2%2C3 voor de meldingen, of de validator in JOSM.

Gaat er iets systematisch mis bij het updaten van de BAG-gegevens? En hoe zouden we dat, én de reeds aanwezige fouten kunnen verhelpen?

#2 2021-06-16 21:31:54

Commodoortje
Member
Registered: 2013-10-31

Re: Fouten door BAG-updates

Het valt me op dat Osmose meer ziet dan de JOSM validator.
Ik ga even van mezelf uit, en heb een paar steekproeven gedaan.
Persoonlijk weet ik dat ik zeer secuur met deze overlappingen ben omgesprongen, en ben dan ook verbaasd dat het ook in mijn changesets voorkomt.

In de meeste gevallen lijkt het dat osmose gelijk heeft.
Maar als de validator ze niet opvalt, is het (bijna) ondoenlijk om deze te corrigeren.

Verdere inzichten zullen vermoedelijk volgen in onderstaande reacties.
Ik wacht dan ook even af.

#3 2021-06-16 23:31:59

Friendly_Ghost
Member
From: Netherlands
Registered: 2020-05-20

Mij zijn deze fouten ook opgevallen. Zoals Commodoortje al zei heeft Osmose vaak gelijk. Veelal is het mini overlap, een kleine spleet tussen gebouwen of een node halverwege een gedeelde muur op slechts één gebouw. Aangezien ik geen BAG-importeur ben, weet ik niet wat de oorzaak is.

In mijn eigen omgeving heb ik de meeste fouten ondertussen gerepareerd, maar dit is natuurlijk een landelijke kwestie.

N.a.v. Commodoortje's observatie over de JOSM validator: wellicht kunnen we aan de JOSM ontwikkelaars voorstellen om met de validator net zo nauwkeurig naar gebouwen te kijken als Osmose doet, zodat onze importeurs sneller een waarschuwing krijgen bij deze fouten. Ik weet echter niet of dat het probleem al verhelpt of dat er meer / iets anders nodig is.

Last edited by Friendly_Ghost (2021-06-16 23:33:35)

#4 2021-06-17 07:11:01

Cartographer10
Member
Registered: 2019-07-02

Heb eens even snel gekeken, OSMOSE lijkt vooral gebouwen te vinden waar er een mini spleet tussen zit en niet zo zeer overlap. Als ik een bag update doe dan vind JOSM altijd de overlappende gebouwen of gebouwen met een duplicate node. Die los ik dan op. Op deze ruimte tussen een gebouw daar kijkt josm niet naar.

Het valt de sws op dat de BAG panden zoals ze worden gedownload niet altijd zuiver op elkaar aansluiten. Misschien dat bij het corrigeren van die kleine fouten, deze kleine tussenruimtes ontstaan.

Het is misschien goed zoals Friendly_ghost zegt om het hier eens met de JOSM ontwikkelaars over te hebben. Het is natuurlijk geen ramp zoals het nu is want de gebruiker ziet het vaak niet eens maar als het kan worden opgelost is dat mooi natuurlijk.

#5 2021-06-17 08:01:11

Martin Borsje
Moderator
From: Puth
Registered: 2011-10-22

Er zijn best veel gebouwen waar een minispleet tussen zit. Zeker in historische omgevingen, maar wellicht ook in moderne bebouwing. Misschien is deze spleet gevuld met een dilatatieband of dergelijks, maar dan zijn het formeel losse gebouwen. Ik zou dat niet wijzigen. Overlap op grondniveau kan natuurlijk niet.

#6 2021-06-17 12:45:09

kaartenliefhebber
Member
Registered: 2020-08-13

heb ook zomaar 1 voorbeeld bekeken, hier in de buurt
rkIPiPa.png

https://www.openstreetmap.org/way/430960057
https://www.openstreetmap.org/way/268487743

hier lijkt het prima aan elkaar vast te zitten, ook bij heel ver inzoomen
t9jz5hq.png

maar als ik de garage verschuif zie ik dit

H73za1V.png

Weet niet zeker of het door een BAG Update komt, de garage zit alleen in de linkerbovenhoek aan het huis vast,
dat rapporteert OSMOSE dan blijkbaar als "ruimte tussen gebouwen"

de andere hoek van het huis had ook aan de garage vast moeten zitten neem ik aan.
geen idee verder of die BAG Import Plugin  dat zou moeten herkennen/oplossen.

#7 2021-06-17 14:54:41

JanWandelaar
Member
From: Melderslo
Registered: 2011-04-09

JOSM meldt overlap van 2 gebouwen (ook bij een minieme overlap). Maar niet als 2 gebouwen een stukje uit elkaar liggen. Of er 1 node verbonden is, maar er verder een overlap is.

Zelf ga ik geen prioriteit leggen bij het corrigeren van een spleet tussen 2 gebouwen. Daar heeft waarschijnlijk niemand echt last van.
Een enorm groot percentage van de gebouwen in OSM heeft nog een flinke afwijking van de geometrie t.o.v. de BAG, naast de vele ontbrekende gebouwen en adressen.

#8 2021-06-17 16:13:55

BAGgeraar
Member
Registered: 2014-03-21

Er zijn volgens mij 3 soorten fouten die nog wel eens voorkomen:
1. Meerdere punten van gebouwen op één plek: dit is een (rode) foutmelding in JOSM en is automatisch te herstellen.
2. Overlappende gebouwen: in Osmose is deze veel strikter dan in JOSM. Alleen handmatig op te lossen door knopen samen te voegen of aan een bestaand gebouw te koppelen. De fout wordt veroorzaakt doordat gebouwen (nagenoeg) op één lijn liggen, maar geen gemeenschappelijk punt hebben.
3. Dubbele adressen: wanneer in de BAG een adres is verplaatst en deze opnieuw wordt geïmporteerd, wordt het oude adres regelmatig niet verwijderd. Dit komt uiteraard niet zo vaak voor. En daarmee samenhangend: wordt er ook gecontroleerd op BAG-id's die niet meer in de BAG maar wél in OSM voorkomen, en die dus uit OSM verwijderd zouden 'moeten' worden?

#9 2021-06-17 19:16:54

Commodoortje
Member
Registered: 2013-10-31

kaartenliefhebber wrote:

Als je goed kijkt is de bovenste node versmolten met het huis op nr. 65
Dit kun je zien, je node is iets vergroot.
De niet versmolten node ligt los van het huis op nr. 65
Dit kun je zien, je node is iets kleiner, maar je kunt het ook zien als je (in JOSM) volledig inzoomd. Hij ligt namelijk los van het huis.
Het meest waarschijnlijke is dat de muren wel aan elkaar vastzitten.
Je kunt hier een node maken en versmelten met de schuur.
2021-06-17_20-14-30.jpg?raw=1

#10 2021-06-18 13:19:10

kaartenliefhebber
Member
Registered: 2020-08-13

ah, bedankt, door het schuiven van die schuur zag ik uiteindelijk dat de schuur maar op 1 plek vastzat,
en niet zover ingezoomd als jij smile

is dan deze van wat BAGgeraar noemt:
De fout wordt veroorzaakt doordat gebouwen (nagenoeg) op één lijn liggen, maar geen gemeenschappelijk punt hebben.

Commodoortje wrote:
kaartenliefhebber wrote:

Het meest waarschijnlijke is dat de muren wel aan elkaar vastzitten.

die zitten vast inderdaad, ik had hem nog niet gefixt, omdat ik het voorbeeld even wilde laten staan, ga dat nog wel doen,
is er toch weer 1 meldinkje minder.....

Board footer