Welke access tag in welk geval (private vs customers vs yes)

Hoe moet ik de access taggen van gebieden die omheind zijn met een hek en voor het publiek (mogelijk met restricties) toegankelijk is?

Attractiepark / buitenzwembaden / dierentuinen / kinderboerderijen etc
Iedereen heeft toegang tot de paden in een attractiepark, enige eis is dat er betaald wordt. Uiteraard kan het park een bepaald persoon de toegang weigeren en deze verzoeken van het grondgebied te gaan. Elke eigenaar van een stuk privé grond kan een specifiek persoon weigeren en dat op zichzelf lijkt mij niet voldoende om het als “private” te taggen (want dan kan je elke privé grond als “access=private” taggen).

Ik zie dat bij Duinrell en Artis alles met “access=private” getagged is. Persoonlijk neig ik er naar om “access=customers” te taggen op alle paden in een attractiepark, en alle backstage paden “access=private”.

Bungalowparken
Als een bungalowpark bij de ingang een bordje “verboden toegang voor onbevoegden” heeft lijkt de casus mij duidelijk; “access=private”. Echter staat er vaak niet zo’n bordje omdat de faciliteiten vaak voor iedereen (al dan niet tegen betaling) toegankelijk zijn. Er staat wel vaak een (gesloten) slagboom en het kan voorkomen dat bezoekers zich vooraf bij de receptie moeten melden.

Persoonlijk neig ik in dat geval naar “vehicle=private”, “bicycle=yes”, “foot=yes”.

Waar ligt de grens?
Graag wil ik jullie visie op bovenstaande voorbeelden. Wat is voor jullie de grens? Wanneer tag je iets met “access=private”, “access=customers” of “access=yes”? Persoonlijk vind ik dat heel moeilijk om in woorden te omschrijven.

Wegen in Duinrell en Artis horen volgens mij op customers te staan. Private voor die wegen die alleen voor personeel/bezorgers toegankelijk zijn.
Yes vind ik te sterk: dit houdt in dat iedereen daar zomaar een wandeling mag doen. Daarvoor ga je niet naar Duinrell.

De access tag private is in OSM wat strenger dan het Nederlandse begrip privé: een privéweg mag je over lopen tenzijn afgesloten of voorzien van een Art 461 bordje. Private betekent dat je in zijn algemeenheid niet mag komen.
Voor een pretpark gaat dat te ver.
Wat is overigens het nut om de individuele paden in een pretpark te taggen?
De tag access=yes zegt niet zo veel; access=yes is namelijk default en verboden voor categorieën dienen separaat aangegeven te worden dan wel uitzonderingen: op een footway bijv. bicycle=yes als daar fietsers mogen.

Voor en bungalowpark, waar meestal geen doorlopende wegen doorheen lopen zijn acces tags niet zo waardevol: auto’s worden net gerouteerd en of een fietser er mag komen zal je toch moeten onderzoeken.
Imho gaat het taggen van iets dat een niet huurder van een huisje voor toegang dient te betalen en een huurder niet (apart) een beetje ver; we komen dan ook al snel in het gedooghoekje.
Je kunt ook het hele gebied, bijvoorbeeld een pretpark met access=customers taggen (net als een parking); de individuele wegen hoef je dan niet te taggen. En dat het personeel er mag komen, dat hoeft OSM ze niet te vertellen :slight_smile: