Bedrijven/winkels etc. benoemen

Hallo allen,

Nou ben ik niet heel erg technisch dus her en der lees ik weleens een instructie die voor mij niet helemaal duidelijk is :stuck_out_tongue: . Vandaar even de vraag in een nieuw topic.

Wat is de juiste werkwijze/afspraak over het labelen van winkels, bedrijven etc.?
Als je bij bewerken het pand van ā€œAdresā€ wijzigt naar bijvoorbeeld een winkel, en alle benodigde info toevoegt, staat het bedrijf keurig benoemd. Wat ik daar persoonlijk een nadeel van vindt is dat je dan het huisnummer van het pand niet goed meer ziet omdat precies op die plek de naam van het bedrijf staat.

Het alternatief is om op hetzelfde pand een tweede punt te maken en hier alle gegevens aan koppelen, of het hele objecttype aan te passen.
Zou hou je wel zicht op de huisnummers.

Ik zie beide werkwijzen voorbij komen op de kaart, maar wat is nu de juiste? :slight_smile:

Dag Jeroenā€¦
Adressen zijn uniekā€¦ Er is volgens mij voldoende consensus dat we op de BAG adresnode bijtaggen.
De meeste kaarten laten helemaal geen adressen zien. Toevallig de standaardkaart wel.
Het adres staat natuurlijk wel in de data.

zeg maar gerust: het huisnummer verdwijnt compleet.

toevallig laat de standaardkaart wel adressen zienā€¦zijn het niet de meeste mensen die de standaardkaart gebruiken?

In een winkelstraat heb je geen idee meer van de nummers, maar ja, er is consensus blijkbaar :slight_smile:

Ook veel gebruik van apps zoals Osmand, en veel gebruik met andere stijlen op websites (denk aan de brievenbuszoeker van PostNL of Knooppuntnet).

Als iemand een kaart wil met enkel de huisnummers (of in aanvulling op de POIā€™s daarop), dan kan dat, maar de brondata hoeft daarvoor niet te veranderen (een basisprincipe van OSM). De standaardkaart kiest inderdaad voor POIā€™s boven huisnummers, omdat dat in zijn algemeenheid een betere algemene kaart oplevert.

Er zitten veel pluspunten aan de manier die nu het meest gebruikt wordt:

  1. Er staan geen dubbele adressen in de database.
  2. Als je het adres opzoekt zie je meteen dat er een POI (winkel) aanwezig is.
  3. Als je de POI opzoekt, vindt je meteen het adres ervan.
  4. Iemand die zelf een renderstijl ontwerpt kan nog steeds het huisnummer weergeven als die dat wenst.

+1, voor precies deze redenen, plus het is heel duidelijk ā€œconsensusā€ in Nederland.
Als ik ergens een losse POI-node tegenkom, merge ik hem met de passende adresnode (onder behoud van de historie van de POI, dus ik kopieer de adres-tags erover, vervolgens verwijder ik de adresnode).

In andere landen is dat anders, trouwens. In Duitsland, bijvoorbeeld, kleven POI- en adrestags meestal aan het pand. Maar ja, niet in Nederland.

Daarvoor is een functie, die dat in 1 keer voor je doet.
Voorwaarde is wel dat je de plugin utilsplugin2 hebt geĆÆnstalleerd, maar die is zo nuttig, dat je eigenlijk niet zonder kan.
Die plugin geeft een extra menu-optie More Tools en daarin zit de functie Replace Geometry (Ctrl+Shift+G)
Als je nu de ā€œlosseā€ node als eerste selecteert en dan als 2e de adresnode, dan deze functie gebruikt, worden ze in 1 klap samen gevoegd.
Deze functie werkt ook om vlakken samen te voegen.
Bijv. er is een gebouw met een aantal tags, je importeert een nieuwe versie van het gebouw, dan kun je de gegevens van de oude versie zo overnemen op de nieuwe met deze functie.

Overigens voor nodes, kun je ook Tools > Merge nodes (M) gebruiken.
Maar ik gebruik zelf eigenlijk altijd Replace Geometry voor dit soort gevallen.

ah, goeie tip, zojuist even geprobeerd.

ondanks dat nadeel van het verdwijnende huisnummer op menig kaart hield ik me overigens keurig aan die consensus hoor, zou niet anders durven.
Al ging ik tot nu toe niet zover dat ik bestaande ā€œfoutgevallenā€ aanpaste. Redenen voor die consensus zijn duidelijk uitgelegd en begrijpelijk.

Ik werd ook gewaarschuwd trouwens toen ik adres en poi ten onrechte samenvoegde, het adres bleek het woonhuis boven de winkel.

Dus kortom; voorkeur is: gewoon gegevens van de winkels/bedrijven toevoegen aan de bestaande brongegevens BAG?

Ja, tenzij er ter plekke nog een poi is. Hotel/restaurant. Dan primaire poi op de bag tag en voor de secondaire een nieuwe poi tag aanmaken met alleen de poi gegevens (dus bag poi niet kopieren).

Maar kopieer (indien van toepassing) wel het adres. Soms ontkom je er niet aan hetzelfde adres op meerdere POIā€™s toe te passen. Hier twee scholen, een kinderopvang, en een wijkcentrum op hetzelfde adres. Vaak proberen gemeentes dat te voorkomen, maar soms is het niet anders. Je kan dan wel heel strikt de adresgegevens alleen op het gebouw of op het terrein zetten, maar dat verdeelt de contactgegevens van de POIā€™s over meerdere objecten, en heeft eigenlijk geen voordelen buiten het niet dupliceren van een adres. Dat laatste is wat mij betreft geen doel op zich.

Dat klopt natuurlijk (en ik gebruik allebei regelmatig). Maar je weet in dat geval niet, welke node verwijderd wordt en welke historie behouden wordt. Ik houd liever de historie van de POI-node die handmatig toegevoegd is ipv de geĆÆmporteerde. Dat stel ik op mijn manier veilig.
Maar ja, super belangrijk is dat ook niet. Als maar de gegevens kloppen.