Wel of niet een tijdelijk festivalterrein voor één dag in OSM

Regelmatig kom ik vermeldingen tegen van eenmalige festivals. Dat varieert van ‘Fanfare hier verzamelen’ t/m Woodstock achtige evenementen.
Het zijn geen evenementen terreinen, maar gewoon een weiland.
In dit geval bij Tubbergen.
Gemapt zonet : name=Rock am Esch
Vermoedelijk https://www.rockamesch.nl/ op 28 aug 2021

De tag zal overigens niet zichtbaar worden, want het is alleen maar een name=

https://www.openstreetmap.org/changeset/106385706#map=19/52.39806/6.79299

Hoe gaan we hier mee om?

Van mapper vooralsnog geen reactie.

*( titel aangepast naar tijdelijk festival

Mijn opvatting is: hoort niet op OSM.
M.i. vergelijkbaar met kort durende ( <= 1 maand of zo) wegafsluitingen, etc. die ook niet gemapt worden.

Op een manier ga ik wel mee met “hoort niet op OSM”. Als ik morgen naar de luizenmarkt van Bommerskonten wil trekken, dan vind ik de weg wel zonder OSM :slight_smile:

Maar als ik wat meer afstand neem dan zie ik 1001 dingen gemapt worden die, voor wat mij betreft, niet horen gemapt te worden, bv. de individuele bomen in een dreef of park.

Vandaag zijn er misschien geen applicaties die dit soort informatie gebruiken - want ze is er toch niet, of nauwelijks. Dat is geen reden om ze uit te sluiten, wat niet is kan altijd komen.

En we hebben toch tags “start_date” en “end_date”, dacht ik, die zijn hier toch perfect toepasbaar?

Ik heb ooit bezwaar geopperd tegen het mappen van informatie die niet bij de primaire doelstelling van OSM behoort, wegens te veel gebruik van “resources”, vnl. database-capaciteit; maar keer op keer is me geantwoord dat dat geen punt is, omdat de groei van de database binnen het verwachtbare blijft vallen.

start_date en end_date vind ik wel wat voor te zeggen.
Maar wanneer je het koppelt aan een symbool … even geen idee nu welke amenity= erbij hoort… dan blijft het gewoon op de kaart.
Zo’n niet zo’n prominente boom vind ik geen probleem. Die wordt alleen maar groter.

Good practice:

Don’t map temporary events and temporary features
Our map data is often downloaded and used offline on various devices for several weeks or months. For offline data to be useful, it should at least be expected to remain unchanged in the next few weeks when you map it. Certain events that happen in a regular pattern (like a weekly market) can be mapped by using different time tags.

Uit: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Good_practice#Don.27t_map_temporary_events_and_temporary_features

Naar mijn idee hoort alles wat minder dan ongeveer 6 maanden bestaat niet thuis in OSM. De voornaamste reden hiervoor is dat veel gebruikers slechts eens per zoveel maanden gegevens van OSM downloaden, en zij hebben er niets aan als kortstondige werkzaamheden, evenementen en dergelijke tijdelijke dingen op hun kaarten blijven staan. De tekst in “Good practices” op de Wiki levert ook een goede richtlijn.

Van mapper verder geen reactie gekregen…
De wikipagina toegevoegd in de commentbox en het eendaagse festival verwijderd.
Geen garantie dat het er morgen weer staat.

In het verleden wel in overleg met de organisatie het tijdelijk mappen gedoogd, waarna alles ook weer na alfloop van de kaart gehaald werd.
Blijft even lastig wat te doen., De wiki is echter duidelijk. De uitzondering bevestigt af en toe de regel.