BAG gebruiksfuncties voor OSM

In de BAG liggen zgn gebruiksfuncties vast. Dat kunnen er 11 zijn. Ik heb nu specifiek naar de winkelfunctie gekeken. Dat betekent “Gebruiksfunctie voor het verhandelen van materialen, goederen of diensten ” . Ik heb geprobeerd adressen met deze functie te vergelijken met ardressen in OSM. Voor OSM heb ik vooralsnog alleen gekeken naar de keys “shop” en “amenity”. Als ik een BAG adres kan vinden met een winkelfunctie waarvan het OSM adres niet 1 van beide keys heeft dan wil ik deze zien. Ik heb deze op een kaartje getoond. Als je op zo’n puntje klikt krijg je wat informatie maar ook een google zoekstring en een link naar de BAG viewer. Dit maakt het makkelijk om bv de website van de betreffende “winkel” te vinden of een BAG terugmelding te maken mocht de winkelfunctie onterecht zijn opgenomen in de BAG. Voor een terugmelding klik je op het pennetje achter “verblijfsobject”.

Er zullen ongetwijfeld veel “winkels” tussen zitten die niet interessant/relevant zijn maar toch hoop ik dat dit helpt om in jouw buurt meer “winkels” toe te voegen. Let er daarbij wel op dat de adres node waarschijnlijk al bestaat dus dan kun je tags toevoegen aan een bestaande node indien van toepassing. Feedback is welkom.

Even bij mij in de straat gekeken, daar zit geen shop maar een “craft” https://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:Key:craft?uselang=nl

Bedankt. Ik hou nu ook rekening met ‘craft’ . Dat scheelt toch zo’n 300 false positives.

Ik heb nu ook de logiesfunctie toegevoegd in een aparte laag. Daar hou ik rekening met tourism= ‘chalet’, ‘guest_house’, ‘apartment’,‘hostel’, ‘motel’,‘hotel’, ‘camp_site’. Daar zitten dan ook de vakantieparken bij en die vallen erg op. Maar hopelijk ook de wat onbekendere B&B’s.

Mooie analyse. Heb eens gekeken, er zitten volgensmij ook een hoop false positive tussen van adressen waar winkelruimtes zijn samengevoegd of iets dergelijk maar waar meerdere adressen zijn blijven staan.

Het laat soms wel mooi de winkels zien die nog niet op een adres staan. Misschien kun je ook nog een laag toevoegen die alle punten winkels/ amenities weergeeft maar waar geen adres op staat. Die zijn ook wel interessant om aan te passen. Dat is gewoon een simpele check in jou OSM database.

Maar deze analyse laat mooi zien dat we qua bedrijven op OSM nog een flinke opgave hebben om die er op te krijgen.

Even bij mij in de buurt gekeken, een lokaal winkelcentrum en de iets grotere Westfield Mall of the Netherlands.
Het lokale winkelplekje heeft veel false positives door groot gegroeide winkels die meerdere adresruimtes in beslag nemen.
Bij de Mall staan de leveranciersingangen (de "-hof"jes) in BAG als winkel benoemd. En ook hier zijn veel grote winkels die meerdere units in beslag nemen - en nog niet alles is in gebruik.

Ik heb deze voor de shop/craft toegevoegd. Amenity nog ff niet want te veel key values die ik zou moeten afvangen. Komt misschien later nog wel een keer.

Ik heb de lagen op verzoek aan de bundel toegevoegd.
Qgiscloud bundel viewer