(Fiets) LF Routes voorkeuren

Beste Mappers,

Momenteel ben ik vast een begin aan het maken met het inleggen van de LF-Waterlinieroute (https://www.fietsplatform.nl/lf-icoonroutes/projecten-in-ontwikkeling/lf-waterlinieroute). Deze route is officieel nog niet geopend, maar op veel plekken hangen de bordjes al.
Gister heb ik de tijd genomen om hiervan al een stuk te fietsen en op basis van deze survey begonnen aan het inleggen van de route.
https://www.openstreetmap.org/relation/12834777

Op basis van mijn vorige ervaringen tijdens het inleggen van de LF-Zuiderzeeroute en de LF-Kustroute is mij opgevallen dat bij deze routes een grote koppeling zit tussen het knoopuntennetwerk en de route zelf.

Het inleggen is daardoor op verschillende manieren te realiseren:

  1. Door een superroute te maken en daarin alle relaties op te nemen van de routesegmenten in het knoppuntennetwerk.
  2. De losse ‘highways’ in de relatie opnemen.
  3. Anders? Ideeën zijn altijd welkom.

Het valt me op dat bij de Limes route de routesegmenten is opgenomen, bij anderen zie ik weer losse ‘ways’.
Ik kan mij voorstellen dat het de voorkeur heeft om de knooppuntensegmenten op te nemen, zodat je maar 1x onderhoud hebt als er iets veranderd.
Bij de LF-ZZ heb ik @dvdhoven geraadpleegd voor advies, hij heeft hier vast ook een mening over :wink:

Hoe kijken jullie hier tegen aan?

Groetjes,
Patrick

P.S. Als de route ‘officieel’ is en de GPX helemaal beschikbaar is zal ik 'm verder inleggen en ook opknippen in de betreffende dagetappes.

Op de Limesroute na zijn alle LF-routes in Openstreetmap opgebouwd vanuit de ways, niet vanuit de knooppuntenroute. Er wordt wel gebruik gemaakt van een superroute, maar daarin zijn etappes van de route lid, niet knooppuntenroutes.

Een relatie als de Limesroute, bestaande uit honderden subrelaties lijkt vaker technische problemen te geven, bijvoorbeeld wijzigingen die maanden lang niet doorkomen in WaymarkedTrails. Ook met de LF Waterlinieroute lijken daar problemen te zijn: https://cycling.waymarkedtrails.org/#?map=11!52.0683!5.1487. Daarom lijkt het me beter om de manier van de andere LF-routes te gebruiken, dus gewoon losse ways.

Onderhoud is relaties simpel: de routelijn van elke etappe moet ononderbroken zijn. Met knooppuntenroutes in de relatie is dat erg lastig te controleren. Je kan niet zien of je een knooppuntenroute hebt gemist of dat de volgorde klopt.

Dag A67-A67,

Het is inderdaad opmerkelijk dat het nu enorm lang duurt voordat waymarkedtrails het rendert, normaal duurt dat een minuutje. Nu is het na 20uur nog niet door.
Daarnaast zie je in de relatie ook slecht of er nou echt gaten zitten of niet, omdat de wegen andersom in de subrelatie zitten…

Ik ga 'm dan omzetten naar straten. Het onderhoud is inderdaad weinig werk, ondanks dat het dubbel is.

Bedankt voor het meedenken!

Mvg,
Patrick

Ik ben bij het onderhoud van / toevoegingen aan de Limesroute ook wel de kluts kwijtgeraakt en herken ook de issues met ondersteuning met WMT. Het idee erachter vind ik wel weer heel erg mooi…

@A67-A67

Dank je voor het bijstellen van het kleurtje. Ik had een foto gemaakt van een bordje in het veld en met de colorpicker de kleur afgeleid. Leuk om de colorguide te bekijken.

@multimodaal
Als je wilt kunnen we 'm wel omzetten naar ways? Dat vind ik leuk om te doen. Als hier ook dagetappes van zijn is het ook weer lekker managable, zonder dat de relatie te veel wegen bevat.

Update:
Aangepast naar losse wegen. Bingo meteen gerenderd op waymarkedtrails. Bedankt voor de tip, ik zat mijn brein al te breken waarom het bij limes wel werkt en bij deze niet…

Mvg,
Patrick

Het gebruiken van knooppuntroute-relaties heeft nadelen:

  • er zijn stukken LF, die niet gesynchroniseerd zijn met het fietsknooppuntennetwerk. In de buurt van Kuinre ligt zo’n stuk, niet lang, maar het is er wel.
  • de richting van de knooppuntroute kan tegengesteld zijn aan die van de LF route en dan kom je met forward/backward delen in de problemen.

er zijn stukken LF, die niet gesynchroniseerd zijn met het fietsknooppuntennetwerk. In de buurt van Kuinre ligt zo’n stuk, niet lang, maar het is er wel.

Dat is inderdaad een goeie. Dit vroeg ik mij al af of dit vaker voorkomt.
Nu je het zegt: Tijdens het inleggen van de zuiderzeeroute vond ik dit een gek stukje. Met de gedachte: “zal wel een foutje zijn, maar ik teken 'm wel gewoon in zoals gespect op de routedatabank”. Blijkt het toch een uitzondering te zijn.

Nou, het ligt nog een beetje anders.
Het grootste deel van de Zuiderzeeroute daar, vanaf kp88 is nu wel gesynchroniseerd, maar een klein stukje net voor 33 niet, daar maakt de fkp route richting 33 nog een forse slinger
In/rond Kuinderbos zijn meerdere fkp routes gewijzigd

Ik weet niet of je 'm al helemaal hebt aangepast, maar het lijkt me wel goed om even contact op te nemen met PeterElderson, hij heeft heel veel werk in de Limesroute gestopt (ik heb slechts wat bijgeklust)

Cheers.

edit: +Limes

Ik ga de Limesroute niet zomaar aanpassen inderdaad. Ik zag dat Peter daar veel edits op heeft. Ik heb geen haast :wink:

Niet helemaal gerelateerd, maar de afgelopen weken heb ik heel wat forten in Nederland opnieuw gemapt, uiteraard met behoud van versiegeschiedenis waar mogelijk. De meeste forten die ik heb kunnen vinden staan nu redelijk netjes op de kaart met historic=fort, name=* en soms ook wikidata en ref:rce waar ik deze info heb kunnen vinden. Als je nu bijvoorbeeld met Overpass zoekt naar forten in Nederland, dan krijg je een best netjes overzicht. Deze info zal naar verloop van tijd vast wel weer verder verfijnd worden.

De kaart is natuurlijk nooit helemaal compleet, maar deze voortgang wilde ik graag even delen. Ik hoop dat mensen die de Waterlinieroute volgen er iets aan hebben tijdens hun fietstochten :slight_smile: