Voorstel uitlijnen Rotterdamse Metro adv BGT

Hallo allemaal,

Een jaar geleden is een poging gedaan om metrosporen in Rotterdam te importeren vanuit de BGT. Deze import is vervolgens ongedaan gemaakt omdat hij in strijd was met de richtlijnen. Ik zie niet echt een andere mogelijkheid om de ondergrondse sporen beter te mappen, dus graag zou ik alsnog een poging wagen.

Het plan is als volgt. Ik heb inmiddels een .shp van alle metrosporen klaar staan is JOSM. Het plan is om precies te doen wat ik een paar jaar geleden met de ProRail import heb gedaan:

  • alle tags uit de shapefile verwijderen
  • alle onnodig opgeknipte ways van de shapefile joinen
  • osm metrosporen downloaden in via de overpass api
  • shapefile ways knippen op plekken waar osm ways dat ook doen
  • bestaande osm ways door de nodes van de shapefile laten lopen (way history behouden)
  • source=BGT toevoegen
  • alle vragen van mede-mappers netjes beantwoorden

Ik zou bij deze willen voorstellen dat ik dat ga uitvoeren, zonder dat ik er een officiële import van maak. Dat zou me erg veel bureaucratie schelen (plan schrijven, maildiscussies, review, etc). Redenen;

  • De licence approval is al in orde (en eerder gedaan) voor kleinere BGT imports zoals deze
  • De ways uit de .shp file worden niet de OSM ways; de OSM ways worden aangepast
  • Op deze manier verandert er niks behalve de locatie van de nodes en de source
  • Ik heb ervaring met een (veel grotere) vergelijkbare import

Als iemand hier bezwaar tegen heeft en vindt dat het officiëler moet, laat svp even weten wat en waarom. Alvast bedankt.

Officiëler dan dit hoeft het van mij niet. Je hebt je voorstel netjes uitgewerkt. Wat houdt je tegen om simpelweg de bestaande metrolijnen te verschuiven met de BGT als achtergrond in JOSM? Zo wordt dit namelijk ook gedaan met het meeste wegen en landgebruiksvlakken. Verschuiven in plaats van importeren zou naar mijn inziens een hoop gedoe schelen qua knip- en plakwerk.

Wat een gigantisch karwei! En wat mooi dat je hiermee aan de slag wilt.
De manier van werken komt me bekend voor; ikzelf heb de afgelopen weken zodoende met de BGT gewerkt, die ik uiteindelijk kwart uitlijnend, kwart aanvullend, kwart ter referentie en kwart ter import heb gebruikt. Daarbij zo veel mogelijk in stand houdend en samenvoegend wat er al was. Al was het geregeld het in stand houden van (de geschiedenis van) een oude 3dshapes-import.
In mijn beleving is deze werkwijze respectvol en secuur. Een project van dergelijke omvang is nogal wat en van een geheel andere orde dan stadsparken en perkjes.

Heel erg veel succes en plezier met de Rotterdamse metro!

Ik zou zelf niet blij zijn als ik iets met veel moeite goed in OSM heb gezet en iemand schopt dat overhoop omdat de BGT beter is.
Immers is de BGT ook mensenwerk dus waarom zou dat beter zijn? Ik heb meer vertrouwen in mijn eigen werk.

Omdat het om de metro in Rotterdam gaat, waar ik geen enkel verstand van heb, kan ik daar verder weinig over zeggen. Wel zou ik even wachten op Rotterdamse mappers. Kijken wat die te zeggen hebben.

Bedankt allemaal

@Friendly_Ghost
Alignementen van spoor bestaan uit bogen (cirkeldelen), overgangsbogen (spiralen) en rechtstanden. Daar komt bij dat je er vaak twee of meer parallel aan elkaar hebt. Daardoor ziet spoor er bij kleine afwijkingen al heel snel karig uit; zowel in het echt als op de kaart. Voor de Rotterdamse metro hebben we (via de BGT downloadfunctie) de mogelijkheid om echt het oorspronkelijke ontwerp te gebruiken, zoals bij de ProRail sporen.

@Lachgast
Ik denk dat we een beetje overschatten hoeveel werk dit is. Ter indicatie: ik heb al een changeset klaar staan van het deel van de metro dat in tunnels ligt. Daar heb ik ongeveer 2 uur over gedaan. Kwestie van ervaring met de ProRail import, denk ik.

@Kogacarlo
Vooral het tunnelgedeelte wijkt erg af van de werkelijkheid. De locatie wijkt vaak meters af en complete overloopwissels ontbreken. Van ‘goed in osm gezet’ is dan niet echt sprake. Ik weet ook niet echt hoe iemand dat handmatig beter zou kunnen doen, zonder gebruik van het ontwerp.

Af en toe even een putje graven om te kijken hoe de tunnels liggen? Nee bij zulk ondergronds spoor is het bronmateriaal natuurlijk nauwkeuriger. Lijkt me prima om dat door te voeren.

Eens.

De gekozen methodiek lijkt mij prima in orde.
Dus ik zou zeggen: Ga er gerust mee aan de gang.

Eens… Het wordt nog wat…

Lijkt me een prima methode! (Wellicht de walvisstaart van De Akkers ook als stootblok markeren :sunglasses: )

Top!

Is zoiets ook mogelijk voor de metro van Amsterdam? Vooral de Noord-Zuidlijn ligt er nogal erbarmelijk in.

Klinkt mij ook als een goed plan.

Kan me op zich goed voorstellen dat je -gelet op de redenen die hierboven zijn genoemd- niet de gehele import-molen door wilt (been there, met aparte account en obscuur talk-bericht etc…)

Tegelijkertijd is dit ook wel weer echt wat grootschaliger dan even de geometrie van een enkele brug kopiëren in OSM, zal wel boven het criterium van een paar honderd nodes uitkomen zoals bedoeld in de Import Catalogue die deel uitmaakt van de Import Guidelines

Maar omdat gebruik van BGT (klein- en grootschalig) in het algemeen breed gedragen is en er ook brede steun is voor jouw aanpak zoals hier beschreven denk ik dat het met een light-variant voort te bouwen op eerdere imports.

Alleen een forumdraad is niet voor iedereen even makkelijk te vinden, zeker niet als het langer geleden is. Ook mis je dan het overzicht van verschillende gerelateerde imports en de leerpunten daaruit.

Om die reden heb ik de algemene BGT-wiki-pagina die ik in 2018 heb gemaakt voor mijn BGT-waterimport uitgebreid met oa een lijst van imports en “semi-imports” (zoals deze metro-import die een light-proces doorloopt). Op die manier hebben we een overzicht van informatie en heeft deze import ook een plek die je later makkelijk kan terugvinden.

**Zouden mensen die ook een soortgelijke BGT (semi)import hebben gedaan zo goed willen zijn om deze willen toevoegen aan de lijst met daarbij een verwijzing naar de voornaamste bron van documentatie (importvoorstel, forumdraad of anders changeset) ? **

Als die lijst een redelijk overzicht begint te vormen van de relevante items, dan kunnen we een verwijzing naar deze lijst plaatsen in de algemene Import Catalogue, zodat we ook met breed gedragen semi-imports als deze ook wat meer voldoen aan de formele importrichtlijnen.

Dank alvast en succes met de werk aan de metro!